Polska

Media społecznościowe są coraz istotniejsze dla firm. Nadszedł czas nowoczesnego marketingu

Media społecznościowe stały się istotną częścią życia wielu ludzi. Coraz bardziej stają się również kołem zamachowym biznesu

Media społecznościowe zrewolucjonizowały kontakty międzyludzkie na wielu płaszczyznach. Ciągłe i wzajemne obserwowanie swojej aktywności przeniosło interakcje personalne w inny, niespotykany wcześniej obszar, gdzie życie wielu ludzi stało się de facto z ich wyboru, publiczne. Dodatkowo praktycznie każdy posiada konto na jakimś medium społecznościowym. Do tej sytuacji dostosowały się firmy, które dostrzegły okazję do reklamy i promocji swoich produktów oraz usług. 

Media społecznościowe są kolejny krokiem w cyfryzacji firm

Według danych GUS w 2022 roku około 18% przedsiębiorstw większych niż mikro zdecydowało się na prowadzenie swojej sprzedaży w sposób elektroniczny. Jest to kolejny dowód na wzrost popularności osiągnięć technologicznych w szeregu branż. Przedsiębiorcy, nawet ci ze starszego pokolenia widzą potencjał w sprzedaży cyfrowej. Najczęściej firmy realizowały e-sprzedaż za pośrednictwem własnych stron internetowych lub aplikacji mobilnych.

Zobacz także: Czy grozi nam Światowy Kryzys Finansowy? [ANALIZA]

Strona internetowa jest już niejako wizytówką poważnego biznesu. Na początku tego roku już 67% firm ją posiadało, z kolei 4% ma swoją aplikację. Zwiększa się również procent przedsiębiorstw korzystających z otwartych danych. Są to głównie duże firmy korzystające z informacji gospodarczych i finansowych.

W tym roku już prawie połowa, a dokładnie 48% przedsiębiorstw wykorzystywało media społecznościowe w celach biznesowych. Warto zaznaczyć, że 10 lat temu było to zaledwie 19%. Pokazuje to tempo zamian, które zaszły w sieci internetowej oraz świadomości biznesowej. Poza samą sprzedażą media społecznościowe są idealnym narzędziem do kreowania wizerunku firmy, a także do marketingu produktów, z czego skorzystało 76% firm. Co ciekawe coraz bardziej popularne staje się rekrutowanie pracowników za pomocą mediów społecznościowych np. LinkedIn. Z takiej formy poszukiwania pracowników korzysta 58% firm.

Przedsiębiorstwa wykorzystujące Media Społecznościowe

Konkurencja cyfrowa wywiera coraz większy nacisk na firmy

Poza budowaniem marki oraz pozyskiwaniem kapitału ludzkiego media społecznościowe są wykorzystywane jako platformy sprzedażowe. Ich niewątpliwą zaletą jest prosty kanał komunikacji z klientem. Jak podają eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego:

Z komunikatu PARP z sierpnia 2022 r. wynika, że rośnie popularność social commerce, czyli handlu prowadzonego bezpośrednio przez portale społecznościowe lub z minimalnym udziałem witryny sklepu internetowego, do którego media społecznościowe przekierowują.

Zobacz także: Duże przejęcie na rynku dostaw towarów luksusowych

Co ciekawe jak wskazuje badanie PIE, we wrześniu 2022 roku aż 28% firm uruchomiło nowe kanały dystrybucji, m.in. sprzedać online, aby zminimalizować koszty prowadzenia firmy w czasie zwiększonej inflacji. Wynika z tego, że konkurencyjność cyfrowa staje się coraz większym obszarem walki o klienta. Trzeba również zaznaczyć, że wpływa ona na produktywność, inwestycje oraz ogólny zrównoważony rozwój. Największy odsetek wprowadzających e-sprzedaż w ramach redukcji kosztów był wśród firm produkcyjnych i handlowych.

Z badania Komisji Europejskiej (2021) wynika, że wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych przez firmy jest korzystne dla środowiska. Aż 73 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych zużywa mniej materiałów i sprzętu, 72 proc. produkuje mniej odpadów, a 70 proc. zużywa mniej energii – czytamy w tygodniku PIE

Media społecznościowe to też problemy

Trzeba zaznaczyć, że media społecznościowe to nie tylko korzyści. Mogą również stanowić poważne zagrożenie nie tylko dla indywidualnego użytkownika pod względem uzależniania, spadku krytycznego myślenia, czy dezinformacji, ale także względem całego sektora finansowego.

Jaki Gabriel Chrostowski pisze:

Niepokojące posty ekspertów na Twitterze mogą być nośnikiem informacji o destabilizacji danej instytucji. Z kolei szybki dostęp do konta bankowego przez aplikację mobilną sprawia, że możemy za pomocą kilku kliknięć w telefonie wycofać swój depozyt z banku A i zdeponować środki w banku B lub zainwestować je w instrumenty finansowe. Ogólnie rzecz biorąc, panika bankowa może rozprzestrzenić się w jednej chwili i postawić bank w obliczu niewypłacalności.

Zobacz także: Twitter liderem w kategorii… dezinformacja. Wyprzedza nawet Facebooka

Pojawiały się również głosy, że upadek banku SVB nie był klasycznym runem na bank, a „sprintem bankowym”. Podobnie szybko upadły Signature Bank of New York, gdzie bezpośrednią przyczyną okazał się krach na rynku kryptowalut, a także szwajcarski Credit Suisse. Prezes tego ostatniego miał przekonywać, że doprowadziła do tego burza w mediach społecznościowych. Główną przyczyną były jednak problemy prawne i złe decyzje zarządu.

Dalej możemy przeczytać:

Niemniej, w wypowiedzi prezesa Credit Suisse jest ziarnko prawdy. W październiku 2022 r. głośno było o nagłym spadku akcji Credit Suisse o 12 proc. Część ekspertów wskazywała, że plotka dziennikarska (wówczas bezpodstawna) na Twitterze i udostępniania za pośrednictwem Reddita o podupadaniu „dużego międzynarodowego banku inwestycyjnego” okazała się bardzo szkodliwa dla banku i była katalizatorem spadku na giełdzie.

Globalny rynek NFT praktycznie umarł. Wolumen spadł o 97%

 

 

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Dawid Błaszkiewicz

Politolog, historyk oraz dziennikarz ekonomiczny. Członek Polskiej Sieci Ekonomii oraz Prezes Stowarzyszenia Racja. Głównym obszarem zainteresowań jest makroekonomia oraz historia gospodarcza.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker