Lotnictwo

Balice i Chopin obsługują coraz więcej pasażerów

Rekordowe wyniki pasażerskie notują dwa największe polskie lotniska w Warszawie oraz w Krakowie.

Krakowskie Balice obsłużyły w kwietniu blisko 675 tys. pasażerów. To o 95 tys. osób lepszy rezultat niż przed rokiem, co jest równoznaczne z 16 proc. wzrostem rok do roku. Łącznie w ciągu czterech pierwszych miesięcy 2019 roku obsłużono na Balicach 2,3 mln podróżnych, co oznacza wzrost o 16 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2018 roku.

„Nasz narodowy przewoźnik PLL LOT wprowadził dwa połączenia, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród pasażerów: do Bukaresztu oraz do Olsztyna-Mazury. Bazowy przewoźnik Ryanair od kwietnia operuje z Krakowa do Bordeaux, Berlina-Tegel, Katanii, Kopenhagi, Hamburga, Szczecina, Bari, Rimini, Zadaru, Salonik. W kwietniu powitaliśmy także pierwszy samolot Wizz Air, który od 4 kwietnia oferuje połączenia do Londynu-Luton. Od zeszłego miesiąca również do Kijowa. W 2019 roku Wizz Air oferować będzie 18 połączeń – powiedział Radosław Włoszek Prezes Zarządu Kraków Airport.

8 maja na krakowskim lotnisku miało również miejsce oficjalne otwarcie bazy WizzAir, co z pewnością będzie miało wpływ na ilość obsłużonych pasażerów.

Obecnie Balice przygotowują się do rozbudowy terminalu, który pozwoli na przyjęcie 12 mln podróżnych rocznie. Taki ruch jest spodziewany w Małopolsce w 2036 roku, jednak patrząc na obecną dynamikę wzrostową założenia mogą wydać się zbyt pesymistyczne, gdyż już w tym roku prawdopodobnie pęknie bariera 8 mln podróżnych. Cała inwestycja jest warta 1 mld złotych i ma zostać ukończona do 2025 roku.

W Warszawie ponad 5 milionów

Lotnisko Chopina również nie próżnuje i w kwietniu odprawiono na popularnym Okęciu 1,5 mln pasażerów, co jest wynikiem o 10 proc. lepszym w stosunku do kwietnia ubiegłego roku. W sumie przez pierwsze cztery miesiące tego roku z usług stołecznego portu skorzystało 5,2 mln podróżnych, co daje około 9 proc. lepszy rezultat w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku.

„Oznacza to, że rola stołecznego portu – jako ważnego punktu przesiadkowego w Europie Środkowej – stale rośnie. Tym samym Warszawa jako hub, utrzymuje swoją wysoką pozycję na mapie międzynarodowych połączeń lotniczych. Potwierdzają to liczby – w marcu i kwietniu odsetek pasażerów transferowych wyniósł 33 proc.” – powiedział Piotr Rudzki, rzecznik prasowy Lotniska Chopina.

Zwiększający się odsetek pasażerów transferowych jest zgodne z planami władz stołecznego portu, które chcą wykreować go na największy hub przesiadkowy w naszej części Europy.

Stale zwiększa się też liczba pasażerów, podróżujących na trasach krajowych. Od stycznia było to aż 534 tys. osób. To 4 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Już teraz, codziennie można polecieć do Lublina. Od 6 czerwca LOT podwoi liczbę krajowych połączeń do Zielonej Góry. Na lotnisko w Babimoście będzie można dotrzeć w każdy poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek i niedzielę zarówno rano jak i wieczorem.

Perspektywy również są optymistyczne, gdyż w sezonie letnim Lotnisko Chopina zaoferuje 121 kierunków regularnych do 54 państw świata. W tym nowe połączenia do Miami, które rusza od czerwca, i do Delhi, które ma wystartować we wrześniu. Do tego należy jeszcze doliczyć 68 kierunków czarterowych do 21 państw na całym świecie.

Istotny wpływ na liczbę podróżnych na warszawskim lotnisku będzie miał LOT, który w sezonie letnim zaoferuje 75 tys. rejsów z czego zdecydowana większość będzie odbywać się z/do Warszawy.

W związku z tym roczny wzrost na poziomie 8-10 proc. jest prawdopodobny, jednak przy takiej dynamice należy spodziewać w okresie wakacyjnym wąskich gardeł w postaci nadmiernego wykorzystania terminala pasażerskiego, którego przepustowość zbliża się do maksimum.

Gdy dynamika z pierwszych czterech miesięcy zostanie zachowana, to wówczas w ciągu całego 2019 roku warszawski port obsłuży ponad 19 mln podróżnych. Warto przypomnieć, że obecnie maksymalne możliwości obsługi pasażerów szacuje się na około 20-22 mln podróżnych rocznie.

W związku z tym w porcie kończy się remont jednej z dróg startowych, a w przyszłym roku ma rozpocząć się rozbudowa pirsu północnego. Te inwestycje, choć doraźne, mają pomóc zwiększyć możliwości obsługi pasażerów na warszawskim lotnisku o kilka milionów rocznie.  

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker