Drogi I mosty

Rusza przebudowa odcinka autostrady A18

GDDKiA poinformowała, że rusza przebudowa odcinka autostrady A18. Ten 16-kilometrowy odcinek zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Kontrakt o wartości ponad 175,1 mln zł został zawarty z firmą Budimex.

Rusza przebudowa odcinka autostrady A18

– Południowa jezdnia drogi krajowej nr 18 bywa złośliwie nazywana „najdłuższymi schodami Europy”. Rzeczywiście jej stan był przez wiele lat zawstydzający. Na szczęście ten czas przechodzi do historii. Dzięki podpisywanej dzisiaj umowie jesteśmy pewni, że południowa część województwa lubuskiego zyskuje bezpieczną i komfortową drogę w parametrach autostradowych — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

– To już trzecia podpisana umowa na dostosowanie DK18 do standardów autostrady. Dla kierowców oznacza to, że w 2023 roku będą oni mogli bez przeszkód jeździć autostradą A18, która po stronie polskiej łączy się z A4, a na granicy państwa z niemiecką autostradą A15. Po zakończeniu zadania do sieci autostrad w Polsce dołączy ponad 70 km odcinek nowej, wybudowanej według najwyższych standardów bezpieczeństwa, dwujezdniowej autostrady A18 – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

A18 odc. III Iłowa gr. woj 01

Zobacz także: Na autostradzie A1 pojawi się odcinkowy pomiar prędkości

Przebudowa odcinka autostrady A18 – co i kiedy?

GDDKiA informuje, że wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenie. Prace na jezdni południowej będą polegać głownie na wymianie nawierzchni i dostosowanie nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt).

Wykonawca ma 25 miesięcy na zrealizowanie robót budowlanych. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie działań planowane jest na 2023 roku.

Odcinki realizacyjne austostrady A18

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna – Golnice o długości ponad 70 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne.  

  • od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
  • od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
  • od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – podpisana umowa
  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice – wybrano najkorzystniejszą ofertę, planowane podpisanie umowy w I kw. 2021 r.

Zobacz także: Autostrada Bursztynowa. Całkowite otwarcie A1 już w tym roku!

Pierwsze dwa zadania są już w realizacji. Podpisana umowa dotyczy trzeciego etapu budowy A18. Wraz z podpisaniem umowy na ostatni, czwarty odcinek prace na całej długości DK18 będą prowadzone jednocześnie — podaje GDDKiA.

Droga, która pamięta III Rzeszę

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym, transeuropejskim korytarzu transportowym biegnącym przez terytorium Polski, w ciągu drogi międzynarodowej drogi E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

źródło: GDDKiA

Opłaty za przejazd autostradą A2 znowu w górę

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker