Lotnictwo

Rok 2018 w polskim lotnictwie okazał się lepszy niż przewidywano

W 2018 roku polskie lotniska obsłużyły 45,7 mln pasażerów, czyli aż o 14 proc. więcej niż w roku ubiegłym – wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To o 3 mln więcej niż zakładały prognozy ULC. Liderem wśród krajowych portów lotniczych jest niezmiennie Lotnisko Chopina w Warszawie, które obsłużyło aż o 2 mln więcej pasażerów niż w 2017 roku. Na pierwszym miejscu pod względem przewiezionych pasażerów jest w dalszym ciągu Ryanair ale najszybciej rosną Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły ponad 2 mln pasażerów więcej, niż w 2017 roku osiągając 24 procentową dynamikę wzrostu.

Ruch lotniczy w Polsce rośnie szybciej niż oczekiwano. „Głównym motorem tak dynamicznego wzrostu jest m.in. nadrabianie zaległości w stosunku do krajów Europy Zachodniej. Mimo iż Polacy latają znacznie rzadziej niż statystyczny Europejczyk, to polski rynek lotniczy odnotowuje z roku na rok lepsze wyniki. Największe nasycenie ruchu występuje w głównych lotniskach Polski centralnej, co w przyszłości może powodować problemy z przepustowością” – mówi Piotr Samson Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Kolejny dobry rok dla portów lotniczych i przewoźników

Wśród portów lotniczych liderem jest Lotnisko Chopina w Warszawie, z którego usług w 2018 roku skorzystało ponad 17,7 mln pasażerów. Port odnotował wzrost o 13 proc. i osiągnął najlepszy wzrost ilościowy spośród portów w Polsce – obsłużył o ponad 2 mln pasażerów więcej, niż w 2017 roku. Drugim lotniskiem pod względem wzrostów ilościowych było Katowice-Pyrzowice z 0,95 mln pasażerów więcej, niż w roku ubiegłym (dynamika wzrostu 24 proc.). W dalszej kolejności bardzo dobre wyniki osiągnęły porty Kraków-Balice (930 tys. pasażerów więcej i 16 proc. wzrostu), Poznań-Ławica (ponad 622 tys. pasażerów więcej i aż 34 proc. wzrostu) oraz Wrocław-Strachowice (488 tys. pasażerów i 17 proc. wzrostu).

porty lotnicze 2018 ULC

Dobre statystyki odnotowały również porty lotnicze obsługujące poniżej 1 mln pasażerów rocznie. Najlepsze wyniki osiągnął w tej grupie port lotniczy Bydgoszcz-Szwederowo (79 tys. pasażerów więcej i 25 proc. wzrostu), a następnie Rzeszów-Jasionka (77 tys. pasażerów więcej i 11 proc. wzrostu) oraz Port Lotniczy Lublin (24 tys. pasażerów więcej i 6 proc wzrostu – należy jednak zauważyć, że port odnotował spadki w drugiej połowie roku, ze względu na zamknięcie bazy Wizz Air). W 2018 roku spadek zanotowano tylko w przypadku Portu Lotniczego Radom-Sadków.

Wśród przewoźników lotniczych w 2018 roku ponownie największą dynamikę wzrostu osiągnęły Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły w tym czasie ponad 2 mln pasażerów więcej, niż w roku ubiegłym i osiągnęły 24 procentową dynamikę wzrostu. Największym przewoźnikiem w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje niskokosztowy Ryanair. Spośród innych linii lotniczych, które osiągnęły dobre wyniki w 2018 roku wyróżnić należy czarterową linię Enter Air, która przewiozła o ponad 430 tys. pasażerów więcej, niż w poprzednim roku i osiągnęła dynamikę wzrostu w wysokości 28 proc.

przewoznicy 2018 ULC

Przewozy krajowe i międzynarodowe

Przewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych w 2018 roku odnotowały 18 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do 2017 roku. To o ponad 11 punktów procentowych więcej od portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji w tym okresie wzrosła zaś o 16 proc. Tak dobry wynik został osiągnięty dzięki przewozom regularnym, w ramach których przewieziono niemal 5 mln pasażerów więcej, niż w roku 2017, a także przewozom czarterowym, w ramach których przewieziono prawie 1,4 mln pasażerów więcej, niż w roku poprzednim. Wśród przewoźników w tym segmencie liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie wyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+1,7 mln pasażerów i 31 proc.).

Przewozy krajowe zanotowały spadek przewiezionych pasażerów aż o 14 proc. w 2018 roku. Polskie porty osiągnęły wynik o 18 punktów procentowych gorszy, niż porty ACI Europe. Najwięcej pasażerów w tego typu ruchu przewiózł PLL LOT, który osiągnął również wzrost ilościowy w wysokości 325 tys. pasażerów (11 proc.) w stosunku do 2017 roku.

Znaczna poprawa wyników w przewozach czarterowych

W 2018 roku liczba pasażerów podróżująca w ramach przewozów czarterowych z/do polskich portów lotniczych wzrosła o 34 proc., czyli o prawie 1,4 mln osób. Najbardziej popularnymi kierunkami były Grecja, a następnie Turcja i Hiszpania, przy czym najwyższy wzrost ilościowy odnotowała Turcja (o ponad 0,5 mln pasażerów więcej i 140 proc. w porównaniu do 2017 roku). Grecja również odnotowała bardzo dobry wzrost – 407 tys. pasażerów i 33 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Egipt ze wzrostem 149 tys. pasażerów i 52 proc.

kraje czarter 2018 ULC

Natomiast wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne okazały się Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował w 2018 roku wzrost o 22 proc., przy czym największy ruch na tych kierunkach osiągnął Ryanair, a następnie Wizz Air.

Wśród portów lotniczych największy wzrost pasażerów w ruchu czarterowym odnotował port Katowice-Pyrzowice z wynikiem +525 tys. pasażerów i 36 proc. wzrostu w porównaniu z 2017 rokiem. Znaczny wzrost pod względem liczby pasażerów odnotował również port Poznań-Ławica  +318 tys. pasażerów, co dla tego portu oznacza wzrost o 66 proc. Trzeci w kolejności był port lotniczy Wrocław-Strachowice z wynikiem +202 tys. pasażerów i 73 proc. wzrostu. Niewielki spadek w przewozach czarterowych odnotował jedynie Port Lotniczy Lublin.

Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w 2018 roku przewiózł Enter Air, a następnie Small Planet Airlines i Travel Service. Największym wzrostem może jednak pochwalić się Ryanair Sun, który przewiózł w tym okresie 591 tys. pasażerów. Pod względem dynamiki wzrostu liczby pasażerów drugi był Onur Air (+259 tys. pasażerów), a następnie Enter Air (+223 tys. pasażerów).

Dobry rok w ruchu regularnym

Przewozy regularne osiągnęły w 2018 roku wzrost w wysokości 12 proc., czyli o ponad 4,3 mln pasażerów więcej, niż w roku ubiegłym. Najbardziej popularnymi kierunkami były Wielka Brytania, Niemcy i Włochy, przy czym największe wzrosty pod względem liczby przewiezionych pasażerów zaobserwowano w przypadku Ukrainy (+541 tys. pasażerów i 72 proc.), a następnie Niemiec (450 tys. pasażerów i 11 proc.) i Izraela (+319 tys. pasażerów i 65 proc. wzrostu). Do największych spadków doszło zaś w przypadku Irlandii, po wycofaniu się przewoźnika Aer Lingus z lotów do Dublina.

kraje regularne 2018 ULC

Największe wzrosty ilościowe w 2018 roku odnotowało Lotnisko Chopina w Warszawie (ponad 1,8 mln pasażerów i 13 proc.), a następnie port Kraków-Balice (+926 tys. pasażerów i 16 proc.) i Katowice-Pyrzowice (+423 tys. pasażerów i 17 proc.). Spadki odnotowały jedynie porty Radom-Sadków i Łódź-Lublinek.

Największą dynamikę wzrostu wśród przewoźników osiągnął PLL LOT, który przewiózł w ruchu regularnym w 2018 roku ponad 2 mln pasażerów więcej, niż w 2017 roku. Na pierwszym miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje natomiast Ryanair. Przewoźnicy niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości 56 proc., a przewoźnicy sieciowi 42 proc. udziału. Pozostałe 2 proc. należy do przewoźników czarterowych, którzy również oferują w ostatnim czasie tego typu przewozy. Porównując te wyniki z 2017 rokiem należy zauważyć, że udział przewoźników sieciowych w tym rynku wzrósł o 2 punkty procentowe, co odbyło się kosztem udziału przewoźników niskokosztowych.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker