Rosjanie finansowali konta influencerów by rozsiewały szczepionkowe fake newsy

Facebook przeprowadził akcję usuwania setek kont influencerów, którzy przyjęli zlecenia od rosyjskiej firmy marketingowej na oczernianie zachodnich szczepionek w sieci. Jak się okazało, celem było podwyższenie sprzedaży szczepionki SputnikV.
Zdecydowany opór Facebooka przeciwko Rosji
Oczerniano głównie szczepionki takich marek jak Pfizer czy AstraZeneca. Łącznie usunięto 65 kont na Facebooku i 243 konta na Instagramie. Tajemnicza rosyjska agencja płaciła za propagowanie nieprawdziwych faktów osobom mającym duże zasięgi w Indiach, Ameryce Łacińskiej i, w mniejszym stopniu, w Stanach Zjednoczonych. Jeden z influencerów twierdził, że już jedna dawka szczepionki AstraZeneca może przemieniać ludzi w szympansy, ponieważ naukowcy wykorzystali „wirusa szympansa”.
Nie wszyscy jednak przyjęli ofertę. Większość gwiazd internetu z Niemiec i Francji nie tylko odmówiła, ale również publicznie ujawniła warunki umowy. Francuski YouTuber Léo Grasset twierdzi, że w maju otrzymał propozycję nagrania 45-60-sekundowego materiału na Instagramie, TikToku lub YouTube dotyczącego śmiertelności szczepionki Pfizer.
Zobacz także: Moderna chce pozbawić praw patentowych amerykański rząd
Szczepionka SputnikV — marketing ponad wszystko
Szeroko zakrojona akcja marketingowa została przeprowadzona mało profesjonalnie, a warunki umowy wkrótce stały się publiczne. Podobne informacje oczerniające szczepionkę opracowaną przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego pojawiają się na co dzień w rosyjskich mediach, m.in. w programie telewizyjnym Vesti News. Władze uniwersytetu wyraziły swoje zaniepokojenie próbami blokowania szczepionek. Rzecznik ambasady rosyjskiej twierdzi natomiast, że fakt, iż zachodnie media wierzą w dyskredytowanie szczepionek innych niż SputnikV przez Moskwę, jest przykładem medialnej dezinformacji.
Rosja postanowiła przeprowadzić działania promujące szczepionkę SputnikV w biedniejszych krajach. Jest o co walczyć, gdyż rynek szczepionek ma w sobie duży potencjał. Konieczność przyjmowania kolejnych dawek bezpośrednio wpływa na wielkość produkcji, a tym samym kwestie finansowe. Federacja Rosyjska, poprzez sprzedaż swojej szczepionki do Indii czy Ameryki Łacińskiej, umocniłaby swoją geopolityczną pozycję.
Zobacz także: Dzięki pandemii możemy szybciej doczekać się szczepionki na raka