W Szwecji służbę rozpoczęła gigantyczna karetka pogotowia na bazie ciężarówki
Karetka pogotowia powstała na bazie ciężarówki SCANIA to samochód, który mierzy 10 metrów długości i 3,5 metra wysokości. De facto karetka jest zarejestrowana jako autobus, ponieważ może przewozić więcej niż 9 osób.
Pod maską auta drzemie 13 litrowy silnik diesla, który napędza sześć cylindrów. Całkowita jego moc to 410 KM. Auto jest wyposażone m.in. w zestaw baterii, który pozwoli na 10 godzin pracy. W sumie auto może bez przerwy pracować przez 24 godziny zapewniając najlepsze warunki opieki.
Karetka jest przystosowana do przewozu osób kwalifikujących się jako najcięższe przypadki, a warunki, które może zagwarantować są identyczne jak te na oddziale intensywnej opieki medycznej.
„Transport pacjenta zawsze niesie ze sobą poważne ryzyko. Istotny jest nawet sposób, w jaki zespół porusza się wokół pacjenta, dlatego członkowie zespołu starają się pozostać zabezpieczeni pasami. Jeśli trzeba podjąć bardziej zaawansowane działania czy pomiary pojazd musi stanąć. Ambulans posiada silnik diesla i akumulatory zapewniające pracę przez 24 godziny. W przypadku awarii układu hydraulicznego, tylną windę załadunkową można obsługiwać ręcznie. Zapasy tlenu zwykłej karetki pogotowia wynoszą 1 tys. l tlenu, tymczasem w pojeździe pogotowia intensywnej terapii wynoszą 12 tys. litrów” – wyjaśnia Christian Strand ze szwedzkiego pogotowia.
Środek jest tak zaprojektowany, że pozwala na szybkie skonfigurowanie kabiny by najlepiej przypominała dany oddział szpitalny. Ponadto w pojeździe oprócz łóżek znajdzie się 9 miejsc siedzących dla zespołu medycznego. Stąd też pojazd jest zarejestrowany jako autobus.
Prace nad karetką trwały trzy lata i jest to trzeci tego typu pojazd we flocie pogotowia AISAB w Sztokholmie dokąd trafił.
Chcesz rzetelnego dziennikarstwa? Wesprzyj nas na Patronite!