Polska

Większość przedsiębiorców nie da podwyżek. Plany polskich firm na 2023 r.

Plany polskich przedsiębiorstw na 2023 r. pozostają w cieniu kryzysu energetycznego i wyzwań stawianych przez otoczenie

Mijający rok był czasem wielu wyzwań dla polskich przedsiębiorców. Inflacja, rosnące ceny surowców i nośników energii, nieodbudowane w pełni łańcuchy dostaw i wojna na Ukrainie – to tylko część problemów, z którymi musieli się zmagać. Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) zbadał, jakie są plany polskich firm na 2023 r. Większość z nich to odpowiedź na warunki panujące w otoczeniu.

Plany polskich firm na 2023 r. w cieniu kryzysu

Nie da się ukryć, że 2022 r. był trudnym czasem dla przedsiębiorców. Nagromadzenie czynników utrudniających prowadzenie działalności stanowiło solidny sprawdzian dla kondycji polskich firm. Z badań PIE wynika, że wśród najważniejszych problemów, z jakimi zmagały się przedsiębiorstwa w 2022 r., znalazły się: wzrost kosztów, wzrost ryzyka prowadzonej działalności, problemy w łańcuchach dostaw i spadek popytu na produkty i usługi. Problemy te jednak w różnym stopniu dotykały przedsiębiorstwa w zależności od skali działalności.

Sytuacja finansowa polskich przedsiębiorstw będzie różna?

Przedsiębiorcy mają różne zdanie na temat przyszłej sytuacji finansowej swoich firm w 2023 r. – wynika z grudniowych badań PIE, przytoczonych w Tygodniku Gospodarczym nr 52/2022. 22 proc. z nich sądzi, że sytuacja finansowa w ich firmach będzie zła lub bardzo zła, jednak 26 proc. twierdzi, że sytuacja będzie dobra lub bardzo dobra. 35 proc. przedsiębiorców jest zdania, że sytuacja w zakresie finansów będzie przeciętna. Badanie było prowadzone na próbie 1000 przedsiębiorstw różnej wielkości reprezentujących różne branże. 

Zobacz też: Coraz gorszy nastrój panuje w polskich przedsiębiorstwach. Przed gospodarką trudny moment

Z kolei badanie BIG InfoMonitora z października 2022 r. wykazało, że dla 22,6 proc. firm z sektora MŚP likwidacja biznesu stanowiła realne ryzyko. To znacznie więcej niż w IV kwartale pandemicznego 2020 r., kiedy takiego zdania było 10,6 proc. firm. 

Analitycy PIE twierdzą, że na sytuację finansową polskich przedsiębiorstw wpływa w dużej mierze sytuacja kontrahentów. Wiele firm obawia się, że niewypłacalność partnerów wpłynie negatywnie na ich biznes. Dane BIG InfoMonitor wskazują, że liczba dłużników co prawda spadła o 2,1 proc. r/r, jednak o 3,3 proc. r/r wzrosła kwota zaległości.

Jakie są plany polskich firm na 2023 r.? 

Plany polskich przedsiębiorstw stanowią ważne źródło informacji na temat ich możliwej kondycji w przyszłym roku. Z badań PIE wynika, że 65 proc. firm postawi na zacieśnianie relacji ze swoimi klientami. Co ciekawe, 41 proc. przedsiębiorstw ma w planach wprowadzenie nowych produktów lub usług. Takie zamiary wskazywały głównie przedsiębiorstwa przemysłowe. Niewiele mniej, bo 38 proc. zadeklarowało inwestycje w kapitał ludzki, głównie szkolenia. To z kolei w największej mierze plany firm związanych z finansami i ubezpieczeniami, a także kultury, rozrywki i rekreacji. Te ostatnie najczęściej wskazywały też na przeznaczenie wydatków na marketing. W sumie takie plany wskazało 35 proc. firm. Co ważne, najczęściej wszystkie powyższe plany deklarowały przedsiębiorstwa duże i średnie. Częściej od deklaracji powstrzymywały się małe i mikro firmy. 

Przedsiębiorcy podniosą ceny produktów i usług 

Firmy w badaniu PIE odpowiedziały też na pytanie o plany działań będących odpowiedzią na szok energetyczny. Zła informacja dla konsumentów i odbiorców jest taka, że 66 proc. firm zadeklarowało, że z rosnącymi cenami nośników energii będzie sobie radzić, podwyższając ceny produktów i usług. 58 proc. chce zmniejszać koszty funkcjonowania, 47 proc. poszukać tańszych surowców, materiałów i usług, a 37 proc. wstrzymać inwestycje będące w planach. 

Zobacz też: Nowy Jedwabny Szlak to szansa dla polskich przedsiębiorstw

W większości firm nie będzie podwyżek pensji w 2023 r.

Z grudniowego badania Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK) wynika, że 3/4 polskich firm nie ma w planach redukować zatrudnienia w 2023 r. Z deklaracji przedsiębiorców wynika, że w 16 proc. polskich firm trzeba się będzie jednak liczyć ze zwolnieniami. 

Co istotne, mniej niż 1/3 polskich przedsiębiorców uwzględnia w planach podniesienie pensji pracowników. 68 proc. z nich deklaruje utrzymanie obecnego poziomu wynagrodzeń. Na plany w kwestii wynagrodzeń w zrozumiały sposób wpływa dwukrotne podniesienie płacy minimalnej w 2023 r. Z badania Randstad, które przywołują analitycy PIE, wynika, że wzrost płacy minimalnej przełoży się na podniesienie cen produktów i usług (u 61 proc. firm) i zmniejszenie inwestycji (u 33 proc. firm). 1/4 przedsiębiorców jest zdania, że zmiana płacy minimalnej pozostanie bez wpływu na ich działalność.

Polskie przedsiębiorstwa zmagały się z ogromem problemów w 2022 r.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker