Drogi I mosty

Maszyna TBM niebawem zacznie drążyć tunel w Świnoujściu

Potężna maszyna TBM (Tunel Borring Machine), która wydrąży tunel pod dnem Świny i na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin, jest już na pokładzie statku Da Chang i płynie do Świnoujścia. Drążenie tunelu w Świnoujściu ma ruszyć (w zależności od warunków pogodowych) już na przełomie września i października.

Potężna maszyna TBM już płynie do Polski z Chin

Statek wypłynął z portu Nansha w Chinach. Do Polski przypłynie Północną Drogą Morską. Szlak wiedzie wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa. Po drodze jednostka może zawijać do portów po inne ładunki.

Zobacz także: Terminal LNG w Świnoujściu zwiększy swoje możliwości o 50 procent

Maszyna TBM ma około 100 metrów długości, a sama tarcza średnicę 13,46 metra i waży 2740 ton. Po wybudowaniu i sprawdzeniu została rozebrana na 129 części i załadowana na pokład Da Chang. Po dotarciu do Świnoujścia zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu 2021 roku ma rozpocząć drążenie tunelu pod dnem Świny.

Szyb startowy dla TBM będzie miał niemal 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku.

Świnoujście zdetronizuje Gdańsk

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 m. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższa przeprawą podwodną o długości 1440 m.

mapka aktual 2

Zobacz także: Tor wodny Świnoujście-Szczecin: Prace dobiegają końca

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to  dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

Drążenie tunelu w Świnoujściu rusza już w marcu

Polecane artykuły

Back to top button