Polska

Cyfrowe usługi publiczne. Z tych rozwiązań Polacy korzystają najchętniej

Polacy chętnie korzystają z publicznych e-usług. Jakie cyfrowe usługi publiczne cieszą się największą popularnością? 

Cyfrowe usługi publiczne, nazywane także e-usługami, pomagają załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Polacy chętnie komunikują się z administracją publiczną przez Internet. Z niektórych portali i aplikacji część z nas korzysta codziennie. Jakie cyfrowe usługi publiczne cieszą się największą popularnością wśród Polaków? 

  • Najwięcej Polaków miało okazję korzystać z mObywatela, ePIT oraz Profilu Zaufanego.
  • Najmniej Polaków korzysta z eKRUS, PUESC i ufg.pl.
  • 93,6 proc. z badanych twierdzi, że dostępne e-usługi są użyteczne.
  • Większość Polaków chce kolejnych inwestycji w cyfrowe usługi publiczne, ale nie jest już tak skora do płacenia na ten cel wyższych podatków.

Najpopularniejsze cyfrowe usługi publiczne

Polskie państwo systematycznie stara się zwiększyć zakres spraw urzędowych, które możemy załatwić przez Internet. Obecnie Polacy mogą korzystać już z kilkuset cyfrowych usług publicznych (tzw. e-usług). Robimy to chętnie, choć istnieją portale, z których korzysta większość z nas i takie, które wykorzystywane są stosunkowo rzadko. 

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) zbadał, w jakim zakresie korzystamy z e-usług publicznych. Wyniki przedstawił analityk Krystian Łukasik w Tygodniku Gospodarczym nr 20/2024.

Najwięcej Polaków (64,7 proc.) skorzystało w swoim życiu z mObywatela. mObywatel funkcjonuje zarówno w przeglądarce, jak i w formie aplikacji mobilnej. Pozwala na dostęp do podstawowych dokumentów i informacji osobistych, m.in. legitymacji czy dowodu osobistego w formie elektronicznej (mDowód). Zgromadzone są tu także informacje o naszych pojazdach, mandatach, znajdziemy również mPrawoJazdy.

Drugą najpopularniejszą platformą jest ePIT, z którego według badania skorzystało 63,3 proc. Polaków. ePIT pozwala na złożenie zeznań podatkowych oraz komunikację online z urzędem skarbowym. 

Na trzecim miejscu znajduje się Profil Zaufany (61,3 proc.). Profil zaufany pozwala na potwierdzanie swojej tożsamości w systemach podmiotów publicznych. Pozwala na logowanie do nich oraz składanie podpisów, które są tak samo skuteczne jak podpis własnoręczny. 

Zobacz też: Kraje Globalnego Południa coraz prężniej wchodzą do cyfrowego świata

E-usługi publiczne – z jakich korzystamy?

Na kolejnych miejscach wśród e-usług, z których Polacy kiedykolwiek mieli okazję skorzystać, znalazły się: eRecepta, Internetowe Konto Pacjenta (IKP), Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Mniej niż połowa Polaków (42,7 proc.) miała okazję zapoznać się z Elektroniczną Platformą Usług Elektronicznych (ePUAP). a także portalem praca.gov.pl (39,5 proc.). 

Do najmniej popularnych cyfrowych usług publicznych należą: System informatyczny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego eKRUS (4,6 proc.), Platforma Uslug Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC (4,9 proc.) oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ufg.pl (6,1 proc.). Jedynie nieco ponad 5 proc. Polaków nie korzystało nigdy z żadnych publicznych usług cyfrowych. Szczegółowe wyniki można zobaczyć na poniższym wykresie.

cyfrowe usługi publiczne
Czy korzystałeś kiedykolwiek z niżej wymienionych cyfrowych usług publicznych? (w proc., wielokrotny wybór). Żródło: Tygodnik Gospodarczy PIE 20/2024, s. 6

Co zrozumiałe, z e-usług publicznych nie korzystamy nałogowo. Większość z nas deklaruje, że przydają się one kilka razy w roku lub kilka razy w miesiącu. Liderem popularności ze względu na częstotliwość korzystania ponownie jest mObywatel, a także portal praca.gov.pl. Spora część z nas zagląda tam codziennie. 

Polacy twierdzą, że cyfrowe usługi publiczne się przydają

Polacy cenią sobie cyfrowe usługi publiczne. Oceniamy je bardzo wysoko. Aż 93,6 proc. z badanych twierdzi, że dostępne e-usługi są użyteczne, z czego ponad połowa, że zdecydowanie użyteczne. Niewiele mniej, bo 92,5 proc. potwierdza, że dostępność publicznych e-usług pomaga im załatwiać sprawy urzędowe. Pozostała część twierdzi, że jest przeciwnie. Większość Polaków (60 proc.) jest też zdania, że sprawy urzędowe łatwiej jest załatwić online niż stacjonarnie. 

Zobacz też: Amazon: Cyfrowe euro przyspieszy innowacje w Europie

Rozwój e-usług publicznych – tak, wyższe podatki – nie

Ok 2/3 badanych jest zdania, że państwo powinno więcej inwestować w cyfrowe usługi publiczne. Nie pociąga to jednak za sobą deklaracji tych osób, jakoby były skłonne zapłacić wyższe podatki na ten cel. Według analityka Krystiana Łukasika ta rozbieżność wynika z nieświadomości, że występuje zależność pomiędzy wydatkami państwa a podatkami. Powołując się na raport PIE Postawy Polaków wobec płacenia podatków i roli państwa w gospodarce, pisze on, że:

[…] wielu obywateli naszego państwa nie czuje związku między płaceniem podatków (ich wysokością) a zaangażowaniem państwa w sprawy gospodarcze i społeczne (wydatkami państwa).

Można jednak przypuszczać, że część badanych jest świadoma tej zależności, ale jest zdania, że wydatki na cyfrowe usługi publiczne można zwiększyć, zmieniając strukturę wydatków budżetowych. W badaniu o to jednak nie zapytano.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker