ChinyEuropa

Chińska BYD wyprzedzi Teslę? Produkcja aut elektrycznych rośnie w zawrotnym tempie

Chiński producent aut elektrycznych i hybrydowych BYD sprzedał ponad 3 mln samochodów w 2023 r. Prawie 1,6 mln z nich stanowiły auta elektryczne

Chińska BYD jest na dobrej drodze, by wyprzedzić Teslę w produkcji aut elektrycznych. Chiński producent wyprodukował ponad 3 mln aut typu NEV w 2023 r., z czego 1,6 mln stanowiły auta w pełni elektryczne. Samochody BYD sprzedawane są nie tylko na rynku wewnętrznym, ale również za granicą. Niedawno spółka ogłosiła rozpoczęcie produkcji na Węgrzech. Czy BYD podbije Europę?

  • BYD wyprodukowała ponad 3 mln aut NEV w 2023 r.
  • BYD sprzedała prawie 1,6 mln aut elektrycznych w 2023 r. To o prawie 73 proc. więcej r/r.
  • Tesla wyprodukowała 1,35 mln aut elektrycznych w ciągu trzech kwartałów 2023 r. Dane za cały rok zostaną opublikowane niedługo.
  • BYD jest na dobrej drodze, aby wyprzedzić Teslę jako największego producenta aut elektrycznych na świecie.

Chińska BYD wyprzedzi Teslę?

Czy chińska BYD wyprzedzi Teslę? Firma ogłosiła wczoraj, że w 2023 r. wyprodukowała ponad 3 mln tzw. new energy vehicles (NEV). Pod tym skrótem kryją się auta elektryczne, hybrydy typu plug-in oraz auta elektryczne napędzane wodorem. Sprzedaż wyniosła 3,024 mln sztuk, co oznacza wzrost o 62,3 proc. r/r. 

Biorąc pod uwagę tylko auta osobowe, BYD sprzedała prawie 1,6 mln aut elektrycznych. To wzrost o 72,84 proc. r/r. Pozostałe nieco ponad 1,4 mln stanowiły hybrydy plug-in (wzrost o niemal 52 proc. r/r).

Dla porównania Tesla w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wyprodukowała 1,35 mln sztuk aut elektrycznych. Prawdopodobnie zatem w tym roku firma Elona Muska utrzyma jeszcze fotel lidera produkcji w segmencie aut w pełni elektrycznych. BYD jednak jest na dobrej drodze, aby biorąc pod uwagę tylko ten typ aut, wyprzedzić Teslę. Ile Tesli ostatecznie udało się wyprodukować i sprzedać w 2023 r., dowiemy się już dzisiaj. Tesla ma ogłosić swoje wyniki przed startem dzisiejszej sesji na Wall Street.

W 2022 r. Tesla wyprodukowała 1,37 mln aut, BYD natomiast 1,87 mln aut NEV. Na początku poprzedniego roku Elon Musk oceniał, że jego firma ma potencjał, aby sprzedać 2 mln Tesli. W trakcie 2023 r. ostrzegł jednak, że plan ten może być trudny do wykonania ze względu na inflację i wysokie stopy procentowe, które hamują popyt na jego auta. 

Zobacz też: Produkcja samochodów elektrycznych? Bez Chin może być trudno

Chińscy producenci walczą o swój kawałek drogi

Chiny to zdecydowanie największy producent i jednocześnie konsument samochodów elektrycznych na świecie. Udział aut elektrycznych wytworzonych przez chińskie przedsiębiorstwa na świecie wyniósł 60 proc. na koniec 2022 r. Szybko rozwijający się rynek aut NEV w Chinach wzmaga walkę konkurencyjną. Najbardziej znani producenci chińskich samochodów elektrycznych to BYD, Great Wall Motor czy SAIC, jednak lista ta stale się poszerza.

W poprzednim tygodniu Xiaomi ogłosiła wprowadzenie swojego auta elektrycznego, które również ma konkurować z Teslą i Porsche. Li Auto jeszcze w pierwszym kwartale 2024 r. ma wjechać na rynek swoim pierwszym w pełni elektrycznym samochodem. Zeekr informowała niedawno, że jej sprzedaż wzrosła o 62 proc. r/r. Aion z kolei zanotowała wzrost o 77 proc. r/r. A to tylko kilka przykładów.

Chińska BYD przyspieszy za granicą

Jak wyliczył portal CNBC, sprzedaż zagraniczna BYD wyniosła w 2023 r. ponad 242 tys. aut NEV. Zdumiewający wzrost przyniósł grudzień, w którym firma sprzedała ponad 36 tys. aut, czyli… trzykrotnie więcej niż w tym miesiącu przed rokiem. W Europie BYD sprzedaje 5 swoich modeli, a w 2024 r. mają pojawić się trzy nowe. Według szacunków udział BYD w światowym rynku wynosi ok. 18 proc., a sprzedaż zagraniczna dostarcza jedynie 10 proc. przychodów spółki. Ogromne 90 proc. to nadal rynek krajowy. Nic zatem dziwnego, że BYD coraz śmielej spogląda na ekspansję zagraniczną, by zdywersyfikować działalność.

Największą przewagą BYD jest niższa cena, która jest wynikiem przewag kosztowych, efektów skali, a także wsparcia rządowego Państwa Środka. Dużo znaczy też know-how i doświadczenie. Firma rozpoczęła swoją działalność w 1995 r. i początkowo zajmowała się produkcją akumulatorów do urządzeń elektronicznych. Po zakupieniu państwowego producenta samochodów Qinchuan Automobile Company firma weszła na rynek motoryzacyjny. To, że nie musi polegać na dostawcach, a sama produkuje baterie do swoich aut elektrycznych, daje jej dużą niezależność i jak wskazują analitycy, minimalizuje koszty.

Zobacz też: Czy samochody na wodór mogą zastąpić samochody elektryczne?

Czy chińskie auta elektryczne zaparkują w Europie?

BYD i innych producentów obawia się europejski rynek motoryzacyjny. Komisja Europejska wszczęła w październiku postępowanie antysubsydyjne przeciwko chińskim producentom aut elektrycznych. Oskarżenia dotyczą zaniżania cen przez Chińczyków, którzy w opinii KE są dotowani przez państwo w skali, która zagraża zasadom wolnego rynku. Według szacunków chińska władza w latach 2016-2022 subsydiowała producentów aut elektrycznych kwotą 57 mld USD. W ciągu najbliższych czterech lat firmy otrzymają też ulgi podatkowe, których wartość wyniesie ok. 72 mld USD. Nietrudno domyślić się, że postępowanie ma na celu głównie ochronę europejskich producentów. Ceny aut elektrycznych chińskich producentów są niższe o średnio 20 proc. od modeli europejskich.

BYD ma jednak zamiar wzmocnić sprzedaż także w Europie. W grudniu ogłoszono postawienie fabryki aut elektrycznych na Węgrzech. Stanie ona w miejscowości Szeged na południu kraju. Węgrzy przekonali Chińczyków m.in. obiecanymi subsydiami. Ich ostateczną kwotę musi jednak zaakceptować Komisja Europejska.

Chińskie samochody elektryczne podbijają Europę. KE oskarża Chiny o zaniżanie cen

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker