Europa

UE uderza w cyfrowych gigantów i wprowadza nadzór

Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) najbardziej dotknie największe platformy internetowe powyżej 45 mln użytkowników

Nowe regulacje cyfrowe w UE powoli zaczynają wchodzić w życie. Akt o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act – DSA) został opublikowany w październiku 2022 r. i nazywany jest najważniejszym rozporządzeniem dotyczącym świata cyfrowego w Unii. Niedawno minął termin, do którego firmy funkcjonujące w Internecie miały obowiązek zadeklarować liczbę swoich użytkowników. Regulacje w największym stopniu mają objąć gigantów, posiadających powyżej 45 mln użytkowników. Okazuje się, że takich firm jest 12, a należy do nich 18 platform internetowych.

Nowe regulacje cyfrowe w UE – czego dotyczą?

Akt o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act – DSA) określany jest mianem rewolucyjnego. Regulacja została opublikowana w październiku 2022 r. DSA dotyczy przedsiębiorców oferujących usługi online o charakterze pośredniczącym dla usługobiorców z UE, niezależnie od tego, gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Taki zapis jest istotny, ponieważ rzadko która z największym firm ma swoją siedzibę w UE.

Największym zakresem obowiązków objęte zostaną tzw. bardzo duże platformy internetowe, które według regulatora stanowią te posiadające co najmniej 45 mln użytkowników (średnio miesięcznie). Będą one zobowiązane do m.in.: corocznego przeprowadzania oceny ryzyka, audytów zgodności, zwiększenia przejrzystości reklam, udzielenia dostępu do danych dla regulatorów, moderacji treści, przeciwdziałania dezinformacji czy ochrony dzieci i młodzieży. Za niestosowanie się do przepisów będą stosowane kary w wysokości nawet do 6% rocznego światowego obrotu.

Zobacz też: Kanada nie chce TikToka. Aplikacja zakazana na urządzeniach rządowych

Które platformy należą do największych?

Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny w Tygodniku Gospodarczym nr 9/2023, do 17 lutego 2023 r. firmy były zobowiązane do zadeklarowania swojej średniej miesięcznej liczby aktywnych użytkowników. Liczbę tę powyżej 45 mln zgłosiło 18 platform należących do 12 firm.

Największą liczbę aktywnych użytkowników pośród wszystkich platform w okresie od sierpnia 2022 r. do stycznia 2023 r. wykazał YouTube. Każdego miesiąca korzysta z niego średnio 401 mln osób, co odpowiada 90 proc. mieszkańców Unii Europejskiej. Drugie miejsce zajęła wyszukiwarka Google z wynikiem 332 mln, trzecie zaś Mapy Google (278 mln). Dalej znalazły się App Store, Facebook, Instagram, Wikipedia, TikTok i LinkedIn. Oprócz nich: wyszukiwarka Bing, Twitter, Snapchat oraz Google Shopping. 

W sumie wśród usług znalazły się: dwie wyszukiwarki, dwa sklepy z aplikacjami, cztery marketplace’y, Wikipedia, Mapy Google i 8 usług społecznościowych.

Najwięcej platform z listy posiada Alphabet (Google), bo aż 5. Po dwie mają Microsoft oraz Meta (dawniej Facebook). Co najmniej 45 mln użytkowników zadeklarowały też: Amazon, Apple, Pinterest, Alibaba i Booking.com, jednak nie podały ich konkretnej liczby. Wśród przedsiębiorstw nie znalazła się żadna firma europejska.

Nowe regulacje cyfrowe w UE – to nie koniec listy?

Jak donoszą analitycy PIE, w ciągu najbliższych kilku tygodni Komisja Europejska ma wskazać ostateczną listę firm, które spełniają kryteria bardzo dużych platform (wyszukiwarek) internetowych. Możliwe, że lista nie jest jeszcze zamknięta. Do firm, które nie dopełniły obowiązku zadeklarowania liczby użytkowników, KE zwróci się z odrębnym żądaniem złożenia deklaracji. KE zbada też, czy część z nich sztucznie nie zaniżyła posiadanej liczby użytkowników, aby uniknąć zakwalifikowania do dużych platform.

Zobacz też: TikTok rekrutuje personel logistyczny. Podbije rynek e-commerce?

Nowe regulacje cyfrowe w UE wejdą w życie w 2024 r.

Wszystkie przepisy stanowiące Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) wejdą w życie w lutym 2024 r. i od tego czasu będą egzekwowane. Wiele formalnych wymagań co do zarządzania ryzykiem, profilowania, moderacji treści i wymiany informacji z regulatorami to nie wszystko. Największe platformy internetowe będą miały także obowiązek zapłacić do 0,05 proc. rocznego światowego obrotu dla Komisji Europejskiej każdego roku. Ta swoista składka ma pokrywać koszty działań nadzorczych i regulacyjnych.

Cyfrowe korporacje na celowniku Unii. Miliardy euro kar

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker