Polska

Fuzja Orlenu z Lotosem coraz bliżej. Co wiemy do tej pory?

PKN ORLEN otrzymał zgodę Komisji Europejskiej na połączenie z Grupą LOTOS. Pozytywna decyzja organu antymonopolowego zamyka ważny etap procesu. Znacząco przybliża również powstanie koncernu multienergetycznego, którym będzie Nowa Grupa ORLEN.

Nowa Grupa ORLEN – Fuzja Orlenu z Lotosem coraz bliżej finału

Nowa Grupa ORLEN będzie oparta o zintegrowany łańcuch wartości, od poszukiwań i wydobycia, przez rafinerię, petrochemię oraz nowoczesną energetykę, aż po sprzedaż detaliczną.

Zgoda Komisji Europejskiej oznacza jej pełną akceptację dla wynegocjowanych przez PKN ORLEN umów i partnerów do ich realizacji. Jest także potwierdzeniem, że fuzja spółek nie zaburzy konkurencji w żadnym z obszarów działalności, nie tylko w Polsce, ale też w regionie. Finalną zgodę na połączenie muszą wyrazić akcjonariusze obydwu spółek podczas Walnych Zgromadzeń.

Połączenie zostanie zrealizowane poprzez przejęcie Grupy LOTOS S.A. przez PKN ORLEN S.A. To oznacza, że w momencie przejęcia akcjonariusze Grupy LOTOS obejmą nowe akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PKN ORLEN i staną się akcjonariuszami tej spółki. W wyniku fuzji PKN ORLEN i Grupy LOTOS udział Skarbu Państwa w połączonym koncernie wzrośnie do ok. 35%. Zakładając następnie połączenie z PGNiG, udział ten zwiększy się istotnie.

Połączenie PKN ORLEN i Grupy LOTOS jest nierozerwalnie związane z bezpieczeństwem energetycznym Polski i całego regionu Europy Środkowej, w tym m.in. Litwy, Łotwy, Estonii, a także Czech i Słowacji. Jak podaje Orlen, fuzja oznacza budowę jednego silnego koncernu multienergetycznego z przychodami na poziomie ok. 250 mld zł rocznie, który będzie prowadził działalność biznesową na rynku i obsługiwał ok. 100 mln klientów w Europie.

Koncern, po połączeniu z Grupą LOTOS i PGNiG, wzmocni pozycję lidera transformacji systemu energetycznego, opierając inwestycje na nisko- i zeroemisyjnych źródłach wytwarzania energii. Realizując inwestycje m.in. w zieloną energetyką, w tym morskie i lądowe farmy wiatrowe oraz fotowoltaikę, a także w paliwa alternatywne, małą energetykę jądrową i biomateriały, koncern chce przyczynić się do zmniejszenia uzależnienia polskiej gospodarki od paliw kopalnych.

Zobacz także: Fuzja Orlenu z Lotosem. Trwa przenoszenie majątku Grupy LOTOS do PKN ORLEN 

Połączony koncern multienergetyczny – założenia

Połączony koncern będzie dążył także do osiągnięcia doskonałości operacyjnej w dotychczasowych obszarach działalności takich, jak wydobycie i produkcja rafineryjna. Integracja aktywów znajdujących się obecnie w różnych podmiotach mają skutkować poprawą efektywności, a strategiczne partnerstwa w tym zakresie przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa energetycznego Polski i Europy Centralnej, które jest szczególnie istotne w obecnej sytuacji geopolitycznej.

Ważnym elementem fuzji PKN ORLEN z Grupą LOTOS jest umowa z Saudi Aramco. Oznacza ona zacieśnienie relacji PKN ORLEN ze stabilnym partnerem, największym koncernem paliwowym na świecie, z ogromnym doświadczeniem i technologiami, które umożliwią dalszy dynamiczny rozwój połączonego koncernu. Podpisano też umowy dotyczące wspólnych projektów w obszarze petrochemii oraz badań i rozwoju. Współpraca z Saudi Aramco oznacza również zwiększenie dostaw ropy. Dostawy z kierunku arabskiego, już po połączeniu z Grupą LOTOS, osiągną 45% łącznego zapotrzebowania nowej Grupy ORLEN.

Fuzja w obliczu handlu detalicznego

Fuzja umożliwia wymianę części stacji paliw LOTOSU na stacje zagraniczne. PKN ORLEN zyska w sumie 185 stacji paliw o potencjalne biznesowym porównywalnym do obiektów objętych środkami zaradczymi. W ramach transakcji Grupa ORLEN obejmie 144 stacji na Węgrzech, co oznacza, że zyska ponad 7% udziału w węgierskim rynku detalicznym. W efekcie będzie czwartym koncernem w tym kraju pod względem liczby stacji. Teraz na węgierskim rynku hurtowym posiada 5% udziału w przypadku benzyny i 4% w przypadku oleju napędowego. W efekcie fuzji z Grupą LOTOS, PKN ORLEN rozszerzy też sieć na Słowacji o 41 nowych obiektów. Z kolei Grupa MOL, z którą PKN ORLEN realizuje środki zaradcze w obszarze detalu, kupi 417 spośród ok. 8 tysięcy wszystkich stacji w Polsce, a więc osiągnie ok. 5% udział w rynku detalicznym. Ponadto, elementem tej transakcji jest umowa na dostawy do sprzedanych stacji paliwa pochodzącego z rafinerii w Gdańsku oraz w Płocku.

Zobacz także: Spółka ORLEN Upstream rozpoczęła produkcję energii elektrycznej z własnych złóż gazu ziemnego

W obszarze logistyki partnerem PKN ORLEN do realizacji środków zaradczych jest spółka Unimot. Umowa zawarta między firmami obejmuje sprzedaż dziewięciu terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m3, w tym pięciu terminali należących do LOTOS Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a także czterech terminali PKN ORLEN: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku. Dla PKN ORLEN nie są to strategiczne bazy. Co więcej, stanowią zaledwie 6,7 proc. całej pojemności magazynowej paliw w Polsce. W rezultacie koncern będzie miał 54 proc. udziału w rynku.

W wyniku połączenia firm wzrośnie skala nakładów inwestycyjnych na rozwój poszczególnych segmentów biznesowych, które będą tworzyć PKN ORLEN i Grupa LOTOS, a w przyszłości także PGNiG. W 2021 r. Grupa ORLEN przeznaczyła na inwestycje rekordowe 9,9 mld zł, natomiast nakłady inwestycyjne na ten rok wyniosą  15,2 mld zł, najwięcej w historii firmy. W 2021 r. PKN ORLEN wpłacił do budżetu z tytułu różnych opłat i podatków prawie 35,5 mld zł. Łącznie od 2018 r. do 2021 r. było to ok. 143 mld zł.

Zwiększenie skali działalności spółek po połączeniu przełoży się także na podatki dla Pomorza. Nadal będzie odprowadzany podatek od nieruchomości, który wynosi ok. 100 mln. zł rocznie. Podobnie będzie z dochodami z PIT pracowników, które wpływają do lokalnego samorządu.

Grupa ORLEN planuje budowę pierwszego portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych

Polecane artykuły

Back to top button