Kolej

Powstanie pierwszy odcinek polsko-czeskiej linii kolejowej Katowice-Ostrawa

Ponad 7 mln zł otrzymał Centralny Port Komunikacyjny z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” na dokumentację przygotowawczą do budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju. W środę 5.02.2020 r. przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki CPK podpisali w tej sprawie umowę o współpracy. Oznacza to, iż niedługo zacznie powstawać linia kolejowa Katowice-Ostrawa. 

Całkowita wartość projektu wyniesie aż 14 mld zł

Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy nowego, transgranicznego połączenia kolejowego między linią Chybie-Żory, Jastrzębiem-Zdrojem a polsko-czeskim przejściem granicznym.

Całkowita wartość projektu to ponad 14 mln zł. Połowę będą stanowiły więc przyznane CPK środki z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Inwestycja przyczyni się do budowy brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. 

Projekt realizowany przez spółkę CPK to ważny element rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada walkę z wykluczeniem transportowym. W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami.

Zobacz także: Kolej w Europie: dominują Czesi i Niemcy

Linia kolejowa Katowice-Ostrawa: dwa wymiary inwestycji

„Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego i Warszawy z różnych kierunków. Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK – zaznacza minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Jest to pierwsza część projektu, który obejmie prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory – granica państwa. Wartość tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł.

Trójstronną umowę dla projektu pn. „Utworzenie nowego połączenia transgranicznego na odcinku Katowice – Ostrawa sieci kompleksowej TEN-T (etap I)” podpisali minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech oraz przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego: prezes Mikołaj Wild i Piotr Malepszak, członek zarządu ds. części kolejowej inwestycji.

Zobacz także: Coradia iLint – pierwszy pociąg wodorowy na świecie testowany w Polsce

„W obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zawarto prawie 60 umów o współpracy z dofinansowaniem ze środków CEF dla inwestycji rozwijających nie tylko infrastrukturę kolejową, ale także transport drogowy i lotniczy w Polsce. Od dziś do głównych beneficjentów unijnego dofinansowania pochodzącego z Instrumentu „Łącząc Europę” – GDDKiA, PAŻP i PKP PLK – dołącza CPK, realizując projekt o strategicznym znaczeniu dla Śląska” – mówi p.o. dyrektor CUPT Joanna Lech.

„Inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami, z którymi jako spółka blisko współpracujemy podczas przygotowań do transgranicznych projektów kolejowych Katowice-Ostrawa i Wrocław-Praga. Ponadto nasza linia pozwoli na włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój” – podkreśla prezes CPK Mikołaj Wild.

Powstanie CPK wiąże się z ogromnymi inwestycjami w kolej

Programu Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Jednocześnie z otwarciem Portu Lotniczego Solidarność spółka zakłada uruchomienie ok. 130 km nowej linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu do CPK z Warszawy to 15 minut, a z Łodzi 25 minut.

Inwestycje kolejowe dla CPK ruszają już w tym roku

Polecane artykuły

Back to top button