Lotnictwo

Turcja otwiera swoje CPK. Lotnisko da pracę ponad 200 tys. osób

6 kwietnia ruszyło nowe lotnisko w Stambule, które ma być najważniejszym hubem przesiadkowym w tamtej części świata.

Lotnisko oficjalnie rozpoczęło swoją działalność pod koniec października, jednak było tylko częściowo wykorzystane ze względu na przejęcie zaledwie części operacji z największego dotychczas lotniska Stambułu im. Ataturka. Od tamtej pory trwało stopniowe zwiększanie obrotów, które wczoraj pozwoliły przejąć w całości ruch lotniczy z dotychczasowego lotniska.

Nowe lotnisko jest usytuowane 35 km os Stambułu nad Morzem Czarnym, w europejskiej części miasta. Zdolne jest przyjąć 80 mln pasażerów, jednak po ewentualnej rozbudowie będzie mogło obsłużyć aż 200 mln podróżnych, co jest planowane na rok 2030.

Port jest na tyle duży by pomieścić jednocześnie na swojej płycie 114 samolotów. A powierzchnia, którą zajmuje wynosi 76,5 km kwadratowych powierzchni. To tyle co obszar Tarnowa lub Szklarskiej Poręby. Obecnie lotnisko ma dwa pasy startowe, ale do 2030 roku ma być ich aż sześć.

Terminale będą posiadać łączną powierzchnię równą 100 tys. m kwadratowych, a z tego strefa wolnocłowa ma mieć powierzchnię siedmiu boisk do piłki nożnej. Lotnisko będzie posiadać docelowo 114 bramek, 40 tys. miejsc parkingowych, 20 tys. miejsc siedzących oraz 228 stanowisk kontroli paszportowej.

Z nowego lotniska będziemy mogli się dostać do 350 miejsc na świecie, a swoje usługi zapewni na nim 100 linii lotniczych. Co ciekawe w zasięgu trzech godzin lotu znajdzie się aż 120 państw świata.

Po uzyskaniu pełnej przepustowości 80 mln podróżnych będzie w stanie obsłużyć 3000 operacji lotniczych dziennie i da pracę 225 tys. osób. To mniej więcej tyle mieszkańców liczy cała Częstochowa. Finalnie inwestycja zamknęła się w kwocie 8 mld dolarów.

Nowe lotnisko dla Stambułu było koniecznością ze względu na dynamicznie rozwijający się ruch lotniczy. Poprzednie lotnisko miniony rok zamknęło liczbą 68 mln obsłużonych pasażerów, co dało 17. pozycję na świecie. Z danych IATA wynika, że do 2035 roku pasażerski ruch lotniczy na świecie ulegnie podwojeniu, co prawdopodobnie pozwoli na sukcesywne zapełnianie lotniska. Nowy port też ma olbrzymie znaczenie geopolityczne. Strategiczne położenie Turcji na skrzyżowaniu dróg handlowych pozwoli mieć jeszcze większy wpływ na transport międzynarodowy i odgrywać jeszcze ważniejszą rolę na arenie międzynarodowej.

Przeczytaj również >>>>
Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker