Koleją w maju podróżowało 27,7 mln pasażerów. To o 3,7% więcej niż w ubiegłym roku. Biorąc pod uwagę pierwsze pięć miesięcy, z usług kolei skorzystało blisko 134 mln pasażerów. Oznacza to wzrost w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 8,9 mln pasażerów (7,2%) – podaje Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

W maju praca przewozowa wyniosła ponad 1,8 mld pasażerokilometrów (wzrost o 2,2% względem maja 2018 r.), a praca eksploatacyjna 14 mln pociągokilometrów (wzrost o 4,5% względem maja 2018 r.). W okresie styczeń – maj praca przewozowa wyniosła ponad 8,4 mld pasażerokilometrów i wzrosła o 409 mln pasażerokilometrów (5,1%), a eksploatacyjna ponad 69 mln pociągokilometrów i wzrosła o 1,4 mln pociągokilometrów  (2,1%).

Średnia odległość podróży jednego pasażera wyniosła w maju 66 km i była krótsza o 1 km w stosunku do maja 2018 roku.

pasazerowie

„Przewozy pasażerskie cały czas wzrastają. Niewątpliwie na lepsze wyniki mogą wpływać zakończone zamknięcia niektórych odcinków. Zauważalny jest też wzrost liczby pasażerów kolei aglomeracyjnych, co pokazuje, że pociąg może być dobrą alternatywą do transportu drogowego” – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W maju wzrosty zanotowała większość przewoźników. Największe przyrosty liczby pasażerów odnotowały Koleje Śląskie (o ponad 350 tys. pasażerów więcej), Przewozy Regionalne (o ponad 350 tys. pasażerów więcej) oraz Koleje Dolnośląskie (o ponad 170 tys. pasażerów więcej).

Największy wzrost procentowy liczby pasażerów w stosunku do maja 2018 r. miał miejsce u przewoźników: Koleje Śląskie (24%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (24%). Tylko u dwóch przewoźników wykonujących regularne przewozy rozkładowe, liczba pasażerów była niższa niż w roku ubiegłym – warszawskiej SKM oraz PKP SKM w Trójmieście (łącznie o 327 tys. pasażerów mniej).

Gorzej z przewozem towarów

W maju 2019 r. koleją przewoźnicy przewieźli ponad 19,6 mln ton towarów, co oznacza wynik niższy o 1,1 mln ton (-5,3%) w stosunku do maja ubiegłego roku. Średnia odległość przewozów wyniosła 238 km i była niższa o 2 km.

Przez pierwsze pięć miesięcy 2019 r. przewieziono mniej towarów, niż w ubiegłym roku. Na taki rezultat w największym stopniu miało zmniejszenie wolumenu przewozów kruszyw. Łącznie w tym okresie przewoźnicy przewieźli po polskich torach blisko 100 mln ton. Wartość ta jest niższa o ponad 3% niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

towary

"Chociaż w porównaniu z ubiegłym rokiem przewieziono mniej towarów, to jednak wyniki pierwszego półrocza powinny być lepsze niż w latach 2012-2017" – ocenia Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

"Zmniejszenie podstawowych wskaźników nie zawsze musi oznaczać osłabienie rynku pod względem ekonomicznym. Obserwujemy zmniejszenie ilości przewożonych towarów masowych, za to rośnie udział przewozów związanych z usługową częścią gospodarki. Ważne by przewoźnicy mieli motywację do szukania nowych możliwości. Zauważalne są już zmiany, choćby patrząc na wzrost zainteresowania przewozami intermodalnymi i plany taborowe największych spółek" – dodaje.

Spadek wolumenu przewiezionych towarów wynika w dużej mierze z wstrzymania prac budowalnych na drogach ekspresowych i autostradach.

Podobają Ci się nasze treści? Możesz udzielić nam wsparcia przelewając na nr konta 49 1020 4027 0000 1302 1542 2304 dowolną kwotę. Jako odbiorcę wpisując "Obserwator Gospodarczy". Dalszy rozwój portalu wymaga dalszych nakładów finansowych. Dlatego też liczy się dla nas każdy grosz. W tytule przelewu wpisz tematykę, którą chciałbyś/chciałabyś zobaczyć na naszym portalu, a my postaramy się zrealizować Twoją propozycję.


Bądź na bieżąco

Najczęściej Czytane