Shanghai Maritime University opublikował zestawienie piętnastu największych portów kontenerowych w Europie. W sumie pierwsza piętnastka europejskich portów przeładowała ponad 77 mln TEU.

Wynik piętnastu największych portów w Europie jest lepszy o 5,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największymi portami morskim niezmiennie są Rotterdam, Antwerpia i Hamburg, które w ubiegłym roku odpowiadały za 44,5 proc. wszystkich przeładunków zestawienia TOP 15. Oznacza to, że ich łączny przeładunek wyniósł ponad 34 mln TEU. Udział pierwszej trójki jest stosunkowo wysoki, jednak w porównaniu do 2017 roku spadło z poziomu 45,1 proc.

Porty Bałtyk

Pierwsza piętnastka zanotowała niewielkie rotacje w składzie. Jedyna zmiana to pojawienie się w czołówce Portu Gdańsk, który zastąpił w zestawieniu portugalski port w Sines. Gdański port może poszczycić się największym wzrostem przeładunków w stosunku do 2017 roku, który wyniósł 23,3 proc. Nie jest to jednorazowa sytuacja gdyż w 2017 roku w stosunku do 2016 wzrost wyniósł aż 47,4 proc.

Analizując dane z początku tego roku wynika, że Port Gdańsk przeładował w styczniu o 9,7 proc. więcej ładunków niż w analogicznym okresie 2018 roku. Porównując to do 14. w zestawieniu portu w Southampton, który odnotowuje niewielkie spadki można się spodziewać, że gdański port zaliczy w tym roku kolejny awans w zestawieniu.

Gdy spojrzymy na ogólne statystyki to Port Gdańsk jest czwartym portem na Bałtyku pod względem przeładowanych ładunków. Większe są tylko trzy rosyjskie porty: Ust Ługa, Petersburg i Primorsk. Co ciekawe jeśli weźmiemy pod uwagę tylko przeładunek kontenerów, to wówczas Gdańsk jest liderem na Morzu Bałtyckim.


Bądź na bieżąco

Najczęściej Czytane