
Niemcy są bardzo ważnym partnerem gospodarczym państw regionu. Grupa Wyszehradzka w 2022 roku pośrednio mierzy się z problemami niemieckiej gospodarki. Sytuacja gospodarcza w Niemczech może bezpośrednio przełożyć się na kondycję państw wchodzących w skład V4.
Grupa Wyszehradzka w 2022 roku a recesja w Niemczech
Jak wskazują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, dane wskazują na postępujące spowolnienie aktywności gospodarczej w Niemczech. Według niemieckiego instytutu Ifo we wrześniu indeks obrazujący nastroje konsumenckie wyraźnie się pogorszył i wyniósł 84,3 pkt względem 88,6 pkt odnotowanych zaledwie miesiąc wcześniej (Więcej: Nastroje konsumenckie Niemców najgorsze w historii prowadzenia badań). Tym samym jest to najniższy odczyt od maja 2020 roku, a więc pierwszych miesięcy trwania pandemii i lockdownu. Co więcej, zmalał także indeks oczekiwań eksportowych o 6 pkt wobec spadku o 2,8 pkt w sierpniu. Prognozuje się, że największe problemy będą dotyczyć branż: chemicznej, meblarskiej i metalowej. Niemniej jednak w ostatnim kwartale roku analitycy spodziewają się wzrostu niemieckiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego. Polska zawdzięcza 7,1% PKB popytowi finalnemu Niemiec. Prognozowana recesja może poważnie dotknąć rodzimą gospodarkę.
Zobacz także: Motoryzacja w Grupie Wyszehradzkiej słabnie, w Polsce umacnia się
Niemcy ważnym partnerem Grupy Wyszehradzkiej
PIE zestawia dane dla Niemiec z odczytami dla Grupy Wyszehradzkiej. Popyt niemieckich gospodarstw domowych, przedsiębiorców i instytucji rządowych na wyroby finalne z państw Grupy Wyszehradzkiej generował istotny odsetek PKB państw wchodzących w skład V4. Na podstawie oficjalnych danych z bazy OECD Trade in Value Added w 2018 roku popyt niemiecki odpowiadał za 8,9% czeskiego, 7,9% węgierskiego, 7,1% polskiego oraz 6,3% słowackiego PKB.
Jak dodają analitycy PIE:
Polska na tle pozostałych państw V4 wyróżniała się najbardziej zdywersyfikowaną strukturą eksportu towarów i usług do Niemiec. Najwięcej wartości dodanej było tworzone w Polsce, dzięki niemieckiemu popytowi finalnemu w branży handlu hurtowego i detalicznego (13,4 proc.) oraz popytowi na wyroby przemysłu motoryzacyjnego (12 proc.) i spożywczego (9,7 proc.), a także pozostałe wyroby (w tym meble) i usługi napraw maszyn i urządzeń (7,3 proc.).
W pozostałych krajach zaliczanych do V4 udział niemieckiego popytu na podzespoły motoryzacyjne pozwalał uzyskiwać ponad 20% wartości dodanej konsumowanej za Odrą.

Co istotne, Niemcy mają również duże znaczenie w eksporcie wartości dodanej wytworzonej w Grupie Wyszehradzkiej. Jeszcze przed pandemią w 2018 roku w niemieckim eksporcie zawarta była polska wartość dodana stanowiąca równowartość 2,7% PKB Polski. W przypadku Słowacji było to 2,9% PKB, Węgier – 3% oraz w Czech 3,6%. Najwięcej wartości dodanej stanowiły wyroby motoryzacyjne. W przypadku Polski odpowiadały za 26% eksportowanej polskiej wartości dodanej i było to najmniej spośród wszystkich państw zaliczanych do V4:
Duże znaczenie miała również wartość dodana zawarta w niemieckim eksporcie maszyn i urządzeń, wyrobów chemicznych i niemetalicznych, metali oraz wyrobów metalowych, a także sprzętu elektrycznego.
Zobacz także: Ruch lotniczy w Polsce wraca do przedpandemicznej normy
Prognozowana recesja w Niemczech może jednak w nieco inny sposób być odczuwalna w grupie V4. Przede wszystkim dotychczasowe kryzysy dotyczyły głównie branży motoryzacyjnej. Obecnie jednak to dział gospodarki, który „trzyma” się bardzo dobrze (Więcej: Tomasz Bęben: Polska motoryzacja częściami stoi oraz KE nie respektuje zasady neutralności technologicznej i narzuca nam elektryki [WYWIAD]). Po zeszłorocznym kryzysie związanym z podzespołami, w tym roku dane dla producentów samochodów utrzymują się dość wysoko. Dowodem na to są raporty dotyczące produkcji, które dowodzą, że w sierpniu 2022 roku w Niemczech wyprodukowano 207 tys. samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 68% r/r. Mniej firm zgłasza również problemy z dostępnością części, bądź materiałów. W lipcu problemy z dostępem do części lub podzespołów zgłaszało 87,6% producentów wobec 67,2% w lipcu.
W przypadku Polski w trakcie pandemii duże znaczenie miał eksport, szczególnie do Niemiec. Za granicę sprzedawaliśmy przede wszystkim sprzęt RTV i AGD, stając się ważnym producentem (Więcej: Polska drugim eksporterem AGD na świecie! Więcej sprzedają tylko Chiny oraz Polska branża AGD jest największa w Europie, ale niedługo może znaleźć się w kryzysie). Obecnie jednak obserwuje się wyraźny spadek popytu na dobra w związku z coraz gorszymi nastrojami konsumentów w Niemczech.
Forum Ekonomiczne 2022: Jak będzie wyglądać przyszłość Grupy Wyszehradzkiej?