Autostrada S10 Bydgoszcz – Toruń: ruszają przetargi

Rusza pierwszy przetarg na S10 Bydgoszcz – Toruń. Cała trasa ma mieć docelowo 50 km oraz 2 pasy ruchu (w każdym kierunku) o szerokości 3,5m. Projektowa prędkość na tym odcinku ma wynieść 120 km/h.
Rusza pierwszy przetarg na S10 Bydgoszcz – Toruń
Pierwszy przetarg będzie dotyczyć 9-kilometrowej trasy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe – Emilianowo. To jeden z czterech przetargów na budowę tego 50 km odcinka drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia. W ciągu najbliższych tygodni powinny zostać ogłoszone przetargi na pozostałe trzy odcinki.
Przebieg trasy pokazuje poniższa mapka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
Zobacz także: Autostrada A1 Włocławek-Toruń zostanie poszerzona o trzeci pas ruchu
Ważna dla kraju trasa
Droga ekspresowa S10 jest jednym z głównych połączeń drogowych w naszym kraju i wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Docelowo S10 połączyć Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk i Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej. Będzie to więc najszybsza droga ze Szczecina do Warszawy. Trasa jest też bardzo istotna z punktu widzenia województwa kujawsko-pomorskiego, ponieważ łączy obie jego stolice.
Dzięki tej inwestycji ruch tranzytowy z bardzo obciążonej i wypadkowej drogi krajowej nr 10 zostanie przeniesiony na nowoczesną i bezpieczną drogę szybkiego ruchu. Poprawi się też dojazd z Bydgoszczy do autostrady A1, a z Torunia do portu lotniczego w Bydgoszczy i drogi S5.
Trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Rząd przeznaczy dodatkowo ponad 21 mld zł na realizację Programu, a środki te trafią między innymi na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz S10 Toruń – Bydgoszcz, które planowo zrealizować w formule PPP. Zwiększenie środków na drogi będzie korzystne dla polskiej gospodarki, która wychodzi z kryzysu wywołanego przez COVID-19.
Zobacz także: Do 2025 roku autostrada A2 ma zostać ukończona
Będzie ekologicznie
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadziła szereg zmian do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r. Jak informuje Generalna Dykrekcja Dróg i Austorstrad, wskutek tej decyzji GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść, przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.
Dotyczyły także większej liczby budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy, a także wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów. Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowlanych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.