Polska

Sprzedaż detaliczna w maju 2020 r. pokazuje początki ożywienia

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 7,7 proc. (wobec wzrostu o 5,6 proc. w maju 2019 r.). W porównaniu z kwietniem 2020 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 14,9 proc. W okresie styczeń-maj 2020 r. sprzedaż zmalała r/r o 6,2 proc. (wobec wzrostu o 6,5 proc. w 2019 r.).

Sprzedaż spadła w stosunku do 2019 roku

W maju 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła w większości prezentowanych grup. Zmniejszenie sprzedaży odnotowano we wszystkich grupach o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”: „pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 34 proc.); „paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 17,9 proc.); „pozostałe” (o 14,5 proc.); „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 7,6 proc.).

Zobacz także: Sprzedaż gazu CNG napędzają głównie autobusy miejskie

Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek odnotowano w grupie „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 14,1 proc.). Wzrost sprzedaży wykazały natomiast podmioty handlujące meblami, rtv, agd (o 14,4 proc.) oraz jednostki zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 0,8 proc.).

Zobacz także: BMW raportuje niższą sprzedaż. Bawarski producent inwestuje w elektryki

Sprzedaż detaliczna w maju 2020 r. pokazuje, że sytuacja się poprawia

W maju br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet (o 12,7 proc.). Udział tej sprzedaży (w cenach bieżących) spadł z 11,9 proc. w kwietniu br. do 9,1 proc. w maju br. Spadek udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 61,3 proc. przed miesiącem do 26,8 proc.), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 39,9 proc. do 25,2 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 28,6 proc. do 15,6 proc.).

Dane sprzedaży detalicznej pokazują, że sytuacja zaczyna się poprawiać i gospodarka odżywa, jednak dalej jest to sytuacja znacznie gorsza niż przed wybuchem pandemii.

Liczba internetowych ogłoszeń sprzedaży mieszkań osiągnęła rekordową wartość

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker