Gospodarka

Komu bardziej ufamy – rządom czy biznesowi? Nowa edycja Edelman Trust Barometer

Z którym określeniem zgodziłoby się więcej osób? „Społeczność biznesowa jest dobra i należy chronić ją przed gorliwymi rządami”, a może: „Rządy chronią ludzi, wygładzając krawędzie późnego kapitalizmu”? Nie sposób określić, która z tych teoretycznych tez jest prawdziwa, wiele zależy od państwa oraz poglądów politycznych. Edelman Trust Barometer po raz kolejny stara się odpowiedzieć na pytanie „Komu ufamy bardziej – rządowi czy biznesowi?”. 

Edelman Trust Barometer – badania z 2022 roku

Najnowsza edycja badania Edelman Trust Barometer po raz kolejny pokazuje, że poglądy na temat ról biznesu i rządu są zależne od państwa i sytuacji ekonomicznej obywateli. Według badania przeprowadzonego pod koniec 2022 roku spośród 28 uwzględnionych krajów to mieszkańcy RPA najczęściej przedkładali biznes nad rząd. Nie wynika to jednak z faktu, że przedsiębiorstwa wyjątkowo dobrze traktują swoich pracowników, ale z tego, że poziom zaufania do rządu w RPA jest rekordowo niski. W ostatnich latach odnotowano tam sporo skandali z korupcją w tle, co znacząco wpłynęło na wizerunek władzy w oczach obywateli. Co więcej, niektórych środowiskach powszechna jest teoria, że rząd „zawłaszcza państwo”, a na sytuacji politycznej zyskują wyłącznie politycy i ich rodziny. Jak się okazuje, według Edelman Trust Barometer w RPA tylko 22% obywateli ufa rządzącym. 62%, nadal prowadziło to do najwyższego wyniku zaufania netto dla firm w badaniu na poziomie 40%.

Jak widać na poniższym wykresie, podobnie jest w Meksyku. Zaufanie do rządu jest historycznie niskie, jednak analitycy zwracają uwagę, że wynika to raczej z działalności firm. W efekcie w 2022 roku zaufanie do biznesu w kraju było o 24% większe niż zaufanie do rządu.

Statista

Zobacz także: Najbardziej zadłużone miasta Stanów. Pierwsze miejsce bez zaskoczenia

Warto zwrócić również uwagę na Stany Zjednoczone. W minionym roku uzyskano mniej więcej średnie wyniki w obu wskaźnikach, ale przy nieco mniejszym zaufaniu do rządu. Z tego powodu biznes osiągnął dodatni wynik netto w wysokości 13%.

Nie powinien dziwić wynik dla Chin, gdzie przedsiębiorstwa cieszą się zaufaniem na poziomie 84%, a rząd na poziomie nawet 89%. W Arabii Saudyjskiej natomiast liczby te wynosiły odpowiednio 73% i 83%, co daje zaufanie netto do rządu na poziomie 10%. Zaufanie do rządu utrzymuje się na wysokim poziomie również w Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zobacz także: W Polsce powstanie nowy hub. Ośrodek będzie specjalizował się w rozwoju oprogramowania

Niższy poziom zaufania do mediów, szczególnie społecznościowych

Tegoroczna edycja badania Edelman Trust Barometer pokazuje także malejący poziom zaufania do mediów, w tym mediów społecznościowych. Pandemia, a następnie wojna w Ukrainie sprawiły, że wiele osób było zalewanych informacjami pochodzącymi z różnych środowisk. Pytanie, które aspekty mają wpływ na filtrowanie odbieranych treści. Praktyka pokazuje, że dana informacja może zostać odebrana na kilka sposobów, w zależności, gdzie i w jaki sposób zostanie opublikowana.

Analitycy PIE w sierpniowym Tygodniu Ekonomicznym także zwracali uwagę na malejące zaufanie do mediów oraz instytucji:

Wynika to ze słabszego filtra na dezinformacje i fake newsy, które na platformach społecznościowych rozprzestrzeniają się łatwiej niż w tradycyjnych mediach. Dodatkowo nieprawdziwe i wzbudzające oburzenie informacje mają tendencje do szybszego rozpowszechniania się na platformach. Stąd – zwłaszcza w kontekście wojny w Ukrainie – tak istotne jest podnoszenie świadomości internautów w zakresie zagrożeń związanych z dezinformacją.

Analitycy pracujący nad corocznym rankingiem zwracają również uwagę, że optymizm gospodarczy załamał się na całym świecie w 2022 roku. Znacząco się zmieniły nastroje gospodarcze w ujęciu globalnym, obecnie na znaczeniu zyskuje biznes, który częściej niż w latach ubiegłych postrzegany jest jako bardziej etyczny czy kompetentny. Wynika to m.in. z kontraktu względem rządzących. Wiele osób biorących udział w badaniu ma obecnie bardzo negatywne zdanie o mediach, nie cieszą się one zaufaniem, co dotyczy szczególnie mediów społecznościowych. Dlatego właśnie w obecnym trudnym otoczeniu biznes cieszy się wysokim poziomem zaufania. Jako instytucja ciesząca się wyjątkową popularnością, musi sprostać większym oczekiwaniom i odpowiedzialności.

Arabia Saudyjska i Argentyna jeszcze w tym roku mogą wejść do grupy BRICS!

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker