Prawie 2 mln euro przyznała UE spółce CPK na prace przygotowawcze do budowy 30-kilometrowego odcinka kolejowego blisko granicy z Czechami. Dzięki temu pociągi dojadą do Jastrzębia-Zdroju, największego dziś miasta w Polsce pozbawionego kolei. To fragment trasy Katowice-Ostrawa, która ma być budowana przez CPK wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC.

Przyznane CPK dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro obejmie prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia z istniejącą linią Chybie-Żory. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie-Zdrój - Katowice. 

„Inwestycja pozwoli nie tylko na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z sąsiadami, ale włączy też do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój, czyli obecnie największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei” – podkreśla wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. 

Wniosek o dofinansowanie z programu „Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF) spółka CPK złożyła pod koniec kwietnia. Fundusze służą do realizacji unijnych projektów infrastrukturalnych.

„Uzyskanie wsparcia finansowego w ramach instrumentu „Łącząc Europę", przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to bardzo dobra wiadomość. To także dowód na to, że inwestycja jest potrzebna. To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach CEF” – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK. 

W kategorii „Transport" w ramach CEF do konkursu wpłynęły 64 wnioski z różnych krajów UE, z czego 56 (w tym CPK) dotyczyło inwestycji w odcinki transgraniczne na sieci TEN-T. Ich łączna wartość wyniosła 227 mln euro. Ostatecznie komisja wybrała z tej kategorii 31 projektów, na które Bruksela przeznaczyła 117 mln euro. Decyzja wymaga jeszcze zatwierdzenia na poziomie Komisji Europejskiej.

Od kwietnia CPK i czeski zarządca infrastruktury kolejowej SŽDC współpracują w ramach przygotowań do realizacji nowych tras kolejowych. Współpraca dotyczy koordynacji procesu przygotowania i budowy nie tylko nowej transgranicznej linii Katowice–Ostrawa, ale też Wrocław–Praga. Obie strony zobowiązały się do wspólnego ustalenia dokładnego przebiegu, a także uzgodnienia szczegółowych parametrów technicznych nowych szlaków.

Powstanie nowej linii w rejonie Jastrzębia-Zdroju, współfinansowanej z CEF, to tylko jeden z elementów Programu Kolejowego CPK na Śląsku i w Małopolsce. Główną inwestycją w regionie będzie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ), który ma stanowić nowy punkt przesiadkowy i przystanek dalekobieżny dla rejonu Jaworzna, Chrzanowa i Olkusza. 

Jakie będą korzyści z WMŚ dla pasażerów? Powstanie węzła i prowadzących do niego linii skróci czas przejazdu najszybszych pociągów między Krakowem a Katowicami do 35 minut. Dzięki niemu podróż z Warszawy do Katowic zajmie około 1 godz. 35 minut, a do Krakowa dojedziemy w 1 godz. 45 minut. W wyniku tych działań istotnie zwiększy się liczba pociągów jadących przez Katowice i Kraków.

Nowy układ torowy umożliwi też uruchomienie bezpośrednich pociągów z Katowic – przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą, WMŚ i Olkusz – do Krakowa, co będzie oznaczało naprawę historycznych zaszłości, w wyniku których dziś ponad 200-tysięczny Sosnowiec, 120-tysięczna Dąbrowa Górnicza i 60-tysięczny Będzin nie mają kolejowego powiązania z odległym o 65 km Krakowem. 

Mapka2

Realizacja Programu Kolejowego CPK przyczyni się także do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – do Czech, ale także na Węgry i Słowację. W planach jest budowa transgranicznej linii dużych prędkości V4 Budapeszt-Bratysława-Brno-Warszawa, która będzie biegła przez Ostrawę, Jastrzębie-Zdrój (nowym odcinkiem, na który CPK właśnie otrzymało dofinansowanie w ramach CEF), rejon Rybnika i Katowice, a dalej przez WMŚ i istniejącą Centralną Magistralę Kolejową aż do CPK.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowej linii Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do CPK to 15 minut, a z Łodzi - 25 minut. 

Każda z 10 szprych prowadzących do CPK składać się będzie z: nowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę tych pierwszych będzie odpowiadać spółka CPK, a modernizację drugich – PKP Polskie Linie Kolejowe

Gdyby każda osoba wchodząca na portal przelewała nam miesięcznie 30 gr, to bylibyśmy w stanie publikować każdego miesiąca kilkadziesiąt jakościowych analiz, które poprawiłyby jakość debaty publicznej w naszym kraju.

Możesz się do tego przyczynić udzielając nam wsparcia i przelewając na nr konta 49 1020 4027 0000 1302 1542 2304 dowolną kwotę


Bądź na bieżąco

Najczęściej Czytane