Ameryki

Kanada wprowadza nowy podatek od dóbr luksusowych

Kanada zdecydowała się nałożyć nowy podatek na dobra luksusowe, który obejmie prywatne odrzutowce, jachty i luksusowe samochody. 

Kanada wprowadza nowy podatek

Podatek stanowi część ustawy C-19, która obejmuje kilka innych środków dotyczących podatku od osób prawnych. Zawiera ona m.in. redukcję zysków z produkcji technologii o zerowej emisji. Nowy podatek od wskazanych dóbr luksusowych ma na celu promowanie bardziej ekologicznych rozwiązań.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 września. Będą one miały zastosowanie do każdego nowego zakupionego pojazdu, którego wartość rynkowa przekracza 100 000 USD oraz łodzi wycenionych powyżej 250 000 USD. Nowa stawka, nad której wprowadzeniem pracuje rząd, wyniosłaby 10% pełnej wartości przedmiotu. Krok ten nakładałby również podatek z mocą wsteczną na wszelkie „pisemne umowy sprzedaży” zawarte w całym 2022 roku.

Zobacz także: Kanada opracowała system migracyjny, dzięki któremu przyjmie 400 tys. imigrantów w 2022 roku

Co więcej, wszyscy importerzy, producenci, detaliści czy hurtownicy zostaną zobowiązani do zarejestrowania swojej działalności w kanadyjskiej agencji skarbowej (CRA). Każda transakcja, czy to sprzedaży, czy związana z importem dobra będzie musiała zostać przeprowadzona zgodnie z wytycznymi.

Krytycy nowego rozwiązania wskazują przede wszystkim na utratę miejsc pracy. Bardziej restrykcyjne warunki sprzedaży wskazanych dóbr luksusowych będą na wielu przedsiębiorcach wymuszać ograniczenie liczebności personelu. Kanadyjskiemu ustawodawcy zarzuca się brak konsultacji z firmami z branży. Jednym z krytyków wprowadzanego podatku jest Anthony Norejko, prezes i dyrektor generalny Canadian Business Aviation Association, który powiedział:

Wpływ podatku od luksusu na gospodarkę będzie znaczący i nie został zbadany z pełnym zrozumieniem naszej branży. Wzywamy ten rząd do powrotu do stołu i przynajmniej skonsultowania się z naszym sektorem w sprawie rozsądnych terminów zmian polityki podatkowej, które nie powinny być karalne, ale rzeczywiście wspierać wszystkich Kanadyjczyków.

Zobacz także: Kanada ponownie wprowadza losowe testy COVID na lotniskach

Kontrowersyjna zmiana przepisów w obliczu zmian klimatycznych

Nowy podatek ma wyznaczać początek zmian, które mają ukierunkować społeczeństwo na bardziej ekologiczne rozwiązania. Sprawiają również, że dobra luksusowe są jeszcze bardziej niedostępne. Kanada chce stać się państwem bardziej ekologicznym, a opłaty nałożone na najbogatszych prawdopodobnie trafią do organizacji promujących ekologię.

Wykorzystywanie odrzutowców do prywatnych rejsów jest ostatnio bardzo głośnym tematem powielanym przez media na całym świecie. Młodzi aktywiści publicznie wytykają publicznym osobom podróże, wskazując na ogromne szkody środowiskowe. Według szacunków 1% populacji emituje dwa razy więcej niż biedniejsza połowa ludzkości. Przytaczana przez nas analiza autorstwa Tima Gore z Oxfamu wskazuje, że najbogatsi są w największym stopniu odpowiedzialni za wzrost emisji dwutlenku węgla. Na podstawie analizy najbogatsze 5% odpowiada aż za 35% globalnego wzrostu emisji w latach 1990-2015.

W warunkach UE bardzo dużą rolę odgrywa sam transport. Badanie pokazuje, że wśród 1% największych emitentów w UE, sam ruch lotniczy stanowi ponad 40% wszystkich emisji. Z transportem lądowym jest to łącznie blisko ⅔ wszystkich emisji. Co więcej, wśród 10% największych emitentów, transport stanowi nieco poniżej 50%, więc prawie tyle samo, ile same emisji z lotów wśród 1% największych emitentów.

Innym zaskakującym pomysłem Kanady jest zwiększenie wydobycia ropy naftowej bez destrukcyjnej ingerencji w środowisko naturalne. Rząd ogłosił projekt, który ma  być zgodny z wyznaczonymi celami klimatycznymi. Na ich podstawie poziom emisji dwutlenku węgla w Kanadzie będzie w 2050 roku o ponad 40% niższy niż w 2005 roku. Analitycy wątpią, że uda się to osiągnąć, ze względu choćby na zanieczyszczenia wytwarzane przez branżę zajmującą się produkcją ropy i gazu (Więcej: Eksport kanadyjskiej ropy wzrośnie! Rząd twierdzi, że nie zagrozi to realizacji celów klimatycznych).

Jak podkreśliła Krystyna Dodds, rzecznika Ministerstwa Środowiska:

Obecna sytuacja energetyczna nie spowodowała żadnych znaczących zmian w polityce klimatycznej Kanady.

Zwiększone wydobycie ropy naftowej i nowy podatek to jedne z najgłośniejszych tematów w całej Kanadzie. Według szacunków rządu podatek pozwoli na wpłynięcie dodatkowych środków do budżetu. Zgodnie z Legislative Costing Note sporządzonym przez Parlamentarne Biuro Budżetowe podatek przyniósłby 600 milionów dolarów przychodu w ciągu pięciu lat. Teoretycznie środki te mogłyby zostać zainwestowane w rozwój OZE.

Kanada chce zdobyć przywództwo energetyczne. W planach inwestycje

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker