Gospodarka

Sprzedaż robotów w czasie pandemii wzrosła prawie dwukrotnie!

Pandemia skłoniła firmy z różnych branż do inwestycji w nowoczesne rozwiązania robotyczne. W 2020 roku sprzedaż robotów wzrosła o 42% w porównaniu do roku poprzedniego.  

Robotyzacja – roboty przemysłowe a serwisowe

Według Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) roboty można podzielić zasadniczo na dwie kategorie, w zależności od ich zastosowania. Pierwsza z nich to roboty przemysłowe pozwalające na automatyzację produkcji. Drugie zaś to roboty serwisowe, które wyręczają człowieka we wszystkich innych czynnościach. Różnią się również budową, roboty przemysłowe montuje się na stałe przy linii, gdzie wykonują pracę, serwisowe zaś są niewielkich rozmiarów, zazwyczaj jeżdżące i wykonujące zlecone czynności (koszenie trawy, sprzątanie). Jak widać na poniższym wykresie, największy wzrost w liczbie sprzedanych robotów serwisowych zaobserwowano w medycynie, branży sprzątającej oraz transporcie i logistyce. Co więcej, wzrosła również liczba kupowanych urządzeń na potrzeby domowe. Ludzie kupili o 3% więcej robotów, które pomagają im w codziennych obowiązkach. Podczas pandemii rósł także odsetek przedsiębiorstw, które decydowały się na mniejsze urządzenia, które odciążają lub zastępują pracowników fizycznych.

Zobacz także: Robotyzacja polskich firm jest na żałośnie niskim poziomie

Sprzedaż robotów – dominuje Europa i Azja

Podczas pandemii używano robotów do ograniczania zagrożenia epidemicznego, w tym dezynfekcji czy automatyzacji prac porządkowych dotychczas wykonywanych przez ludzi. W 2020 roku kupiono dwa razy więcej robotów sprzątających czy myjących okna, prawie trzykrotnie więcej robotów rehabilitacyjnych i czterokrotnie więcej robotów ratowniczych. Największym dostawcą robotów serwisowych do celów profesjonalnych jest Europa, skąd pochodziło 41% światowej produkcji w roku ubiegłym. Na drugim miejscu plasuje się Azja (39%), a na trzecim Ameryka (20%). Kraje europejskie dominują w branży logistycznej, azjatyckie zaś w produkcji robotów sprzątających i medycznych.

Roboty przemysłowe produkowane są zazwyczaj przez duże przedsiębiorstwa dysponujące zaawansowaną technologią. Inaczej jest w przypadku robotów serwisowych, które produkują mniejsze przedsiębiorstwa. Szacuje się, że ok. 57% firm produkujących roboty serwisowe zatrudnia poniżej 50 pracowników, w 23% z  nich pracuje tylko 10 osób. Największymi producentami pozostają USA, Niemcy, Chiny i Japonia.

Zobacz także: Robotyzacja, za którą z własnych kieszeni zapłacą pracownicy

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker