Nowy tunel średnicowy: niezwykle ważna kolejowa inwestycja

Nowy tunel średnicowy, czyli najprościej rzecz ujmując podziemne połączenie kolejowe, będzie łączył trzy główne łódzkie stacje kolejowe: Łódź Żabiniec, Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna.
Nowy tunel średnicowy jest ogromną szansą dla mieszkańców Łodzi
Jest to ogromna szansa dla mieszkańców, ponieważ zyskają oni szybkie połączenie między wszystkimi częściami miasta oraz nową stację przelotową. Dzięki nowemu połączeniu stacja Łódź Fabryczna stanie się właśnie taką stacją, gdyż jak na razie jest stacją końcową. Tunel przyspieszy również podróż wszystkich, którzy przez Łódź przejeżdżają, a jest to bardzo duża grupa ludzi, ponieważ przez Łódź ze względu na jej lokalizację, przebiega kilka ważnych tras.
Zobacz także: Tunel dalekobieżny w Łodzi – wybrano ofertę na prace projektowe
Nowy tunel średnicowy będzie przebiegał m.in. pod ulicami: Kilińskiego, Narutowicza, Piotrkowską, Kościuszki (gdzie powstanie nowy przystanek kolejowy), Stolarską, czy też Kasprzaka. Dodatkowo w okolicy al. Włókniarzy tunel będzie się rozgałęział i szedł w kierunku na Łódź Żabiniec i na Łódź Kaliską. W tych miejscach możemy się spodziewać robót budowlanych i utrudnień, już w najbliższym czasie, ponieważ początek prac jest szacowany na przełom czerwca i lipca tego roku. Niemniej już możemy zobaczyć przywożone do Łodzi pierwsze maszyny konieczne do wiercenia tuneli m.in. tarcze TBM. Według obecnych prognoz tunel ma być oddany do 2022 roku, niemniej możemy spodziewać się opóźnień, które już zdążyły się pojawić (pierwszy termin oddania tunelu był szacowany na 2021 rok).
Zobacz także: Drążenie tunelu w Świnoujściu rusza już w marcu
Koszt budowy tunelu zostanie prawie w całości pokryty przez UE
Szacowany koszt tunelu to ok. 1,7 mld złotych, z czego 1,4 mld pokryją dotację z UE, dlatego budowa tunelu prawdopodobnie nie odbije się aż tak znacząco na kieszeni podatnika. Ponadto, w przestrzeni tunelowej ma się znaleźć strefa handlowa kusząca dla wszystkich przedsiębiorców, z której zyski pozwolą miastu na finansowanie projektu.
Maciej Bylica
Najdłuższy podwodny tunel na świecie coraz bliżej. Połączy Helsinki i Tallinn