Lotnictwo

Zaprezentowano układ infrastrukturalny CPK

W poniedziałek podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego został po raz pierwszy zaprezentowany układ infrastrukturalny Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Spółka celowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, ma już wstępny układ infrastrukturalny komponentu lotniczego CPK. Port Lotniczy Solidarność ma mieć dwa pasy pomiędzy którymi mają zostać osadzone terminale pasażerskie, cargo oraz general aviation.

Ponadto zaplanowana jest stacja kolejowa, która jest zintegrowana z terminalem oraz biurowce, które mają wchodzić w skład tzw. AirportCity. Układ lotniska przypomina nieco ten z lotniska w Monachium, który jest pod wieloma względami podobny do CPK. Przede wszystkim jest stosunkowo nowym portem pobudowanym w latach 90. poprzedniego wieku. Ponadto jest oddalony od centrum miasta o ponad 30 km, a samą wielkością przypomina lotnisko, które ma powstać w Baranowie.

cpk uklad

Raport

Z najnowszego raportu opracowanego przez Polityka Insight przy współpracy z Baker McKenzie na temat CPK wynika, że najlepszą opcją finansowania budowy lotniska będzie partnerstwo publiczno-prywatne przy współpracy z inwestorami z Azji Południowo-Wschodniej, którzy operują lotniskami w Singapurze, Korei Południowej, Japonii, czy też na Tajwanie. Zaznaczają jednak, że z inwestycji powinny być wyłączone chińskie podmioty.

Jako alternatywną formę finansowania autorzy raportu proponują współpracę z funduszami inwestycyjnymi specjalizującymi się w inwestycjach infrastrukturalnych.

Wstępne szacunki mówią, że koszt budowy samego lotniska będzie się wahał od 16 do 19 mld złotych. I to ta część miałaby zostać współfinansowana przez podmiot prywatny. Pozostała część konieczna do tego by lotnisko mogło istnieć to linie kolejowe i drogi. Niezbędna do funkcjonowania infrastruktura kolejowa ma kosztować między 8 a 9 mld złotych, a drogowa około 7 mld. W tym przypadku jest możliwe dofinansowanie ze strony Unii Europejskiej, która na inwestycje kolejowe i drogowe, w przeciwieństwie do lotniczych, chętnie wykłada pieniądze.

Autorzy raportu zauważają, że budowa lotniska nie jest zadaniem trudnym, jednak o wiele bardziej skomplikowana jest budowa hubu o znaczeniu co najmniej kontynentalnym. Studzą jednocześnie emocje zaznaczając, że CPK nawet przy najbardziej optymistycznych prognozach będzie co najwyżej średniej wielkości hubem podobnym do tego w Oslo, czy też we wspomnianym Monachium. Tym samym zwracają uwagę, że przeskalowanie projektu może wiązać się z inflacją kosztów, która sprawi, że budowa lotniska ostatecznie będzie droższa niż być powinna. Z drugiej jednak strony autorzy zaznaczają, że lotnisko nie może być zbyt małe, gdyż może dojść do sytuacji, gdy niedługo po otwarciu będą konieczne nowe inwestycje.

Obecnie budowa lotniska jest planowana z opóźnieniem, a wręcz pod dużą presją czasu, o czym możemy przeczytać w raporcie. Jednocześnie przy niewielkiej ilości czasu konieczne jest wybudowanie portu, który będzie miał odpowiednią wielkość by być zdolnym do obsługi ruchu, który będzie generowany pod koniec lat 30. XXI wieku. Jest to bardzo trudne, gdyż prognozy są bardzo różne i budowa lotniska będzie wymagała odpowiedniego wstrzelenia się w te liczby.

„Nawet przy zrealizowaniu wszystkich planowanych inwestycji na Lotnisku Chopina, odblokowaniu rozbudowy Modlina i przystosowaniu Radomia do obsługi ruchu regularnego przepustowość tego zespołu portów zacznie się wyczerpywać, w zależności od tempa rozwoju ruchu, po 2022–2025 r.” – zaznaczono w dokumencie.

To sprawia, że warszawskie lotnisko nie będzie w stanie obsłużyć potencjalnej liczby pasażerów, co negatywnie wpłynie na rozwój gospodarczy naszego kraju.

Autorzy raportu szacują, że sama budowa CPK doda polskiemu PKB 3,2 proc. jego wartości w ciągu całego okresu budowy. Natomiast szacowany trwały wpływ uruchomienia CPK wynosi 4,5 proc. Ponadto zaznaczają, że powinien to być projekt apolityczny, któremu zostanie zapewniony odpowiedni nadzór, a osoby odpowiedzialne za powstanie portu będą wysłuchiwać się w opinie tanich linii, jak i konkurentów LOTu, gdyż jak słusznie zauważono, polski przewoźnik będzie w stanie wypełnić lotnisko w 50-60 proc. Uczestnictwo w dyskusjach tanich linii nie jest przypadkowe, gdyż jak zaznaczono w raporcie, mają one duży wpływ na rozwój ruchu na polskim niebie i są istotnym ogniwem transportowym.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker