USA

Plan naprawy USA ogłoszony przez Bidena. Bezpośrednio uderzył w Chiny

Joe Biden niemal po 100 dniach od zaprzysiężenia wygłosił pierwsze przemówienie, w którym przedstawił założenia reform i plan naprawy USA kraju po Donaldzie Trumpie. Swoje słowa skierował także do wyborców byłego prezydenta, obiecując m.in. inwestowanie tylko w amerykańskie produkty i firmy. Oprócz obietnic wzrostu gospodarczego zabrakło jednak konkretów.

Plan naprawy USA — na czym się opiera?

Prezydent USA w swoim przemówieniu zaznaczył, że podczas jego kadencji będzie panowała jedynie jedna zasada – „kupuj amerykańskie”. Ponadto przekonywał, że gospodarka ma mieć oparcie w lokalnych firmach, które są główną osią ekonomii kraju. Bezpośrednio uderzył także w Chiny, twierdząc, że:

Dolary z amerykańskich podatków będą przeznaczane na zakupy produktów z Ameryki, wykonanych w Ameryce, z miejscami pracy w Ameryce. […] Po prostu nie ma powodu, dla którego łopaty turbin wiatrowych nie mogą być budowane w Pittsburghu zamiast w Pekinie.

Zobacz także: Joe Biden podnosi podatki. Inwestorzy oddadzą nawet 58% zysków

Dodatkowo przekonywał, że Waszyngton jest gotowy na „rywalizację” z Państwem Środka, ale tylko wówczas, kiedy nie zrodzi ona „dodatkowych konfliktów”. Przekonywał również, że „odpowiedzialny amerykański prezydent nie może milczeć, gdy łamane są prawa człowieka”.

Jego ambitne plany gospodarcze i infrastrukturalne są częścią „odbudowy Ameryki”. Mimo kryzysu chciałby bowiem wesprzeć w szczególności Amerykanów z klasy średniej i pracującej, którzy „czują się pozostawieni w tyle i zapomniani”. Stwierdził także, że:

Moi drodzy Amerykanie, ekonomia typu trickle-down nigdy się nie sprawdziła. Nadszedł czas, aby rozwijać gospodarkę od dołu do góry i od środka do przodu.

ekonomia skapywania jest zwykłym populizmem

Problem jedynie w tym, że ekonomia typu „trickle-down” (skapywania), to nic innego jak populizm ukierunkowany przeciwko najbogatszych amerykanów. Według tej teorii państwo bardziej sprzyja osobom o wyższych dochodach, zapominając jednocześnie o najbiedniejszych.

joe biden

Mimo to, Joe Biden przekonywał, że jego plan gospodarczy jest popierany przez ekonomistów zarówno z lewicy, centrum jak i z prawej strony. Strategia ma zagwarantować miliony miejsc pracy, a także wygenerować „historyczny wzrost gospodarczy”.

Zobacz także: Teoria skapywania nie działa. Obniżanie podatków najbogatszym nie przynosi korzyści

W wystąpieniu przekonywał, że będzie to możliwe, jeśli „więcej osób zaszczepi się przeciwko COVID-19”. Poinformował również, że 200 mln dawek, które wykonano do tej pory, to światowy sukces. Dzięki temu USA są silniejsze, niż dotychczas, ale jeszcze wiele przed nimi:

Ameryka idzie naprzód. I nie możemy się teraz zatrzymać. Znajdujemy się w wielkim punkcie zwrotnym w historii. Musimy zrobić coś więcej niż tylko odbudować. Musimy budować lepiej.

Bidenowi będzie łatwiej zrealizować obietnice wyborcze

Dodatkowo Joe Biden opowiedział się za ograniczeniem prawa dostępu do broni, o czym przekonywał już w swojej kampanii. Teraz, od kiedy również Kongres ma po swojej stronie, o wiele łatwiej będzie mu zrealizować obietnice wyborcze.

Zobacz także: Joe Biden tworzy nowy plan rozwojowy o wartości 1,5 bln dolarów

Z tego powodu obiecał również podwyżkę minimalnego wynagrodzenia do 15 USD/h, podniesienie zasiłków, rozbudowę sieci szerokopasmowych, naprawy dróg, mostów i linii kolejowych. Pragnie również przeznaczyć aż 1,8 biliona dolarów na pomoc amerykańskim rodzinom, w tym zagwarantowanie bezpłatnych studiów wyższych.

Zrzut ekranu 2021 04 29 o 18.18.11

Niestety na plany nie zgadzają się zarówno Republikanie, jak i niektórzy Demokraci, którzy twierdzą, że tak wielki „plan odbudowy” łączy się z drastycznym podwyższeniem podatków. A to według nich, nie jest rozwiązaniem na dłuższą metę.

Według sondażu CNN aż 53% Amerykanów aprobuje działania prezydenta USA. To jest istotne, ponieważ Donald Trump mógł liczyć raptem na 44% poparcia w tym samym momencie kadencji.

Kolej w Stanach Zjednoczonych i plan Bidena na nią

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Krzysztof Kobylarz

Dziennikarz, który posiada prawie 15-letnie doświadczenie w dziennikarstwie i copywritingu. Współpracował m.in. z Marquard Media Polska, Wydawnictwem Agora, Polskim Radiem Rzeszów oraz wieloma polskimi i zagranicznymi agencjami marketingowymi. Na co dzień zajmuje się transportem lotniczym, wspierając pasażerów z największych korporacji i organizacji światowych.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker