Polska

Paliwo wodorowe z Grupy ORLEN zasili komunikację miejską w Krakowie

PKN ORLEN uruchomił w Krakowie swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. Wodór pochodzący z biorafinerii Grupy ORLEN w Trzebini, będzie napędzać ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej.

Wodór Grupy ORLEN w Krakowie

Po pełnym zatankowaniu wodoru będzie mógł on przejechać do 350 km. To kolejna inwestycja, która wpisuje się w ogłoszoną w tym roku strategię wodorową Grupy ORLEN. Do 2030 roku na realizację projektów wodorowych Koncern przeznaczy 7,4 mld zł. W przyszłym roku otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe w Polsce, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Stacja tankowania wodoru została uruchomiona w Krakowie, w zajezdni autobusowej. Dostawy paliwa odbywają się z rafinerii w Trzebini, należącej do spółki ORLEN Południe, za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy.

Autobus wodorowy, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, to pojazd całkowicie zeroemisyjny, który „emituje” jedynie parę wodną. Jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Autobus może przejechać na jednym pełnym tankowaniu do 350 km.

Zobacz także: PLL LOT rozszerza współpracę z Embraerem i kupuje siedem samolotów

Strategia wodorowa PKN ORLEN

Inwestycja zrealizowana przez PKN ORLEN we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie będzie wspierać rozwój ekologicznego, zeromisyjnego transportu publicznego w stolicy Małopolski, poprawiając jakość życia jej mieszkańców. Do tej pory koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z ponad 20 polskimi miastami i 6 przedsiębiorstwami, które są potencjalnymi odbiorcami produkowanego przez Grupę ORLEN wodoru. Ponadto, w maju br. podpisane zostało porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego.

Zgodnie ze strategią wodorową, do 2030 r. koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. W ciągu najbliższych 8 lat Grupa ORLEN stworzy sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Zobacz także: Fuzja Orlenu z Lotosem coraz bliżej. Co wiemy do tej pory?

Obecnie koncern posiada już dwie stacje tankowania wodoru w Niemczech. W tym roku korzystać będzie można z kolejnych czterech: trzech w Czechach i jednej w Polsce, w Krakowie, dedykowanej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Z kolei w 2023 r. planowane jest otwarcie publicznych stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów wodorowych. W trakcie postępowań przetargowych są kolejne stacje w Wałbrzychu, Pile i Włocławku.

Do 2030 roku Grupa ORLEN zbuduje także 10 hubów wodorowych w Polsce i za granicą. Pierwszy hub wodorowy został uruchomiony już w zeszłym roku w Trzebini. Obecnie produkuje wodór z gazu ziemnego, z przeznaczeniem dla transportu, a docelowo wytwarzany będzie w nim wodór niskoemisyjny pochodzący z biometanu. Grupa ORLEN już rozpoczęła prace przygotowawcze w tym zakresie.

Baltic Power zabezpieczył umowę na transport i instalację morskich turbin wiatrowych

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker