Coca-Cola, Nestlé i Danone posądzone o greenwashing przez organizacje środowiskowe
Coca-Cola, Nestlé i Danone są oskarżane o greenwashing przez organizacje środowiskowe za informacje podawane na opakowaniach, które mają wprowadzać konsumentów w błąd

Organizacja prośrodowiskowe i konsumenckie zdecydowały się walczyć, jak twierdzą, z dezinformacją, jaką szerzą najwięksi giganci branży spożywczej na temat podejmowanych przez siebie działań środowiskowych. Coca-Cola, Nestlé i Danone zostały przez nie posądzone o greenwashing. Chodzi o informowanie konsumentów, że plastikowe butelki, których używają, nadają się w pełni do recyklingu lub zostały w 100 proc. wykonane z plastiku z odzysku. Organizacje złożyły skargę do Komisji Europejskiej.
- Coca-Cola, Nestlé i Danone zostały posądzone przez organizacje ekologiczne i konsumenckie o greenwashing.
- Trzy organizacje złożyły skargę na Coca-Colę, Nestlé i Danone do Komisji Europejskiej.
- Organizacje twierdzą, że firmy wprowadzają konsumentów w błąd informacją, że ich butelki zostały w 100 proc. wykonane z recyklingu lub się do niego w pełni nadają.
Coca-Cola, Nestlé i Danone posądzone o greenwashing
Greenwashing to określenie pochodzące od słów green (zielony, ekologiczny, środowiskowy) oraz whitewash (wybielać). Takim pojęciem określa się działania firm, które tylko z pozoru mają charakter proekologiczny, a tak naprawdę są próbą poprawy swojego wizerunku, „wybielenia” prawdziwych działań czy manipulowania konsumentem. We współczesnym świecie, w którym temat ekologii, środowiska i ochrony klimatu zyskał na znaczeniu, a firmy muszą stosować się do wytycznych ESG oraz kolejnych dyrektyw i przepisów, troska o ochronę planety stanowi istotną część wizerunku przedsiębiorstw. Problem w tym, że często w rzeczywistości ta troska ma wymiar jedynie marketingowy.
Według dwóch organizacji środowiskowych i konsumenckich właśnie takie działania podejmuje trio z branży spożywczej. Coca-Coli, Nestlé i Danone został przez nie zarzucony greenwashing. Organizacje złożyły oficjalną skargę do Komisji Europejskiej. Te organizacje to Europejska Organizacja Konsumentów (ECO) oraz ClientEarth i ECOS.
Zobacz też: Australia wybuduje nową kopalnię węgla. Aktywiści klimatyczni chcą zablokowania projektu
Argumentują one, że butelki oznaczone 100 proc. z recyklingu nigdy nie są wykonane w pełni w ten sposób. Ponadto plastiku tego typu nie się recyklingować więcej niż kilka razy, więc oznaczenia tego typu mogą wprowadzać konsumentów w błędne przekonanie, że zakup produktu nie szkodzi środowisku.
Prawnik ClientEarth, Rosa Pritchard tak komentowała wniesienie sprawy:
100% wskaźnik recyklingu butelek nie jest technicznie możliwy, a fakt, że butelki są wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu, nie oznacza, że nie szkodzą ludziom i planecie.
Coca-Cola, Nestlé i Danone bronią się przed oskarżeniami o greenwashing
Coca-Cola stwierdziła, że twierdzenia podawane na etykietach można w pełni uzasadnić. W odpowiedzi na skargę Coca-Cola oświadczyła, że pracuje nad zmniejszeniem liczby używanych przez nią plastikowych butelek i inwestuje w wykorzystywanie zużytych butelek i recykling równowartości używanych przez nią opakowań. Dodano:
Przekazujemy na naszych opakowaniach tylko te informacje, które można uzasadnić, a wszelkie odpowiednie zastrzeżenia są wyraźnie widoczne, aby umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów.
Nestlé z kolei twierdzi, że zmniejsza zużycie opakowań plastikowych. Rzecznik firmy powiedział:
Ciężko pracujemy, aby zmniejszyć ilość używanych przez nas opakowań z tworzyw sztucznych; aby przewodzić inwestycjom i wspierać obieg opakowań wraz z partnerami, a także jasno komunikować się z konsumentami, którzy chcą dokonywać świadomych wyborów.
Rzecznik podał także szczegółowe informacje na temat kroków, jakie poczyniła Nestlé w ostatnich latach. Liczba opakowań pierwotnych z tworzyw sztucznych została zmniejszona w ciągu ostatnich 5 lat o 10,5 proc., zaś do końca 2025 r. firma chce, aby ten odsetek wzrósł do 33 proc.
Danone poinformował, że stale inwestuje w większe wykorzystanie recyklingu:
Mocno wierzymy w obieg opakowań i wraz z naszymi partnerami będziemy nadal inwestować i prowadzić kampanię na rzecz lepszego zbierania i recyklingu opakowań.
To nie pierwsze oskarżenia o greenwashing
Coca-Cola nie pierwszy raz spotyka się z oskarżeniami o praktyki greenwashingowe. Jedną z najgłośniejszych spraw był podjęty przez firmę w ubiegłym roku sponsoring szczytu klimatycznego COP27. Negatywne głosy natychmiast pojawiły się wśród organizacji ekologicznych, takich jak Greenpeace, które stwierdziły, że to zdumiewające, że firma produkująca rocznie 120 mld butelek plastikowych wspiera spotkanie, które chce walczyć z zanieczyszczeniem środowiska.
Zobacz też: Francuski producent zainwestuje miliardy w sprzedaż elektryków poza Europą
Jakie konsekwencje za greenwashing w Europie?
Komisja Europejska sama w sobie nie ma władzy nakładania kar w tym obszarze. Mimo to, jeżeli rozpatrzy skargę pozytywnie, może zwrócić się do krajowych organów członków UE odpowiedzialnych za ochronę konsumentów. To one wówczas zajmą się rozwiązaniem tej sprawy – może się to skończyć nałożeniem grzywien.
Ekosocjalizm, czyli dlaczego dewzrost zniszczy pokój i dobrobyt, a potem klimat [RAPORT OG]