GospodarkaPolska

Budowa terminala na Martwej Wiśle już na półmetku

Budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle jest już ukończona w 50 proc. Inwestycja ma na celu wzmocnienie możliwości logistycznych rafinerii w Gdańsku, co pozwoli na przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie. Ponadto równolegle realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego (HBO).

Budowa terminala na Martwej Wiśle oraz HBO

Budowa terminala na Martwej Wiśle, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, znajduje się w połowie realizacji. Przy czym procentowe zaawansowanie prac w przypadku części terminalowej wynosi obecnie około 60 proc. a w przypadku części rafineryjnej 50 proc. W ramach inwestycji powstanie nabrzeże o długości 380 metrów. Pozwoli to obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton. Na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Budowa terminala na Martwej Wiśle obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy nowy obiekt z rafinerią.

Zobacz także: Morski terminal przeładunkowy CO2 w Gdańsku otrzymał unijne finansowanie

Należy zaznaczyć, że z terminalem ściśle związana jest realizowana przez ORLEN budową hydrokrakingowego bloku olejowego. Ta inwestycja z kolei ma na celu poprawę ekonomiki przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. HBO umożliwi m.in. produkcję 400 tys. ton nowoczesnych olejów bazowych grupy II oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych. Dzięki budowie terminala na Martwej Wiśle, nowe, wysokomarżowe produkty powstające w HBO będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co dodatkowo odciąży znajdującą się na terenie zakładu bocznicę kolejową.

Inwestycje w rafinerii w Gdańsku

Na tym bynajmniej nie kończą się plany inwestycyjne koncernu dotyczące rafinerii w Gdańsku. ORLEN zamierza dalej inwestować, w tym w nisko- i zeroemisyjne, nowoczesne technologie. Do końca 2027 roku na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. Dodatkowo zostanie wybudowana również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego.

Zobacz także: Pływający terminal w Gdańsku: ORLEN dywersyfikuje dostawy

Jak zaznaczył Daniel Obajtek, były Prezes Zarządu ORLEN, zgodnie z zapowiedziami koncern inwestuje w swoje gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami. Jednocześnie pozwoli gdańskiej rafinerii na eksport olejów bazowych II generacji, których produkcja będzie możliwa dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znacznie poprawi jej konkurencyjność.

Materiał powstał przy współpracy z ORLEN.

Terminal w Świnoujściu odebrał rekordowe 4,66 mln ton LNG!

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Adam Suraj

Ekonomista zarażony miłością do tej nauki przez Ha-Joon Chang. To on pokazał, że ekonomia to nie są nudne obliczenia, a nauka o życiu społecznym.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker