Transport i infrastruktura

Rząd planuje gigantyczną inwestycję infrastrukturalną na Śląsku

Jak podaje portal WNP.pl rząd przygotowuje się do budowy 90 km kanału, który połączy Wisłę i Odrę. Inwestycja ma przyczynić się do połączenia ze sobą w jeden szlak handlowy państw nadbałtyckich z Morzem Czarnym i Adriatyckim. Takie ustalenie poczyniono na samorządowych konsultacjach poświęconych tej inwestycji.

Kanał Śląski, bo tak finalnie będzie nazywać się inwestycja, ma zostać ukończony w ciągu kilkunastu lat. Szlak ma liczyć 90 km i jak podaje portal ma przebiegać w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia. Szacowany koszt budowy to około 11 mld złotych – to mniej więcej tyle ile wynosi koszt trzynastej emerytury.

 Jak podaje WNP powołując się na GUS, wodnymi drogami śródlądowymi przewozi się w Polsce 0,7 proc. wszystkich towarów. Dla porównania w Niemczech jest to 20 proc., a w Holandii 40 proc. Pod tym względem należymy do grona najgorszych w Europie.

Izabela Kloc, poseł do Parlamentu Europejskiego ze Śląska zauważa, że transport rzeczny to najbardziej ekonomiczny i ekologiczny środek. Podaje również, że jedna barka o wyporności 1000 ton zabiera tyle ładunku co czterdzieści TIR-ów. 

Oprócz budowy kanału przewiduje się w przyszłości budowę największego w Europie ponadnarodowego centrum logistycznego w Gorzyczkach-Wierzniowicach. Jego powierzchnia miałaby liczyć 500 hektarów, z których połowa byłaby na terenie Polski, a połowa na terenie Czech.

Transport rzeczny to duży impuls dla gospodarki, który odciąży również drogi, a to niesie za sobą wiele korzyści społecznych. Szereg inwestycji infrastrukturalnych jak CPK, Port Centralny w Gdańsku, czy też Kanał Śląski pokazują, że Polska chce wykorzystać swoje położenie i stać się hubem transportowym dla Europy. Nim się to jednak stanie trzeba wydać wiele miliardów złotych i uzbroić się w cierpliwość.

Gdyby każda osoba wchodząca na portal przelewała nam miesięcznie 30 gr, to bylibyśmy w stanie publikować każdego miesiąca kilkadziesiąt jakościowych analiz, które poprawiłyby jakość debaty publicznej w naszym kraju.

Możesz się do tego przyczynić udzielając nam wsparcia i przelewając na nr konta 49 1020 4027 0000 1302 1542 2304 dowolną kwotę

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker