Transport i infrastruktura

Wypadki drogowe w UE – mazowieckie drogi w unijnej czołówce pod względem zgonów

Polska nadal jest krajem, gdzie wypadki drogowe są poważnym problemem. Sytuacja ulega jednak od lat dynamicznej poprawie. W 2021 roku gorszą sytuację odnotowano w jedynie czterech krajach UE.

Wypadki drogowe sprawiają, że w Polsce co roku tysiące osób traci życie. Chociaż od lat liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w naszym kraju spada, to nadal wskaźnik ten jest na tle innych państw Unii Europejskiej wysoki. W samej Polsce najgorzej wypada region mazowieckie regionalny. Znajduje się on w ścisłej czołówce unijnych regionów o największej liczbie ofiar wypadków drogowych.

  • W 2021 roku na drogach Unii Europejskiej zginęło łącznie 19 917 osób. Oznacza to, że w 2021 roku na drogach zginęło więcej osób niż rok wcześniej, ale sytuacja była o wiele lepsza niż przed pandemią COVID-19.
  • Najwięcej wypadków odnotowano we Francji. Swoje życie na drodze zakończyło tam w 2021 roku 2931 osób. Drugie miejsce w tym niechlubnym zestawieniu przypadło Włochom, gdzie zginęło 2875 osób. Mniej ofiar śmiertelnych odnotowano w znacznie liczniejszych pod względem populacji Niemczech. W 2021 roku było to 2562 osób. W Polsce zginęło w ten sposób 2245 osób.
  • Eurostat podaje także te liczby w przeliczeniu na milion mieszkańców. Średnia unijna wynosi 45 ofiar per milion mieszkańców. Krajem, który pod tym względem wypada najgorzej, jest Rumunia. Tam na każde milion mieszkańców odnotowano aż 93 ofiary śmiertelne.
  • Gdzie umiera najmniej osób? Na Malcie omawiany wskaźnik wynosi zaledwie 17. Następne miejsce przypadło Szwecji (20), która od lat znajduje się w ścisłej czołówce pod względem bezpieczeństwa dróg. Wypadki drogowe z ofiarami śmiertelnymi są także rzadkością w Danii (22), Irlandii (27), Holandii (29), Niemczech (31) oraz Hiszpanii (32).
  • W 2012 roku na polskich drogach zginęły 94 osoby na 1 000 000 mieszkańców. W 2021 było to jedynie 59 osób. Choć spadek wynika po części ze zmniejszonego ruchu w czasie pandemii, to ostatnie lata były wyraźnej poprawy sytuacji na polskich drogach.
  • W czołówce regionów pod względem zgonów, znalazł się region mazowiecki regionalny z 105 ofiarami śmiertelnymi wypadków drogowych per milion mieszkańców.

Wypadki drogowe w 2021 roku kosztowały życie 20 tys. osób w UE

Co roku wypadki drogowe należą do jednej z najczęstszych przyczyn zgonów osób młodych w krajach UE. Eurostat opublikował najnowsze dane dotyczące liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. To dobra okazja, aby przyjrzeć się tej statystyce. W 2021 roku na drogach Unii Europejskiej zginęło łącznie 19 917 osób. Oznacza to, że w 2021 roku na drogach zginęło więcej osób niż rok wcześniej, ale sytuacja była o wiele lepsza niż przed pandemią COVID-19.

Pandemia i idące za nią zmniejszenie natężenia ruchu drogowego w Unii Europejskiej, sprawiły, że w 2020 roku na drogach w krajach UE zginęło jedynie 18 835 osób. Był to najlepszy wynik w historii UE. Dla porównania, w 2019 roku życie na drogach straciło 22 756 osób, a w 2018 roku liczba ta wyniosła 23 328. Idąc dalej w przeszłość, w 2012 roku swoje życie straciło na drogach UE 26 487 osób.

Najwięcej wypadków odnotowano we Francji. Swoje życie na drodze zakończyło tam w 2021 roku 2931 osób. Drugie miejsce w tym niechlubnym zestawieniu przypadło Włochom, gdzie zginęło 2875 osób. Mniej ofiar śmiertelnych odnotowano w znacznie liczniejszych pod względem liczby mieszkańców Niemczech. W 2021 roku było to 2562 osób. W Polsce zginęło w ten sposób 2245 osób.

Liczba ofiar śmiertelnych w Rumunii wyniosła 1779, co daje temu krajowi 5. miejsce w UE. Na rumuńskich drogach zginęło więcej osób niż w wielokrotnie ludniejszej Hiszpanii (1533). Najmniej, bo jedynie 9 osób, zginęło na Malcie. 24 ofiary śmiertelne odnotowano w Luksemburgu, a na Cyprze zginęło 45 osób.

Wypadki drogowe w UE? Na czele kraje postkomunistyczne

Z uwagi na różnice w liczebności państw UE, istotniejsze są wartości względne. Dlatego Eurostat podaje także te liczby w przeliczeniu na milion mieszkańców. Średnia unijna wynosi 45 ofiar per milion mieszkańców. Krajem, który pod tym względem wypada najgorzej, jest Rumunia. W Rumunii na każde milion mieszkańców odnotowano aż 93 ofiary śmiertelne. Nie widać niestety dużej poprawy na przestrzeni ostatnich lat. Dokładnie taki sam wynik odnotował ten kraj w 2013 roku. Względem 2012 roku spadek wyniósł niecałe 9%.

Drugie miejsce w stawce przypadło Bułgarii. Na milion mieszkańców przypada tam 81 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Także tam, nie widać w ostatnich latach znacznej poprawy. W 2012 roku były to 82 ofiary śmiertelne na każdy milion mieszkańców, a w 2012 roku 83 ofiary. Podium zamyka Łotwa z wynikiem 78 ofiar śmiertelnych. W 2012 roku wypadki samochodowe były przyczyną zgonu 87 osób na milion mieszkańców.

Zobacz też: Liczba samochodów w Polsce jest najwyższa w UE

Za Łotwą znalazła się Chorwacja, gdzie życie w 2021 straciły 72 osoby na milion mieszkańców. W 2012 roku były to 92 ofiary, więc w tym przypadku poprawa jest już widoczna. Jeszcze lepiej jest w Polsce. W 2012 roku na polskich drogach zginęły 94 osoby na 1 000 000 mieszkańców. W 2021 było to jedynie 59 osób. Choć spadek wynika po części ze zmniejszonego ruchu w czasie pandemii, to ostatnie lata były okresem wyraźnej poprawy sytuacji na polskich drogach.

Duże spadki obserwujemy także w następnej w zestawieniu Grecji (59 ofiar per milion). Kolejne miejsce okupują: Węgry (56), Portugalia (54), Słowenia (54), Litwa (53) oraz Czechy i Cypr (po 50). Na szczególną uwagę zasługuje tutaj Litwa. Jeszcze w 2012 roku wskaźnik ten wynosił 101, co oznacza, że liczba wypadków spadła w tamtym kraju niemal o połowę. To największy procentowy spadek ze wszystkich krajów UE.

Gdzie umiera najmniej osób? Na Malcie omawiany wskaźnik wynosi zaledwie 17. Następne miejsce przypadło Szwecji (20), która od lat znajduje się w ścisłej czołówce pod względem bezpieczeństwa dróg. Wypadki drogowe z ofiarami śmiertelnymi są także rzadkością w Danii (22), Irlandii (27), Holandii (29), Niemczech (31) oraz Hiszpanii (32).

Wypadki drogowe — mazowieckie w niechlubnej czołówce

Eurostat podaje także dane dla poszczególnych regionów. W 2021 roku najgorzej wypadł francuski region Gwadelupa, gdzie odnotowano 159 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych (per milion mieszkańców). Należy jednak pamiętać, że choć formalnie jest częścią Francji, to jest to departament zamorski położony na Karaibach. Pierwszym stricte europejskim regionem leżącym w UE jest bułgarski Severozapaden. W 2021 roku na każdy milion mieszkańców tego regionu przypadały 133 ofiary. Taki sam wskaźnik odnotowano w kolejnym francuskim departamencie zamorskim — amerykańskiej Gujanie. W rumuńskim Sud-Est było to 120 ofiar per milion mieszkańców.

Wypadki drogowe w UE w 2021 roku [per milion mieszkańców]

Ofiary śmiertelne wypadków drogowych w UE w 2021 roku [per milion mieszkańców]

Dalsze miejsca zajęły: Alentejo w Portugalii (113), Sud-Vest Oltenia w Rumunii (112), Peloponez w Grecji oraz Sud-Muntenia w Rumunii (oba po 109) oraz rumuński Macroregiunea doi (108). W czołówce regionów pod względem zgonów znalazł się region mazowiecki regionalny z 105 ofiarami śmiertelnymi wypadków drogowych per milion mieszkańców. Druga najgorsza sytuacja jest w województwie opolskim, gdzie na milion mieszkańców przypadło w 2021 roku 87 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.

Ofiary śmiertelne wypadków drogowych w Polsce [per milion mieszkańców]

Najlepiej było za to w województwie śląskim, gdzie na każde milion mieszkańców przypadły jedynie 33 ofiary śmiertelne wypadków drogowych. Drugie miejsce w stawce zajął region warszawski stołeczny, czyli aglomeracja warszawska. Dlaczego akurat te regiony? Duży wpływ może mieć tutaj mocno rozbudowana komunikacja publiczna oraz nowoczesna i bogata sieć dróg.

Marne wykształcenie, krótkie życie oraz śmiertelne wypadki, czyli o problemach mężczyzn w Polsce

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Radosław Ditrich

Świat postrzegam przez pryzmat liczb. Kocham przeglądać wykresy, tabele i mapy. Lubię także pobiegać i podróżować komunikacją publiczną.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker