GospodarkaPolska

Sieć stacji wodorowych Grupy ORLEN dynamicznie rośnie

Mieszkańcy kolejnych czeskich miast już mogą cieszyć się z jazdy autobusami zasilanymi paliwem wodorowym, które tankowane są na stacjach Grupy ORLEN. Łącznie do 2030 roku, sieć stacji wodorowych należących do koncernu ma liczyć ponad 100 obiektów.

Pionierska stacja ORLEN w Małopolsce

W 2022 roku w Krakowie Grupa ORLEN uruchomiła pierwszą mobilną stację do tankowania wodoru w Polsce. Dzięki tej inwestycji, zrealizowanej we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym (MPK), na krakowskie drogi wyjechał autobus wodorowy. Jak wszystkie tego rodzaju pojazdy, był on całkowicie zeroemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną przez niego podczas jazdy była woda lub para wodna. Autobus wyposażono w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg, pozwalających na przejechanie do 350 km na jednym pełnym tankowaniu.

Zobacz także: ORLEN liderem projektu VETNI. To innowacyjny system wytwarzania wodoru

W 2021 roku ORLEN uruchomił pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie. Polscy kierowcy mogą zatankować wodór do aut także w Poznaniu, wkrótce taką możliwość będą mieć również mieszkańcy Katowic (aktualnie trwają testy stacji tankowania wodoru w tym mieście). Do połowy 2025 r. stacje wodorowe ORLEN pojawią się także w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Ich budowa będzie realizowana z dofinansowaniem ze środków CEF (Connecting Europe Facility ) i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Sieć stacji wodorowych koncernu się poszerza

Co kluczowe, Grupa ORLEN rozbudowuje infrastrukturę wodorową również poza granicami Polski. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze, Litvinovie i mieście Most. To tylko początek, w ciągu najbliższych 6 lat sieć Grupy ORLEN będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Zobacz także: Całodobowe tankowanie wodorem wkrótce w Poznaniu na stacji ORLEN

ORLEN jest również liderem dwóch Dolin Wodorowych – powstałej w 2022 r. Mazowieckiej i o rok młodszej Bursztynowej (województwo pomorskie), którą utworzyło międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów. Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej. Ostatni projekt obejmuje m.in. uruchomienie źródeł produkcji wodoru odnawialnego oraz powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych, która będzie obsługiwać port w Gdyni.

Ambitne plany Grupy ORLEN

Wodór jako alternatywa dla paliw konwencjonalnych jest obecnie jednym z kluczowych elementów dekarbonizacji sektora transportu. Z tego powodu Grupa ORLEN do 2030 roku zamierza zwiększyć sieć stacji wodorowych w Polsce, Czechach oraz na Słowacji do ponad stu obiektów. Paliwa wodorowe będą dostarczane do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton odnawialnego wodoru rocznie na koniec obecnej dekady.

Zobacz także: Lokomotywa wodorowa ORLENU już na torach!

W celu realizacji wspomnianych planów Grupa ORLEN realizuje program „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland”. W ramach pierwszych dwóch etapów tego projektu koncern wybuduje 8 stacji tankowania wodoru w Polsce oraz instalację produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku. W ramach trzeciego etapu projektu ORLEN planuje zbudować kolejnych 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych na sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) w różnych częściach kraju.

Materiał powstał przy współpracy z ORLEN.

Wodorowy projekt Grupy ORLEN z unijnym finansowaniem

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Adam Suraj

Ekonomista zarażony miłością do tej nauki przez Ha-Joon Chang. To on pokazał, że ekonomia to nie są nudne obliczenia, a nauka o życiu społecznym.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker