Lotnictwo

Airbus deklasuje Boeinga pod względem zamówień

Jak donosi Bloomberg od sierpnia Airbus, będący europejskim producentem samolotów przyjął zamówienia na ponad 350 samolotów w Azji, wyprzedzając tym samym swojego największa rywala – Boeinga, który próbuje przywrócić do użytkowania swój najnowszy samolot Boeing 737 MAX.

„Wielkie zwycięstwo dla Airbusa przyszło w zeszłym miesiącu, kiedy indyjski low-cost IndiGo zamówił 300 samolotów wąskokadłubowych w ramach umowy o opiewającej na ponad 33 mld dolarów w cenach katalogowych. VietJet Aviation JSC i Cebu Air Inc. również potwierdziły zakupy samolotów w ostatnich dniach. Według różnych źródeł wynika natomiast, że Boeing na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy otrzymał zamówienia lub zapłatę za 16 samolotów” – podaje Bloomberg.

Zamówienia Airbusa dotyczą wąskokadłubowego A320neo i szerokodałubowego A330neo. Z kolei w przypadku Boeinga klienci znaleźli się na modele 787 Dreamliner i 777 z podwójnym przejściem. Boeing przeżywa obecnie poważny kryzys wizerunkowy wywołany dwoma śmiertelnymi wypadkami 737 Max. Jednym z wypadków jest lot Lion Air, który w październiku ubiegłego roku spadł do Morza Jawajskiego. Wówczas zginęły wszystkie 189 osób obecnych na pokładzie.

Boeing aktualizuje oprogramowanie do Maxów i mówi się, że mają być gotowe do lotów w I kwartale 2020 roku. Takie same głosy dochodziły do nas z branży, co wydaje się potwierdzać, że powrót maxów na sezon letni, który zaczyna się w ostatni weekend marca jest możliwe.

Airbus ma również swoje problemy. Indie grożą naziemnym odrzutowcem A320neo obsługiwanym przez IndiGo, uziemieniem jeśli do 31 stycznia linia nie naniesie poprawek do silników Pratt & Whitney. IndiGo, który ma prawie 100 odrzutowców z rodziny A320neo informuje, że będzie współpracować z producentem silników i Airbusem, którzy mają wystarczającą liczbę zmodyfikowanych zapasowych turbin, tak by spełnić wymagania.

Europejski producent samolotów również ograniczył docelową roczną dostawę i zauważył, że przepływy pieniężne będą niższe niż oczekiwano, ponieważ produkcja A320neo jest niższa niż zakładano.

Dyrektor naczelny Guillaume Faury powiedział, że cła importowe USA na zagraniczne odrzutowce Airbusa będą utrudniać prowadzenie działalności. Zasugerował również, że orzeczenie Światowej Organizacji Handlu zezwalające Unii Europejskiej na wprowadzenie podobnych środków wobec Boeinga pomogłoby wyrównać szanse.

Gdyby każda osoba wchodząca na portal przelewała nam miesięcznie 30 gr, to bylibyśmy w stanie publikować każdego miesiąca kilkadziesiąt jakościowych analiz, które poprawiłyby jakość debaty publicznej w naszym kraju. Możesz się do tego przyczynić udzielając nam wsparcia i przelewając na nr konta 49 1020 4027 0000 1302 1542 2304 dowolną kwotę.

Polecane artykuły

Back to top button