Lotnictwo

Airbus prezentuje samolot przyszłości

Airbus zaprezentował w piątek samolot koncepcyjny z rozstawionymi końcówkami skrzydeł i rozłożonym ogonem inspirowanym piórami orła, eksperymentując jednocześnie z technologią „biomimikry”, która może ostatecznie doprowadzić do cichszych lądowań i zmniejszenia zanieczyszczenia.

Brytyjska filia europejskiego projektanta starała się uchwycić wyobraźnię przyszłych inżynierów, pokazując model samolotu raptoropodobnego na wojskowych pokazach lotniczych w Anglii.

Samoloty z napędem śmigłowym miałyby indywidualnie sterowane „pióra” na końcówkach skrzydeł, aby zapewnić to, co Airbus nazywa „aktywną kontrolą lotu” używaną przez orła lub sokoła.

Widoczny jest również brak tradycyjnego pionowego ogona, polegający na rozciętym, klinowym ogonie, aby zmniejszyć opór.

Samoloty regionalne przewoziłyby do 80 pasażerów na dystansie do 1500 kilometrów i spalały od 30% do 50% mniej paliwa niż dzisiejsze samoloty – twierdzi Airbus.

Airbus podał, że jego samolot koncepcyjny będzie miał zakrzywiony kadłub, który będzie nawiązywał do bombowca Wellington zaprojektowanego przez brytyjskiego projektanta samolotów Barnesa Wallisa.

Wellington był budowany w Broughton w Walii od lat 30. XX wieku, aby utrzymać go poza zasięgiem niemieckich bombowców.

Airbus korzysta teraz z tego samego miejsca do produkcji skrzydeł dla ponad 800 odrzutowców rocznie. Ostrzegł jednak, że zakład ten stoi w obliczu konkurencji ze strony europejskich państw, takich jak Niemcy lub innych krajów takich jak Korea, które są rozpatrywane w kontekście przenosin produkcji w sytuacji gdy Wielka Brytania wyjdzie z UE. Zwolennicy Brexitu są sceptyczni by Airbus podjąłby taki krok, biorąc pod uwagę doświadczenia Wielkiej Brytanii w tworzeniu samolotów.

Na samolot nie zbieramy. Zbieramy za to na jakościowe treści, które będziemy mogli publikować na portalu. Możesz się do tego przyczynić udzielając nam wsparcia i przelewając na nr konta 49 1020 4027 0000 1302 1542 2304 dowolną kwotę.

Polecane artykuły

Back to top button