Transport i infrastruktura

Wiemy dlaczego Policja zamówiła radiowozy w wersji sedan!

W komentarzach na Facebooku pod tekstem dotyczącym zakupu nieoznakowanych samochodów dla policji marki BMW, pytaliście dlaczego Komenda Główna Policji wymagała by samochody były w wersji sedan, tym samym dyskwalifikując Skodę z możliwości zwycięstwa w przetargu. Postanowiliśmy w związku z tym zapytać o to rzecznika prasowego KGP.

Wysłaliśmy mailem tak brzmiące zapytanie:

[…] Opublikowaliśmy niedawno artykuł na temat przetargu organizowanego przez KGP na 31 nieoznakowanych samochodów. W przetargu wygrało BMW, które nie było najtańsze, ale jako jedyne miało nadwozie w wersji sedan. W związku z tym nasi czytelnicy pytają, dlaczego dla policji było tak istotne by auta były w nadwoziu sedan a nie np. liftback jak proponowała Skoda?”

Odpowiedź, którą uzyskaliśmy, nie da sie ukryć, nie była dedykowana specjalnie dla nas i jest raczej gotową formułką, jednak odpowiada na jeszcze kilka innych pytań.

W odpowiedzi na Pańskie zapytanie uprzejmie informuję, że wymóg postawiony w postępowaniu przetargowym określający, iż wykonawca powinien dostarczyć pojazdy w nadwoziu sedan wynika z konieczności przystosowania pojazdu do celów policyjnych, czyli m. in. wykonania zabudowy videorejestratora oraz innych urządzeń policyjnych – takie warunki spełnia nadwozie sedan posiadające sztywną półkę umieszczoną za tylną kanapą.

Policyjne pojazdy z videorejestratorami służą do dynamicznej kontroli i ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym. W związku z tym muszą gwarantować odpowiednią dynamikę (przyspieszenie, prędkość), ale także zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu dla policjantów użytkujących tego typu pojazdy. Ściśle określone wymiary np. rozstaw osi: 2700 mm, spowodują dostawę pojazdów z rynkowego segmentu D, które zapewnią odpowiednią stabilność pojazdu przy większych prędkościach lub dynamicznych manewrach, ale także odpowiednią ilość miejsca w kabinie, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort.

Silniki o większej pojemności będą silnikami mniej wysilonymi, co przełoży się bezpośrednio na dłuższą i bardziej bezawaryjną eksploatację pojazdów. Specyfika służby w Policji pojazdów z videorejestratorami często wymaga podejmowania bardzo dynamicznych działań (gwałtowne przyspieszanie, pościg), dlatego duża pojemność silnika jest parametrem bardzo pożądanym w tego typu pojazdach. W okresie, gdy były dostępne pojazdy z silnikami powyżej 2000 cm3, takie wymogi były stawiane w postępowaniach przetargowych.

Policja stawiając wymóg dotyczący świateł przeciwmgielnych określiła potrzebę pewnego rozwiązania funkcjonalnego, które musi być zastosowane w pojeździe. W przedmiotowym postępowaniu w części IV pkt. 8 specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) zamawiający określił, że dopuszcza możliwość składania ofert równoważnych. Żaden z potencjalnych wykonawców nie wskazał, że rozwiązanie z zaawansowanym systemem AFS opartym na reflektorach biksenonowych jest równoważne wymogowi świateł przeciwmgielnych.

z poważaniem
insp. Mariusz Ciarka
Rzecznik Prasowy
Komendanta Głównego Policji

Przeczytaj również >>>> Policja kupuje kolejne radiowozy. Po raz kolejny są to BMW

 

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker