Komentarze I Analizy

Przesiadka na rower jest dobrą decyzją dla klimatu

Jak wynika z badania „The climate change mitigation effects of daily active travel in cities”, przesiadka na rower jest dobrą decyzją dla klimatu. Nawet gdyby niewielki procent mieszkańców miast wybrało dwa kółka zamiast czterech, to emisje w transporcie spadłyby znacznie.

Przesiadka na rower jest dobrą decyzją dla klimatu

W badaniu wzięło udział blisko 4 tys. osób z 7 miast. Wyniki sugerują, że nawet gdyby swoje nawyki zmienił niewielki odsetek mieszkańców, to zmiana byłaby zauważalna. Wybór roweru zamiast samochodu, tylko raz dziennie zmniejsza emisję CO2 z transportu dla przeciętnego obywatela o 67%. Przesiadka do transportu publicznego zmniejszyła je o 19%. Wyniki oznaczają, że nawet jeśli nie wszystkie podróże samochodowe mogłyby zostać zastąpione wycieczkami rowerowymi, potencjał zmniejszenia emisji jest nadal bardzo wysoki.

Chociaż polityka publiczna zwykle koncentruje się na dojazdach do pracy, w artykule stwierdzono, że podróże w celach rekreacyjnych, takich jak zakupy lub wizyty towarzyskie, częściej odbywają się samochodem. Zdaniem naukowców wyjazdy te są zazwyczaj znacznie krótsze, co zwiększa potencjał przejścia na piesze lub rowerowe. Według badania, gdyby 10% populacji zastąpiło jedną wycieczkę samochodową każdego dnia wycieczką rowerową, można by się spodziewać, że całkowita emisja z transportu zmniejszy się o około 10%.

Zobacz także: W Polsce powstanie jedna z najdłuższych cyklostrad w Europie

Jazda na rowerze jest odpowiedzialna za mniej niż 5% emisji

Raport stanowi jeden z nielicznych kompleksowych wniosków dotyczących wpływu wyborów transportowych na klimat na różnych szerokościach geograficznych. Przez dwa lata badacze prześledzili zwyczaje tysięcy ludzi w Antwerpii, Barcelonie, Londynie, Rzymie, Wiedniu, Zurychu i Orebro w Szwecji. Łącznie uczestnicy wypełnili prawie 10 000 szczegółowych dzienników podróży z jednego dnia, w których zarejestrowano łącznie ponad 34 200 podróży.

10% największych emitentów odpowiadała aż za 59% wszystkich emisji w transporcie. Emisje z samochodów były ponad dwukrotnie większe niż z transportu publicznego, a jazda na rowerze była odpowiedzialna za mniej niż 5% całkowitej emisji z transportu publicznego.  Chociaż jazda na rowerze nie powoduje emisji gazów cieplarnianych, badacze rozważali emisje związane z produkcją i utylizacją rowerów oraz zmiany w diecie rowerzystów w wyniku większej aktywności fizycznej.

Radosław Ditrich

Zmiana klimatu silnie uderzy w naszą gospodarkę

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker