Lotnictwo

Polskie lotniska w 2019 roku radziły sobie fantastycznie

Polskie lotniska w 2019 roku radziły sobie fantastycznie. Po raz kolejny odnotowały wzrost pod względem liczby obsłużonych pasażerów co pokazuje, że transport lotniczy ma dla Polaków coraz większe znaczenie.

Polskie lotniska w 2019 roku: liderem okazał Chopin

Liderem na rynku krajowym jest warszawskie lotnisko Chopina, które z roku na rok coraz mocniej odczuwa problemy z przepustowością. W 2019 roku przez stołeczny port lotniczy przewinęło się 18,865 mln podróżnych, co jest równoznaczne ze wzrostem na poziomie 6,4 proc. Wzrost to m.in. zasługa uruchomienia przez LOT nowych połączeń do takich miast jak Kolombo, Miami, czy też na nowe lotnisko Pekin Daxing.

Dotychczasowe dokumenty dotyczące przepustowości lotniska Chopina mówią o maksymalnej przepustowości na poziomie 22-23 mln pasażerów rocznie. Oznacza to, ze lotnisko już zbliża się do granic przepustowości. Oczywiście lotnisko podjęło odpowiednie działania w celu zwiększenia przepustowości, jednak są to działania doraźne i ich realizacja może być zbyt późna w stosunku do wzrostu liczby pasażerów.

Modlin z podobnymi problemami jak Chopin

Identyczne problemy ma drugie warszawskie lotnisko w Modlinie. Tam również są problemy z przepustowością, jednak ze względu na konflikt właścicielski nie bardzo widać perspektywy na rozwiązanie problemu z zapychającym się portem. Efektem tego jest 3,106 mln obsłużonych pasażerów, co jest równoznaczne ze wzrostem na poziomie zaledwie 0,8 proc.

Lotnisko Modlin obecnie oprócz szukania rozwiązania problemu z przepustowością, próbuje także zdywersyfikować portfolio przewoźników funkcjonujących w porcie. Obecnie Modlin jest w zasadzie prywatnym lotniskiem Ryanaira, który korzysta z wyjątkowo preferencyjnych stawek.

Zobacz także: Lotnisko w Lublinie chce być regionalnym hubem cargo

Kraków z gigantycznym wzrostem w 2019 roku

Lotnisko w Krakowie to absolutny fenomen na polskim rynku lotniczym. Port rozwija się od wielu lat, jednak miniony rok był rekordowy. Przez lotnisko im. Jana Pawła II przewinęło się w ubiegłym roku 8,411 mln podróżnych i jest to wzrost na poziomie 24,4 proc. To absolutny krajowy rekord i jeden z lepszych wyników w Europie. W dużej mierze jest to zasługa wejścia na krakowskie lotnisko WizzAira, który od wielu lat ma silną bazę w Katowicach.

Krakowskie lotnisko jest obecnie w trakcie rozbudowy terminalu, który ma mieć zdolność obsługi pasażerów na poziomie 12 mln rocznie i być gotowym na 2025 rok. Planowo poziom 12 mln podróżnych w ciągu roku ma zostać osiągnięty w roku 2036, jednak obecny rozwój pokazuje, że sytuacja może być zgoła odmienna. Nie dość, że Balice najprawdopodobniej osiągną poziom 12 mln podróżnych znacznie wcześniej, to jeszcze może to być na tyle wcześnie, że nie zdąża z rozbudowaniem terminalu. Zwłaszcza, że statystyki z tego roku pokazują, że krakowskie lotnisko nie zwalnia tempa.

Gdańsk powyżej 5 milionów

Lotnisko w Gdańsku jest trzecim największym w Polsce. W ubiegłym roku obsłużył 5,376 mln podróżnych, co jest wzrostem na poziomie 8,2 proc. W ubiegłym roku gdańskie lotnisko zostało również nagrodzone przez AirHelp jako jedno z najlepszych lotnisk na świecie.

Zobacz także: Lotnisko Berlin Brandenburg w końcu zostało otwarte!

Katowice po mocnym hamowaniu

Po bardzo wysokim wzroście w 2018 roku Katowice wyraźnie spowolniły ze wzrostem. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło 4,844 mln podróżnych, co jest wzrostem na poziomie 0,4 proc. Niemniej jednak mówi się, że Ryanair chce znacznie zintensyfikować swoją obecność w stolicy Górnego Śląska, w związku z tym katowickie lotnisko może jeszcze w tym roku przekroczyć granicę 5 mln podróżnych.

Wrocław powyżej 3,5 mln

Lotnisko we Wrocławiu obsłużyło w minionym roku 3,5 mln podróżnych, co oznaczało wzrost na poziomie 6,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Wrocławskie lotnisko w ciągu ostatnich lat bardzo przyzwoicie się rozwija co sprawia, ze kolejne lata mogą być kolejnymi rekordowymi.

Nie wszystkie polskie lotniska w 2019 roku radziły sobie lepiej

Lotnisko Ławica w Poznaniu jest jedynym z dużych lotnisk powyżej 1 mln pasażerów, które zaliczyło spadek liczby obsłużonych pasażerów. Po bardzo dobrym 2018 roku, w 2019 przez poznańskie lotnisko przewinęło się 2,379 mln podróżnych. To o 3,9 proc. mniej niż w 2018 roku. Takie wyniki był jednak spodziewane, gdyż na poznańskim lotnisku bardzo mocno zmniejszył swoją obecność WizzAir, zamykając m.in. swoją bazę.

Ponadto Ławica boryka się z problemami środowiskowymi związanymi z hałasem generowanym przez samoloty. W związku z tym trudno powiedzieć jak będzie się dalej rozwijał port w Poznaniu.

Identyczny wynika jak rok wcześniej osiągnęło lotnisko w Rzeszowie, które obsłużyło 769,8 tys. podróżnych. Lotnisko Rzeszów-Jasionka jest ważnym punktem na lotniczej mapie Polski m.in. dla LOT, który przez pewien czas latał z lotniska do Nowego Jorku. Ponadto Jasionka jest ważnym centrum lotniczym dla Polski, gdzie m.in. inwestuje Polska Grupa Lotnicza. Najnowszą inwestycją ma być centrum serwisowe dla samolotów pasażerskich, gdzie pracę znajdzie około 300 osób.

Drugim lotniskiem w kraju, które odnotowało spadek liczby podróżnych jest port w Szczecinie, przez który przewinęło się 563,7 tys. podróżnych. To o 5,8 proc. mniej niż rok wcześniej.

Jednak największy spadek liczby podróżnych zaliczyło lotnisko w Lublinie, które obsłużyło 357,4 tys. osób. Spadek wyniósł aż 21,3 proc.

Zobacz także: Lotnisko w Łodzi może stać się wyłącznie portem cargo

Bydgoszcz, Łódź oraz Olsztyn ze wzrostami

Bardzo przyzwoite wzrosty zanotowały lotniska w Łodzi i Olsztynie, które obsłużyły odpowiednio 241,7 tys. oraz 150,3 tys. podróżnych. To wzrost odpowiednio 11,2 proc. oraz 28,4 proc. Szczególnie cieszy wzrost w Łodzi, która jako miasto ma bardzo duży potencjał lotniczy, jednak samo lotnisko od wielu lat jest w kryzysie.

Oprócz dwóch wspomnianych ośrodków wzrost odnotowało lotnisko w Bydgoszczy, które podobnie jak Łódź latami było w odwrocie. W 2019 roku bydgoskie lotnisko obsłużyło 425,2 tys. podróżnych. To wzrost o 2,9 proc. Ten rok również jest obiecujący dla bydgoskiego lotniska, gdyż w październiku loty udo Warszawy uruchomił LOT.

W zestawieniu nie ujęto lotniska w Zielonej Górze.

lotnisko 2019

Polskie lotniska w 2019 roku stawały się coraz istotniejsze w Europie

W 100 największych pod względem obsłużonych podróżnych lotnisk w Europie znalazły się cztery porty zlokalizowane na terenie Polski. Są to odpowiednio Warszawa Chopin, Kraków Balice, Gdańsk oraz Katowice.

Najgorzej radziły sobie Katowice, które zajęły 95. miejsce i w stosunku do 2018 roku zaliczyły spadek o 2 pozycje. To w głównej mierze zasługa niskiego wzrostu, którego dynamika na europejskich lotniskach jest nieco wyższa. Katowice wyprzedziły m.in. lotnisko w Cagliari i East Midlands, natomiast straciły pozycję na rzecz lotniska w Mińsku i London City.

O dwie pozycje w górę przesunęło się natomiast gdańskie lotnisko, które awansowało z 90. na 88. miejsce w Europie. Port im. Lecha Wałęsy wyprzedził lotnisko w Newcastle, Liverpoolu oraz Symferopolu, natomiast został wyprzedzony przez port w Bari.

Zobacz także: Lotnisko w Modlinie zostaje odcięte od pieniędzy. PPL nie zgadza się na zewnętrznego inwestora

Olbrzymi wzrost krakowskich Balic pozwolił im na podobny awans w zestawieniu. Krakowskie lotnisko w europejskim zestawieniu top100 awansowało aż o 9 pozycji. Obecnie znajduje się na 63. miejscu w Europie, pomiędzy portem w Walencji a drugim brukselskim lotniskiem.

Największe polskie lotnisko – lotnisko Chopina w Warszawie – pomimo wyraźnego wzrostu nie zmieniło swojej pozycji i podobnie jak w 2018 roku jest 33. największym lotniskiem w Europie. Obecnie znajduje się pomiędzy lotniskiem Pulkovo w Petersburgu a lotniskiem Luton w Londynie.

Korelacja pomiędzy PKB per capita PPP a liczbą podróżnych

W sumie polskie lotniska obsłużyły w 2019 roku 48,999 mln podróżnych. To wzrost o 7,2 proc. i jest to najlepszy wynik w historii polskiego lotnictwa. Co ważne PKB per capita mierzone parytetem siły nabywczej wzrosło do poziomu blisko 33 tys. dolarów.

 korelacja pkb

Powszechnie się wskazuje, że liczba podróżnych rośnie wraz z gospodarką, gdyż coraz więcej osób stać na podróże lotnicze, co automatycznie przekłada się liczbę pasażerów. Dlatego postanowiłem porównać PKB per capita do liczby podróżnych i korelacja takiego zjawiska wyszła bardzo duża, gdyż bliski 0,95. To pokazuje, że w przypadku Polski pomiędzy wzrostem liczby lotniczych pasażerów a wzrostem PKB pc PPP istnieje bardzo duża zależność.

Filip Lamański

Zatłoczone lotnisko Chopina. Stołeczny port jednym z najbardziej zatłoczonych w Europie

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker