GospodarkaNewsPolska

Jak podnieść skłonność ludzi do płacenia podatków?

Jak donoszą autorzy najnowszego tygodnika Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), w stosunkowo prosty sposób można podnieść skłonność ludzi do płacenia podatków. Z badania przeprowadzonego w Czechach wynika, że wystarczy poinformować ich o pozytywnych przykładach wydatkowania dochodów podatkowych. 

Czeski eksperyment

Grupa badaczy w Czechach postanowiła sprawdzić, w jaki sposób informacje odnośnie tego, jak wydawane są publiczne środki, wpływają na skłonność ludzi do płacenia podatków. Z tego powodu podzielili oni uczestników eksperymentu na 3 grupy. Jedna została poinformowana jedynie o negatywnych przykładach wydatkowania dochodów podatkowych, druga jedynie o pozytywnych, a trzecia miała dostęp do informacji, które nie były selekcjonowane pod kątem stronniczości. 

Badacze z Czech wykazali, że ludzie poinformowani o tym, że publiczne środki są dobrze wydawane, są bardziej skłonni do płacenia podatków. Jak informują eksperci PIE:

Styczność z informacjami o pozytywnym wydźwięku podniosła skłonność do płacenia podatków w drugiej grupie o 23 pkt. proc. 

Co interesujące, skłonność do płacenia podatków ludzi, którzy zostali poinformowani o negatywnych przykładach wydatkowania dochodów podatkowych, nie spadła nawet o jeden procent. Analitycy PIE wskazują, że wynika to z faktu, iż w mediach cały czas pokazuje się działanie państwa w negatywnym świetle. Ludzie, czytając o kolejnych nieprzemyślanych wydatkach sektora publicznego, po prostu nie są zaskoczeni. W ogóle nie reagują na takiego typu informacje, bo przyzwyczaili się do nich. 

Aby podnieść skłonność ludzi do płacenia podatków, nie trzeba wydawać milionów

Jak zaznaczają badacze PIE, istnieje znacznie więcej interwencji behawioralnych, które podnoszą skłonność ludzi do płacenia podatków. Choćby w 2018 roku administracja Dominikany dołączyła do prośby o uregulowanie zaległych podatków informacje o tym, że jeśli podatek nie zostanie zapłacony, fakt ten zostanie podany do publicznej wiadomości. Dzięki tej zmianie przychody podatkowe tego kraju wzrosły o równowartość 0,23 proc. rocznego PKB. 

Warto zaznaczyć, że w Polsce również testowano wpływ interwencji behawioralnych na skłonność ludzi do płacenie podatków. W eksperymencie przeprowadzonym w 2016 roku do podatników wysłano odpowiednio zredagowane pisma. W nich urzędnicy zaznaczyli, że brak zapłaty jest celowym działaniem, które zostanie ukarane. Doprowadziło to do wzrostu ściągalności podatków o 8,4 pkt. proc. w porównaniu ze standardowym upomnieniem. 

Z opisanych tutaj badań i eksperymentów wynika bardzo ważna rzecz. Aby zwiększyć ściągalność podatków, nie zawsze trzeba zainwestować ogromne środki w instytucje takiej jak Urząd Skarbowy. Czasami wystarczy poinformowanie obywateli o pozytywnych przykładach wydatkowania dochodów podatkowych. 

Zobacz także: Podatki w Polsce są najwyższe od 24 lat

Polecane artykuły

Back to top button