News

Aż 18 procent prezentów jest nietrafionych

Zakup dobrego prezentu dla swoich najbliższych jest nie lada wyzwaniem. Co roku, kupujący pragną kupić coś wyjątkowego i niepowtarzalnego, aby uszczęśliwić swoich bliskich i przyjaciół. Jak się okazuje, aż 18 procent prezentów jest nietrafionych. Co ciekawe prezenty odgrywają istotną rolę w budowaniu relacji społecznych.

Badania mówią wprost – 18 procent prezentów jest nietrafionych

Amerykański ekonomista Joel Waldfogel wykazał, że 18 procent kupionych prezentów w USA są prezentami nietrafionymi. Aż 12 mld dolarów zostało wydanych na podarunki, których obdarowana osoba nie chciała. W związku z tym wielu ekonomistów zachęca do wręczania kart podarunkowych bądź gotówki. W ten sposób pieniądze będą w bardziej pożyteczny sposób wydatkowane w gospodarce. Jednakże w przypadku wręczania prezentów myślenie ekonomiczne może być złudne. Bowiem obdarowywanie innych wiąże się z istotnymi czynnikami budującymi więź międzyludzką, relacje społeczne oraz zaufanie. Wobec tego potocznie stwierdzając „dawanie kasy” może wiązać się ze zlekceważeniem osoby obdarowywanej.

Zobacz także: Święta w Zakopanem? Ponad 1000 zł za jedną noc w pokoju dwuosobowym

Wręczanie prezentów buduje zaufanie i relacje społeczne

Jak wskazuje PIE wręczanie prezentów to cały rytuał. Jest to proces, w którym uwypuklają się takie kwestie jak mechanizmy potwierdzenia tożsamości społecznej, normy społeczne, kooperacje, elementy ryzyka, zaufania i decyzji strategicznych. Szczególnie istotnym aspektem jest budowa zaufania. Benjamin Ho wskazuje, że obdarowywanie prezentami jest istotnym czynnikiem budującym zaufanie i więź międzyludzką. Prezenty wiążą się również ze wspomnianymi już aspektami decyzyjnymi. PIE wskazuje cztery typy prezentów: prezent ryzykowny, prezent idealny, prezent z listy oraz prezent recyklingowy. W związku z tym Polski Instytut Ekonomiczny wyznaczył swego rodzaju macierz.

18 procent prezentów jest nietrafionych. Tak wynika z badań

Źródło: PIE

Zobacz także: Ceny karpia 2021. Święta droższe głównie przez inflację!

W związku z powyższym prezent ryzykowny to rodzaj prezentu, który obdarowany chciałby mieć, aczkolwiek prezent ten może okazać się nietrafiony. Prezent idealny to rodzaj prezentu, który obdarowany chciałby mieć, lecz nie jest w stanie go sobie kupić ze względu na cenę. Prezent z listy to taki, który zawsze się sprawdzi, jednakże nie jest czymś wyjątkowym (np. skarpetki). Natomiast prezent recyklingowy występuje w takim przypadku kiedy dana osoba dostaje prezent niesprawdzony, jednak zna kogoś, któremu dany przedmiot się przyda. Zatem wybór prezentu niesie za sobą wiele problemów decyzyjnych. Każdy z nas chciałby bliską osobę obdarować prezentem idealnym. Jednak nie każdy z nas jest w stanie jednorazowo wydać większą sumę pieniędzy.

Zobacz także: Holandia wprowadza totalny lockdown na święta z powodu Omicron

Ile Polacy w tym roku wydali na prezenty?

Badania sondażowe UCE RESEARCH wykazały, że Polacy w tym roku na prezenty wydali od 200 do 500 zł na osobę. Na jeden prezent najczęściej wydawali 50-100 zł. Z kolei przeważnie zakup prezentów dotyczył 4-5 osób. Obdarowywana jest głównie najbliższa rodzina, zaś zdecydowanie rzadziej przyjaciele czy znajomi. Co ciekawe coraz większe znaczenie przy kupnie podarunków odgrywa branża e-commerce. Aż 45 proc. respondentów zakupy zrobiło w formie hybrydowej, a więc część online, a część w sklepach stacjonarnych. Natomiast 33 proc. ankietowanych tylko i wyłącznie dokonywało zakupów w sklepach stacjonarnych. Z kolei 17 proc. osób kupowało jedynie przez internet.

Zobacz także: Na święta w Wielkiej Brytanii braknie wszystkiego, również alkoholu

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Gabriel Chrostowski

Analityk makroekonomiczny, w wolnych chwilach uprawiający piłkę nożną oraz biegi krótko- i długodystansowe

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker