Transport i infrastruktura

DCT Gdańsk atakuje europejski rynek. Nowi właściciele chcą zainwestować 2 mld złotych

PSA International (PSA), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF) nabyły 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) od funduszu Global Infrastructure Fund II.

„Cieszymy, że udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego wyjątkowego aktywa – jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego. Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także wiedza operacyjna PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej” – powiedział prezes PFR Paweł Borys.

DCT Gdańsk jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. W ubiegłym roku przeładowano w nim 1,9 mln TEU, co dało mu 15. pozycję w Europie. Jest to też najszybciej rozwijający się terminal wśród największych europejskich portów. Dzięki nabrzeżu, które ma 17 metrów głębokości DCT Gdańsk zdolny jest obsługiwać największe statki na świecie.

Konsorcjum, na czele którego stoi Polski Fundusz Rozwoju, zamierza zainwestować w ciągu najbliższych czterech lat aż 2 mld złotych w rozwój infrastruktury. Inwestycja ma umocnić pozycję DCT Gdańsk jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku.

„To nie tylko nabycie udziałów, ale też to, co jest misją PFR – czyli rozwój i nowe inwestycje. Zakładamy, w perspektywie najbliższych 4 lat jako konsorcjum zainwestujemy blisko 2 mld zł w rozbudowę DCT. W perspektywie 2021 r. chcemy, by terminal osiągnął łączną przepustowość 3 mln kontenerów, a w kolejnych latach planujemy budowę Terminala 3, dzięki czemu w roku 2024-2025 DCT uzyskałoby łączną przepustowość 4,5 mln TEU i z pewnością byłby to nr 1 port kontenerowy na Bałtyku” – powiedział Borys.

Wartość transakcji nie została ujawniona, wiadomo jednak, że PFR posiada w DCT Gdańsk 30 proc. udziałów, a wartość całego przedsiębiorstwa to 5 mld zł.  Ostateczne sfinalizowanie transakcji wymaga jeszcze zgody organów antymonopolowych.   

Polecane artykuły

Back to top button