Kolej

Flota PKP IC powiększa się o 83 zmodernizowane wagony

Flota PKP IC powiększa się o 83 zmodernizowane wagony, które przewoźnik odebrał od bydgoskiego przedsiębiorstwa PESA. Tym samym zrealizowana została podstawowa, warta blisko 312 mln zł brutto część umowy. Wagony już w sierpniu wyjadą na trasy – podaje PKP Intercity.

Flota PKP IC powiększa się o 83 zmodernizowane wagony

Kontrakt na modernizację 83 wagonów typu 111A-20 PKP Intercity podpisało z Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakładów Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła niemal 312 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie 2018 roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 42 wagonów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 125 wagonów wzrosła wówczas do blisko 470 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity 83 zmodernizowane pojazdy PESA Bydgoszcz zrealizowała podstawową część kontraktu. Zgodnie z jego postanowieniami pozostałe wagony trafią do przewoźnika  w drugiej połowie roku.

Zobacz także: Kolej w Europie: dominują Czesi i Niemcy

Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi także przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania, co nastąpi w ciągu 18 miesięcy od oddania ich do użytku.

Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2. Są wyposażone w klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille`a. Wagony mają po 72 miejsca siedzące – wynika z komunikatu przewoźnika.

Ze zmodernizowanych pojazdów korzystają już mieszkańcy m.in. Poznania, Szczecina, Trójmiasta, Olsztyna, Zielonej Góry, Białegostoku, Lublina i Wrocławia. Wagony są obecnie włączane do pociągów:

  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk;
  • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
  • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
  • IC Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn;
  • IC Stoczniowiec relacji Zielona Góra – Gdynia – Zielona Góra;
  • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
  • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
  • IC Lednica relacji Poznań – Gdynia – Poznań;
  • IC Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
  • IC Bolko relacji Lublin – Szczecin – Lublin;
  • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
  • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
  • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin;
  • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław;
  • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;
  • IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
  • IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław

Zobacz także: PKP IC zaczyna windykację 19 mln zł od pasażerów bez biletu

W sierpniu z unowocześnionych wagonów będą mogli korzystać także pasażerowie pociągów:

  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wielkopolski – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
  • IC Inka relacji Warszawa – Lublin – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;
  • IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa;
  • IC Żubr relacji Warszawa – Piła;
  • IC Noteć relacji Piła – Warszawa.

Nowoczesnych wagonów będzie więcej

Na tym nie koniec inwestycji w wagony. Bydgoska PESA modernizuje dla PKP Intercity wagony w ramach jeszcze dwóch umów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. W ramach trzech kontraktów PESA dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto. Wszystkie kontrakty są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 Projekty modernizacji wagonów współfinansowane funduszami z Programu Infrastruktura i Środowisko to kolejny duży krok w zwiększaniu komfortu podróżowania polską koleją – mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Największe inwestycje w historii

Modernizacja wagonów to element realizacji największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Polecane artykuły

Back to top button