Ile zarabia pilot? Najlepsi wielokrotność średniej krajowej
Pilot samolotów pasażerskich to jeden z najbardziej prestiżowych zawodów. Ile zarabia pilot? Czy zarobki pilota są znacznie wyższe od przeciętnych? Najbardziej doświadczeni lotnicy mogą zarabiać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

Zarobki pilota uchodzą za bardzo wysokie. Ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego? Czy są to tak duże pieniądze, jak powszechnie się uważa? Zawód pilota związany jest z wielkim prestiżem, ale i wymaganiami, którym musi sprostać kandydat. Jakie uprawnienia trzeba mieć, aby latać dla linii lotniczych? Jakie wymogi musi spełnić osoba, która chce zostać pilotem?
- Pilot samolotu pasażerskiego to jeden z najbardziej prestiżowych zawodów świata. To, ile zarabia pilot samolotu, wynika w dużej mierze z dużych wymagań, jakie stawiane są przed nim.
- Po pierwsze wymagane jest dobre zdrowie. Istotne jest także to, jak kandydat reaguje w sytuacjach stresujących.
- Oprócz dobrego zdrowia piloci muszą biegle posługiwać się językiem angielskim, ponieważ to oficjalny język w komunikacji i obsłudze lotniczej.
- Zarobki pilotów wahają się przeważnie od 15 do 25 tys. złotych. Na początku naszej kariery możemy zarabiać poniżej 15 tys. Z kolei najbardziej doświadczeni piloci będą w stanie zarobić ponad 50 tysięcy złotych w ciągu miesiąca.
Ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego? Zarobki pilota są duże, ale droga do łatwych nie należy
Pilot samolotu pasażerskiego to jeden z najbardziej prestiżowych zawodów świata. Trudno znaleźć osoby, które uznają, ten zawód za mało atrakcyjny. Bycie pilotem gwarantuje nie tylko wysokie zarobki, ale także możliwość poznania wielu ciekawych osób i zwiedzanie świata. Jak można zostać pilotem samolotu pasażerskiego? Jakie są zarobki takiego pilota?
Zacznijmy od wymagań, które są postawione przed pilotem samolotu pasażerskiego. Nie każda osoba ma odpowiednie predyspozycje, aby móc usiąść za sterami największych samolotów świata. Po pierwsze wymagane jest dobre zdrowie. Nie chodzi oczywiście o to, że trzeba mieć sokoli wzrok i pokonywać kilometr w czasie mniejszym niż 3 minuty, ale istnieje wiele przeciwwskazań, a należą do nich:
- cukrzyca,
- choroby serca,
- choroby psychiczne,
- uzależnienia,
- duża wada wzroku,
- daltonizm,
- jaskra,
- inne choroby przewlekłe.
Jeśli chodzi o wadę wzroku, to dopuszczalne jest, aby pilot samolotu miał wadę w zakresie od -6 do +5 dioptrii. Z kolei jeśli chodzi o pilotów turystycznych, to dopuszczalna jest wada od -8 do +5 dioptrii. Dodatkowo dozwolone jest latanie w okularach i szkłach korekcyjnych. Kandydatów dyskwalifikuje za to jaskra, brak widzenia przestrzennego oraz poważne zaburzenia w widzeniu kolorów. Są to wady, które istotnie zagrażają bezpieczeństwu lotu.
Zobacz też: Zarobki w Biedronce – ile zarabiają kasjerzy, a ile magazynierzy?
Badania lekarskie, które należy wykonać przed podjęciem pracy w zawodzie pilota, to m.in. spirometria, EKG, badanie słuchu (tympanometria i audiogram), badanie laryngologiczne i badanie wykonane przez lekarza orzecznika. Piloci turystyczni muszą mieć jedynie badania lotniczo-lekarskie II klasy. Jeśli chcesz zostać pilotem samolotów pasażerskich, to wymagane będą badania klasy I.
Oprócz dobrego zdrowia piloci muszą biegle posługiwać się językiem angielskim, ponieważ to oficjalny język w komunikacji i obsłudze lotniczej. Bez dobrej znajomości tego języka, niemożliwe będzie sprawne komunikowanie się z innymi członkami ruchu lotniczego czy wieżą kontroli lotów. Istotne jest także to, jak kandydat reaguje w sytuacjach stresujących. Kandydat na pilota nie powinien być zbyt impulsywny.
Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego?
Droga od „nielota”, do pilota samolotu pasażerskiego jest bardzo długa i wymaga dużych środków finansowych. Zacznijmy jednak od podstaw. W cywilnym lotnictwie wyróżniamy trzy główne licencje:
- PPL A (Private Pilot Licence Aircraft) — podstawowa licencja turystyczna. Jej uzyskanie jest także najtańsze. Licencja umożliwia rekreacyjne latanie przy korzystnych warunkach atmosferycznych. Pilot z tą licencją nie może odpłatnie przewozić pasażerów.
- CPL A (Commercial Pilot Licence Aircraft) — jest to licencja pilota zawodowego. Umożliwia ona pilotowanie samolotami i odpłatne przewożenie pasażerów. Zarówno CPLA jak i PPLA umożliwiają latanie samoloty o masie nieprzekraczającej 5700 kg. Maksymalna liczba pasażerów to 9 osób
- ATPL (Airline Transport Pilot Licence) — najwyższy stopień licencji, jaką można posiadać w lotnictwie cywilnym. To właśnie ta licencja jest potrzebna, aby pilotować samoloty pasażerskie. Dotyczy to najmniejszych jak i największych samolotów latających w liniach lotniczych.
Najłatwiejsze jest zdobycie licencji PPLA. Jej koszt to ponad 35 tys. złotych. Jakie są wymagania? Oprócz przejścia podstawowych badań należy mieć co najmniej 17 lat. Kurs składa się z 5-godzinnego szkolenia na symulatorze, 120 godzin teorii oraz 45 godzin praktyki. Ukończenie tego kursu da możliwość turystycznych lotów samolotami do 5700 kg.

Drugim etapem jest uzyskanie licencji pilota zawodowego CPL (A) wiąże się z kolejnymi wykładami i godzinami lotu. Wymagane jest minimum 18 lat, orzeczenie lotniczo-lekarskie oraz ok. 25 tys. złotych. Osoby, które chcą uzyskać, muszą odbyć 25-godzinne szkolenie praktyczne oraz ukończyć 250-godzinny kurs teoretyczny. Minimalne wymagany ogólny nalot wynosi 200 godzin.
Zobacz też: Zarobki w WOT. Ile zarabia „terytorials”? Kwoty mogą zaskoczyć
Uzyskanie CPL (A) pozwoli na komercyjne loty samolotami do 5700 kg z 9 osobami na pokładzie. Co jednak bardziej istotne, licencja ta otwiera drogę do latania jako pilot samolotów pasażerskich. Osoby mające CPL (A), ukończony kurs teoretyczny ATPL i stosowne uprawnienia MEP(L), IR(A) i MCC, mogą pilotować duże samoloty rejsowe jako drugi pilot. W ten sposób zdobywa niezbędne do uzyskania licencji ATPL godziny nalotu.
Uzyskanie ATPL jest zdecydowanie najdroższe. Jego koszt to nawet 200 tys. złotych. Z czego wynika tak duża cena? Proces uzyskiwania uprawnień jest bardzo długi i może trwać nawet 2 lata. Wymagane jest ukończenie kilkuset godzin szkoleń oraz 1500 godzin nalotu. Sam wspomniany wcześniej kurs teoretyczny obejmuje 120 godzin wykładów i 530 godzin nauki własnej. To właśnie nauka jest powszechnie uważana za najtrudniejszy etap uzyskiwania uprawnień. Samo latanie jest według pilotów tą przyjemną częścią szkolenia. Trudności sprawia szczególnie nauka procedur i przepisów obszernego prawa lotniczego.

Dużym problemem mogą być także środki finansowe. Z tego powodu wiele osób wybiera się na szkoły wyższe, gdzie można uzyskać wymagane uprawnienia niższym kosztem. Wiele linii lotniczych prowadzi także swoje akademie, w których finansuje przyszłym pilotom całe szkolenie. W zamian młodzi piloci są zmuszeni pracować dla danej firmy przez określony w umowie czas.
Ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego? Zarobki pilota są nieosiągalne dla większości pracujących
Gdy już uda nam się zostać pilotem samolotów pasażerskich, to możemy korzystać z korzyści, jakie wiążą się z tą prestiżową pracą. Głównym atutem są wysokie zarobki pilota. Ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ zależy to od stopnia czy linii lotniczej, a także samolotu, jaki pilotujemy.

Ile zatem wynoszą zarobki pilota? Na najwyższe zarobki mogą liczyć doświadczeni kapitanowie największych samolotów (np. Airbus A380) w prestiżowych liniach lotniczych (np. Emirates). Ich wynagrodzenie niejednokrotnie przekracza 60 tys. złotych miesięcznie, więc do małych one nie należą.
Po drugiej stronie znajdziemy początkujących pilotów, latających jako drugi pilot w mniej renomowanych liniach lotniczych. Jednak nawet w ich przypadku, zarobki nie należą do małych i wynoszą ponad 10 tys. złotych brutto.
Można jednak przyjąć, że zarobki pilotów wahają się przeważnie od 15 do 25 tys. złotych. Na początku naszej kariery możemy zarabiać poniżej 15 tys. Z kolei najbardziej doświadczeni piloci będą w stanie zarobić ponad 50 tysięcy złotych w ciągu miesiąca.