Kolej dużych prędkości skróci czas przejazdu z Rzeszowa do Gdańska

Centralny Port Komunikacyjny to jeden z najambitniejszych planów gospodarczych naszego rządu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, iż projekt to nie tylko budowa wielkiego lotniska. Jest to także modernizacja i budowa sieci torów. Co warto zaznaczyć, kolej dużych prędkości jest w stanie znacznie skrócić czas przejazdu. To ważne, czego dowodem jest decyzja francuskiego rządu o zakazie lotów krótkodystansowych. Można zatem przypuszczać, że trend przejdzie na inne państwa. Zatem po pandemii należy przygotować się na taki wybór transportu między miastami, a modernizacja na pewno w tym pomoże.
Kolej dużych prędkości skróci czas przejazdu m.in. z Rzeszowa do Gdańska
Według planów CPK, w Polsce ma powstać ponad 1789 km nowych linii kolejowych, które mają powstać do 2034 roku. W strategii programu kolejowego możemy przeczytać, że:
Ma powstać 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?
Oznacza to, że między Rzeszowem a Warszawą powstanie nowa trasa kolejowa, pozwalająca na przemieszczenie się pomiędzy miastami w niecałe 2h 15 min. Według planów z Warszawy do Gdańska pasażer przejdzie w niecałe 1h 45 min. To ogromna różnica, ponieważ obecnie pasażerowie pomiędzy tymi miastami muszą odbywać niemal 9-godzinną podróż.
Jak twierdzą twórcy strategii, główny ciężar inwestycji kolejowych spadnie na centrum Polski. Modernizacją obecnych torów będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Program rozpocznie się już w 2023 roku, na trzy lata przed uzyskaniem pełnej zdolności operacyjnej Portu Solidarność. 10 nitek kolejowych ma połączyć ze sobą ponad 120 miast rozsianych po całej Polsce. Szacuje się, że koszt inwestycji wyniesie od 35 do 40 mld złotych.
Twórcy zakładają, że całkowita modernizacja zakończy się w 2040 roku. Dwie dekady mają dać Polsce olbrzymią szansę rozwoju, ponieważ sektor kolejowy był przez lata niedofinansowany i pozbawiony strategii. Pierwszą trasą będzie odcinek między Łodzią a Warszawą o długości 140 km. Według planów pozwoli to na 15-minutową podróż ze stolicy na lotnisko, a z Łodzi pasażer przejedzie jedynie w 25 min.
Modernizacja pozwoli na transport z Warszawy do Lublina w czasie 1h 30 min. Ze stolicy do Łodzi w 45 min. Natomiast z Wrocławia do Warszawy pasażer przejedzie w zaledwie 1h 55 min. To zdecydowana różnica wobec dzisiejszych godzin podróży.
CPK planuje równieżwprowadzić koncepcje kolei dużych prędkości, które osiągną maksymalnie 250 km/h. Jednakże było to możliwe, muszą zostać zbudowane łączniki (tak zwane „spinacze”) o geometrycznym kształcie. Jest to konieczne, aby szybka kolej spełniała swoją funkcję.
Strategia CPK ma również na celu poprawę połączeń transportowych, które w obecnym czasie objęte są wykluczeniem. Przez różne uwarunkowania historyczne, są to m.in. Mazury i Bieszczady. Z tego powodu modernizacja przyczyni się do przyciągnięcia większej liczby podróżnych i usprawni transport na terenie całego kraju.