Finanse

Perspektywy rozwoju leasingu w 2022 roku

Pomimo trwającej pandemii, 2021 rok okazał się nadzwyczaj dobry dla branży leasingowej. W pierwszych trzech kwartałach minionego roku sumaryczna kwota finansowania wyniosła 68,2 miliarda złotych, co przełożyło się na dynamikę rzędu 41,2% rok do roku. Tendencja wzrostowa wystąpiła we wszystkich kluczowych segmentach leasingu.

Według analityków Europejskiego Funduszu Leasingowego, sektor leasingowy ma szanse nadal się rozwijać w kolejnych miesiącach. Prognozują oni, że dynamika osiągnie w 2022 roku około 15% r/r. W artykule wskazujemy czynniki, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla branży.

Leasing w 2022 roku a Polski Ład

Polski Ład wprowadza od 1 stycznia 2022 roku jedną zmianę dotyczącą bezpośrednio umów leasingowych. Wydłuża ona z 6 miesięcy do 6 lat okres, po którym przedsiębiorca może sprzedać wykupiony z leasingu samochód osobowy bez konieczności opłacania podatku dochodowego od takiej transakcji. Może to spowodować spadek zainteresowania leasingiem wśród niektórych firm, które w leasingu upatrują głównie metody optymalizacji podatkowej. Przedsiębiorcy mogą jednak wykupić pojazd na firmę i nadal z niego korzystać po zakończeniu leasingu. Mają również możliwość zrezygnowania z wykupu, a następnie zwrócenia auta firmie leasingowej. Można przypuszczać, że po wprowadzeniu zmian te dwie opcje zyskają na popularności.

Rządowy program Polski Ład wprowadza zarazem dla sporej części przedsiębiorców niekorzystne zmiany dotyczące opłacania składki zdrowotnej. Od 2022 roku będzie ona naliczana od osiągniętego przez przedsiębiorców dochodu, a zarazem zniesiona została możliwość jej odliczania od podatku.

Wpływ inflacji na rozwój leasingu

Czynnikiem wpływającym na branżę leasingu może być również rosnąca inflacja. Rada Polityki Pieniężnej, w celu jej przeciwdziałania, już kilkukrotnie w ostatnich miesiącach zwiększała główną stopę procentową – od 0,1% do 2,25%, a analitycy przewidują dalsze wzrosty w kolejnych miesiącach. Przekłada się to na wyższą referencyjną wysokość oprocentowania WIBOR, w konsekwencji czego kredytobiorcy i leasingobiorcy płacą wyższą ratę. Przedsiębiorcy muszą zmagać się również z wyższymi kosztami produkcji, m.in. w związku z rosnącymi cenami gazu, energii elektrycznej czy wynagrodzeń pracowników. Wzrost obciążeń może zmniejszyć skłonność niektórych firm do inwestycji.

Wzrastają także ceny samochodów, głównie ze względu na ich ograniczoną produkcję na rynku światowym oraz zahamowanie – w związku z pandemią – dostaw komponentów, głównie półprzewodników. Dodatkowo ceny nowych aut osobowych rosną z powodu zaostrzania przez Unię Europejską norm dotyczących niskoemisyjności, co wymaga stosowania przez producentów coraz bardziej zaawansowanych technologii. Aby zmniejszyć wysokość miesięcznej raty, przedsiębiorcy mogą być bardziej zainteresowani zawarciem umowy na długi okres, np. 60 miesięcy.

Które segmenty leasingu mogą cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem?

Można jednak przypuszczać, że wskazane niekorzystne czynniki zostaną zneutralizowane za sprawą zwiększającego się popytu na rynku krajowym i międzynarodowym, m.in. w związku z realizacją planów naprawy gospodarczej po pandemii Covid-19.

Dobre perspektywy rysują się przed segmentem leasingu samochodów osobowych. Analitycy EFL przewidują, że w II połowie 2022 roku dynamika finansowania takich pojazdów przekroczy 20% r/r. Będzie temu sprzyjać usprawnienie łańcucha dostaw komponentów pojazdów.

Szczególnie duży wzrost zainteresowania może zanotować leasing samochodów elektrycznych. Branża leasingowa będzie kładła w najbliższym czasie spory nacisk na ten segment, w związku ze zobowiązaniem się naszego kraju do redukcji gazów cieplarnianych. Transformację energetyczną w 2022 roku wesprze rządowy program „Mój elektryk”, po raz pierwszy dostępny nie tylko dla osób prywatnych, lecz także dla przedsiębiorców. Dopłaty do leasingu zeroemisyjnych aut będą mogły wynieść do 27 000 złotych – w przypadku osobowych samochodów elektrycznych o wartości do 225 000 złotych. Jest to maksymalna kwota dotacji z limitem średniego przebiegu 15 tys. km w okresie trwałości przedsięwzięcia. Dofinansowanie leasingu samochodu elektrycznego bez limitu przebiegu może wynieść maksymalnie 18 750 złotych.

Nieco gorsze perspektywy są natomiast przewidywane w odniesieniu do segmentu pojazdów ciężarowych. Ma to związek z prowadzeniem zapisów tzw. Pakietu Mobilności. Nowe regulacje przyczynią się do zwiększenia kosztów prowadzenia działalności przez firmy transportowe, które realizują usługę przewozów kabotażowych.

Sporym zainteresowaniem w 2022 roku może się cieszyć finansowanie maszyn rolniczych. Rolnicy mogą skorzystać z dopłat unijnych do leasingu, a także zaplanować indywidualny harmonogram spłaty rat, uwzględniający sezonowy charakter swojej branży. Wzrost dynamiki jest również spodziewany dla segmentu pozostałych maszyn i urządzeń.

Polecane artykuły

Back to top button