Europa

Francja nakłada milionowe kary na Facebooka i Google’a

Francuskie organy nadzorujące ochronę danych osobowych nakładają na Google’a i Facebooka kary w związku z utrudnianiem użytkownikom możliwości zatrzymania śledzenia ich aktywności w sieci. Chodzi przede wszystkim o politykę plików cookie.

Francja stara się regulować działania korporacji Big Tech

Francuska Krajowa Komisja ds. Informatyki i Wolności (CNIL) nałożyła na dwie korporacje Big Tech kary w wysokości 210 milionów euro. Przedmiotem sporu jest niedostosowanie polityki prywatności stron internetowych do francuskich przepisów dotyczących polityki prywatności. Ukarano serwisy: facebook.com, google.fr i youtube.com.

Nałożenie wysokich kar strona francuska uzasadnia problemami z odrzuceniem polityki plików cookie. Ciasteczka to małe pliki tworzące ślad aktywności danej osoby w sieci, który jest następnie wykorzystywany głównie do celów komercyjnych. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych, użytkownik musi świadomie wyrazić zgodę na użytkowanie plików cookie.

Urząd wskazuje, że bardzo łatwo jest zaakceptować politykę. Jednak jej odrzucenie wiąże się z podjęciem co najmniej kilku działań. Tym samym zniechęca to internautów do dokładniejszego zapoznania się z postanowieniami danej witryny. Władze uznały, że ta praktyka stoi w sprzeczności z francuskimi przepisami dotyczącymi prywatności. Dodatkowo podkreślono, że metody wymuszania akceptacji przez konkretne strony podważają francuskie prawo do ochrony informacji osobistych, a dodatkowo naruszają wolność wyrażania zgód przez osoby korzystające z tych serwisów.

Karin Kiefer, kierowniczka do spraw ochrony danych i sankcji w CNIL, powiedziała:

Do zaakceptowania plików cookie wystarczy jedno kliknięcie myszki. Możliwość odrzucenia plików cookie musi być tak samo proste jak ich zatwierdzenie.

Zobacz także: Big Tech bije rekordy. Wartość rynkowa Apple wynosi niemal 3 bln USD!

Dotkliwe kary dla Google Facebooka?

Facebook musi zapłacić karę w wysokości 60 milionów euro. Grzywna nałożona na Google’a wynosi natomiast 150 milionów euro. Dodatkowo wskazane korporacje zostały zobowiązane do zmienienia swojej polityki i dostosowania jej do francuskich przepisów w terminie trzech miesięcy. Jeśli tego nie zrobią, każdy dzień zwłoki będzie karany dodatkową grzywną wynoszącą 100 tysięcy euro.

Zobacz także: Wysokość pensji zależna od miejsca zamieszkania, czyli jak Google walczy z pracą zdalną

Kary nałożone na Google’a i Facebooka są próbą regulacji przepisów gigantów technologicznych. Ostatnio grzywnę na popularne media społecznościowe nałożyła również Rosja. Jednak nie można ukrywać, że kary płacone przez korporacje Big Tech to zaledwie ułamek ich dochodów.

Polecane artykuły

Back to top button