Gospodarka

Metaversum – nowy cyfrowy świat czy zwykła mrzonka?

Metaversum, czyli wirtualny odpowiednik rzeczywistości, uważany jest za kolejny krok w rozwoju Internetu. Obecne kierunki rozwoju metaverse przedstawiają się jednak nieco inaczej od pierwotnie zakładanych

Metaversum to cyfrowy odpowiednik fizycznego świata, do niedawna uważany za przyszłość Internetu. Obecnie pojawia się coraz więcej pytań o to, czy technologia witualnego świata rzeczywiście jest w stanie się rozpowszechnić. Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) postanowili bliżej przyjrzeć się ostatnim trendom w zakresie wirtualnej rzeczywistości. Czy metaversum to przyszłość czy może jedynie projekt z przesadzonymi ambicjami?

Metaversum – co to jest?

Metaversum (metaverse, metaświat) można określić jako cyfrowy odpowiednik rzeczywistego świata, odwzorowanie fizycznego świata w postaci wirtualnej rzeczywistości. Jest to przeniesienie w świat cyfrowy wszystkich obszarów życia: pracy, zakupów, sposobów spędzania czasu wolnego, życia towarzyskiego. Do jej powstania wykorzystuje się najnowsze technologie takie jak blockchain czy rozszerzona rzeczywistość (VR), choć podkreśla się, że do stworzenia metaversum na odpowiednim poziomie potrzebne są również technologie, które jeszcze nie powstały. Wirtualny świat nie jest w stanie na ten moment odzwierciedlić chociażby pełni świata zmysłów, np. zapachów. 

Koncepcja metaversum istnieje już od kilka lat. W ostatnim czasie zrobiło się o niej głośno głównie za sprawą Mety (dawnego Facebooka), jednak to nie jedyna firma, która pracuje nad takim rozwiązaniem.

Zobacz też: ChatGPT liderem wszech czasów. Żadna aplikacja nie rozwijała się szybciej

Czy metaversum ma szansę na powodzenie?

Analitycy PIE w swoim Tygodniku Gospodarczym nr 16/2023 są zdania, że przyszłość metaversum jest coraz bardziej niepewna. Podają tu przykład Reality Labs, a więc spółki zależnej Meta, której sztandarowy produkt o nazwie „Horizon Worlds” jeszcze do niedawna przyciągał 0,5 mln użytkowników miesięcznie, a obecnie w szybkim tempie traci zainteresowanie. Z kolei wyceniany na ponad 1 mld dolarów metaverse Decentraland jak na razie przyciąga mniej niż 5 tys. unikalnych użytkowników, a liczba ta cały czas spada. Rozwój technologii, które wykorzystywane są do tworzenia metaverse, wymaga ogromnych nakładów finansowych, głównie w obszarze badań i rozwój. Na zyski zaś jak na razie nie ma co liczyć. Wspomniana Reality Labs w 2022 r. zanotowała 13,7 mld straty.

Rola wirtualnego świata w biznesie

Z drugiej strony wiele firm analitycznych pozytywnie ocenia perspektywy rozwoju dla metaversum. PIE przywołuje tu analizę McKinsey, według której metaversum osiągnie wartość 5 bln dolarów do 2030 r. Póki co jest to nadal swego rodzaju nowinka technologiczna. Ocenia się, że stopniowo ma ona coraz mocniej wkraczać do świata rozrywki, by potem rozwijać się w kolejnych obszarach, by stać się narzędziem.

Jego szczególną rolę dostrzega się w biznesie. Ma przyczynić się m.in. do zmniejszenia kosztów, lepszych interakcji z klientami i jeszcze lepszego dopasowania do klienta, dzięki głębszemu profilowaniu. Pomóc mogą także tzw. cyfrowe bliźniaki – wirtualne odwzorowania maszyn czy urządzeń, a nawet całych fabryk. Pozwalają one np. na przeprowadzenie symulacji zmiany, zanim dokona się jej w rzeczywistości, co pozwala redukować błędy i ograniczać koszty. Na szczególnie zalety tego rozwiązania zwraca uwagę chociażby Boeing.

Według danych Statista z marca 2022 r. ponad 2/3 przedstawicieli biznesu uważa, że rozkwit metaversum nastąpi w trakcie 5 lat. Niespełna 15 proc. twierdzi, że trwa on już obecnie, nieco mniej niż 14 proc. że jest to perspektywa 10 lat, a tylko mniej niż 1 proc. jest zdania, że nie nastąpi on nigdy. 

Koncert w metaverse przyciągnął 12,3 mln osób

Istniejące rozwiązania będące próbą stworzenia metawersum obecnie wykorzystuje się głównie w grach. PIE podaje, że w 2022 r. 25 proc. amerykańskich graczy brało udział w wydarzeniach organizowanych w rzeczywistości wirtualnej. Jednym z przykładów takich wydarzeń jest koncert amerykańskiego rapera Travisa Scotta, który odbył się w 2020 r. w grze Fortnite. Obejrzało go wówczas 12,3 mln osób.

Zobacz też: Zakupy w Metaverse? Polacy nie są jeszcze na to gotowi

Możliwa przyszłość metaversum

Przyszłość metaversum nie przedstawia się szczególnie imponująco dla Microsoftu, który niedawno wstrzymał pracę nad własnym projektem przemysłowego metaversum i zwolnił cały zespół, który nad nim pracował. Po raz kolejny zwolnień dokonała też Meta i dotyczyły one także pracowników Reality Labs. 

Jak na razie metaversum jest wykorzystywany głównie w grach. Pewien kierunek rozwoju może stanowić jej zastosowanie w biznesie i przemyśle. Zainteresowanie wykazują też służby specjalne. Do powszechnego wykorzystania metaversum wciąż jest jednak bardzo daleko. 

Branża technologiczna w poważnym kryzysie. Tysiące osób traci pracę

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker