Tegoroczna Wielkanoc dzięki oszczędności Polaków będzie droższa „jedynie” o 12%
Ile tegoroczna Wielkanoc będzie kosztować Polaków? Dlaczego nasi rodacy zamierzają przeciętnie przeznaczyć na nią o 12 proc. więcej niż rok temu?

Ile tegoroczna Wielkanoc będzie kosztować Polaków? Dlaczego nasi rodacy zamierzają przeciętnie przeznaczyć na nią o 12 proc. więcej niż rok temu? Czy i w jaki sposób Polacy zamierzają oszczędzać podczas organizacji tegorocznych świąt? Na te oraz wiele innych pytań pomoże nam odpowiedzieć Provident, który to jak co roku przeprowadził wśród Polaków badanie ankietowe dotyczące ich planów wielkanocnych.
Ile będzie kosztować tegoroczna Wielkanoc?
Zgodnie z ostatnimi danymi Głównego Urzędu Statystycznego inflacja w Polsce nadal rośnie. W lutym 2023 roku osiągnęła ona aż 18,4 proc. rok do roku, czyli była najwyższa od 1996 roku, kiedy to nasz kraj nadal zmagał się z transformacją ustrojową. Przy czym, szczególnie mocno podrożała żywność. Z danych GUS wynika, iż we wspomnianym miesiącu była ona droższa aż o 24 proc. rok do roku. Ponadto, na przykład cena jaj, które zgodnie ze zdaniem 89,2 proc. Polaków muszą pojawiać się na wigilijnym stole (zgodnie z badaniem Providenta pod tym względem nie mają sobie równych), wzrosły o ponad 35 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok temu.
Zobacz także: Sprzedaż online na święta przekroczyła bilion dolarów!
Biorąc pod uwagę te dane, nie powinno zaskakiwać, iż tegoroczna Wielkanoc będzie kosztować znacznie więcej, niż ta zeszłoroczna. Polacy biorący udział w marcowym Barometrze Providenta (tak nazywa się to badanie) średnio zadeklarowali, iż na tegoroczne święta przeznaczą 599 zł, czyli o 64 złote (11,96 proc.) więcej niż rok temu. Jednakże zaobserwowano znaczne różnice między danymi grupami ze względu na płeć oraz wiek. Z badania wynika, iż mężczyźni zamierzają na świętowanie przeznaczyć znacznie więcej niż kobiety. Średnio planowany budżet panów wyniósł 690 zł, a pań zaledwie 519 zł. Jeżeli zaś chodzi o wiek ankietowanych, to wyróżniają się ci mający od 35 do 44 lat. Na analizowany cel zamierzają oni wydać ponad 700 złotych.
Czy to dużo? Na tle poprzednich lat raczej nie!
No dobrze, a jak prezentują się wydatki Polaków na tle poprzednich lat? Z danych zamieszczonych poniżej wynika, iż tegoroczna Wielkanoc pod względem kosztowności zbytnio się nie wyróżnia. Polacy planowali wydać nominalnie więcej środków na organizację świąt w 2020 roku (637 złotych) oraz niewiele mniej w 2019 roku (563 złote). Przy czym co warto zaznaczyć, ze względu na inflację, za 563 złote w 2019 roku można było kupić znacznie więcej dóbr, niż za 599 złotych teraz. Co więcej, przyrost kwoty, jaką Polacy chcą przeznaczyć na tegoroczną Wielkanoc, również nie wyróżnia się zbytnio na tle ostatnich lat. Choćby w 2018 oraz 2020 roku deklarowany koszt organizacji świąt w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim wzrósł kolejno o 97 (22,93 proc.) oraz 74 złote (13,14 proc.).
Zobacz także: Co czwarty Polak nie może sobie pozwolić na tradycyjne, świąteczne wydatki
Polacy nie wydają dużo na święta, ponieważ oszczędzają!
W jaki sposób to wyjaśnić? Dlaczego inflacja jest taka wysoka, a wzrost wydatków jedynie umiarkowany? Otóż ten stan rzeczy najprawdopodobniej można wyjaśnić rosnącą świadomością Polaków. Jak wskazuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska:
Wydatki na tegoroczną Wielkanoc, mimo wysokiej inflacji, nie wzrosły znacząco w stosunku do ubiegłego roku, bo o 64 zł. Jednak w tym roku Polacy świadomi wzrostu cen, planują większe oszczędności i przyglądanie się wydatkom.
Na to, iż tak właśnie jest, wskazują również wyniki badania Providenta. Choćby 71,5 proc. ankietowanych Polaków stwierdziło, iż zamierza w tegoroczne święta oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom. Jednakże i w tym wypadku zaobserwowano spore różnice między określonymi grupami. Choćby stosunkowo największy odsetek zanotowano w Wielkopolskim, dla którego wyniósł on aż 82,5 proc.
Do tego, lepiej swoim budżetem planują zarządzać kobiety. Otóż 75,8 proc. ankietowanych pań stwierdziło, iż zamierza oszczędzać na produktach oraz uważniej przyglądać się cenom. Z kolei dla panów odsetek ten wyniósł zaledwie 66,7 proc. Do tego należy podkreślić, iż istnieje w Polsce niemała grupa osób, która zamierza w tym roku wydać na organizację świąt nie więcej niż rok temu (tak zadeklarował co piąty ankietowany). Przy czym, analizowany cel zamierzają osiągnąć głównie kupując tańsze zamienniki (31 proc. ze wspomnianej grupy) lub nie kupując wszystkich potrzebnych do organizacji świąt produktów (32,4 proc. ze wspomnianej grupy).
Święto Zakochanych w Polsce: zaledwie 43 proc. rodaków zamierza świętować Walentynki!