Drogi I mosty

Autostrada A1 będzie przejezdna już w tym roku!

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowy i Autostrad poinformowała, że podtrzymuje lutową deklarację mówiącą o tym, że autostrada A1 będzie przejezdna do końca roku.

Autostrada A1 będzie przejezdna już w tym roku!

Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę. GDDKiA chce jednak, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystane zostaną trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. To pozwoli na udostępnienie dwóch pasów w każdym z kierunków. 

tuszynczestochowa

„Do końca roku celem jest przełożone ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach. Tak aby kierowcy mogli korzystać z bezpiecznej drogi, dwa pasy w każdą stronę” – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski, podtrzymuje swoją deklarację z lutego br.

GDDKiA udostępniając kierowcom 23 grudnia 2019 roku obwodnicę Częstochowy zadeklarowała uruchomienie jeszcze w lutym 2020 roku węzła Częstochowa Jasna Góra. Tak też się stało – 15 lutego 2020 roku autostrada A1 została połączona z drogą krajową nr 43 relacji Wieluń – Częstochowa.

Zobacz także: Autostrada A1 dłuższa o 33 km. Łączy Częstochowę z Czechami

Województwo śląskie

A1 od granicy województwa śląskiego do Częstochowa Północ (bez węzła) 

Minęło 14 miesięcy od czasu rozpoczęcia robót budowalnych na tym prawie 17-kilometrowym odcinku. Wykonawca, z uwagi na korzystne warunki pogodowe, kontynuował zimą wykonywanie robót we wszystkich branżach, dostosowując zakres i tempo prac do panujących warunków pogodowych. 

W zakresie robót mostowych prowadzone są prace na 18 obiektach inżynierskich. Kontynuowane są roboty ziemne (wykopy i zasypki fundamentów), roboty rozbiórkowe oraz roboty żelbetowe, tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Sukcesywnie jest wzmacniane podłoże w postaci wierconych pali wielkośrednicowych.

Trwają także roboty branżowe, roboty rozbiórkowe istniejącej kanalizacji deszczowej oraz kontynuowana jest przebudowa sieci wodociągowej i gazowej. Trwa usuwanie kolizji linii elektroenergetycznych

Województwo łódzkie

A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe 

Mimo kontraktowej przerwy zimowej, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Aktualnie, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prace projektowe zaawansowane są w 99 proc.,  zaś zaawansowanie rzeczowe wynosi 36 proc.

Prace w zależności od potrzeb wykonywane są również nocą – na przykład przy budowie nowych wiaduktów.

Na obecną chwilę wykonano w całości inwentaryzację geodezyjną, usunięto drzewa oraz rozebrano  jezdnię w kierunku Katowic, bariery ochronne, przepusty i pobocza. Roboty ziemne wykonano w 47 proc., podbudowę w ok. 50 proc. Również w połowie wykonano przepusty pod budowaną jezdnią. Rozpoczęto także prace związane z odwodnieniem, siecią kanalizacyjną, wodociągową i budowę zbiorników retencyjnych. Trwają przebudowy sieci: gazowych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.  

Zobacz także: Autostrada Bursztynowa. Całkowite otwarcie A1 już w tym roku!

A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk

Podobnie, jak w przypadku odcinka „A”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Na obecną chwilę projekt wykonany jest w ponad 97 proc. i ruszyły prace budowlane. Biorąc pod uwagę fakt, że umowa podpisana była przed niecałym rokiem, a zgodnie z kontraktem na projektowanie przewidziano 15 miesięcy, takie zaawansowanie prac należy uznać jako dobre, porównując do analogicznego okresu w przypadku odcinka „A”.  

Prace geodezyjne wykonano w 100 proc., podobnie, jak w przypadku usuwania drzew i krzewów. Aktualnie trwa frezowanie, odhumusowywanie, roboty ziemne, zbrojarskie i ciesielskie oraz przygotowawcze na obiektach inżynierskich, montowane są przepusty. Tutaj zaawansowanie szacowane jest na poziomie 20-30 proc. 

A1 Kamieńsk – Radomsko

Podobnie, jak w przypadku odcinków „A” i „B”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonano w blisko 94 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe sięgnęło 31 proc. Udało się zakończyć prace związane z rozbiórką obiektów inżynierskich. 

A1 Radomsko – granica województwa łódzkiego i śląskiego

Prace kontynuowane były w okresie zimowym.  Na obecną chwilę projektowanie zaawansowane jest w 99 proc., zaś wykonanie sięgnęło 36 proc. Zakończono już niemal roboty przygotowawcze  (usuwanie drzewa, wytyczenia itp.). Roboty ziemne wykonano w 76 proc., w przypadku podbudowy zaawansowanie osiągnęło 60 proc., zaś przepusty w 10 proc. Średnie zaawansowanie prac w przypadku obiektów inżynierskich to ok. 35 proc.

Pomiar prędkości na autostradzie A1 niebawem się pojawi

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker