Europa

Coraz rzadziej chodzimy na wydarzenia sportowe. Powód jest prozaiczny

83 proc. Polaków powyżej 16 roku życia nie kibicowało w realu na żadnym wydarzeniu sportowym w 2022 r.

83 proc. Polaków powyżej 16 roku życia nie wzięło udziału w żadnym wydarzeniu sportowym w 2022 r. To więcej niż w 2015 r., kiedy to w realu ani razu nie kibicowało 72 proc. osób w Polsce. Powodem wcale nie są, jak mogłoby się wydawać, wyższe ceny biletów. Wydarzenia sportowe przyciągają w realu mniej kibiców w całej UE, jednak są kraje, w których zarówno kobiety jak i mężczyźni stosunkowo często odwiedzają hale i stadiony. Jakie to państwa? Z czego wynikają różnice?

  • W 2022 r. odsetek Polaków, którzy nie wzięli udziału jako kibice w żadnym wydarzeniu sportowym, wyniósł 83 proc. i wzrósł o 11 pkt proc. w stosunku do 2015 r.
  • W Czechach w 2022 r. kobiety częściej niż mężczyźni uczestniczyły w imprezach sportowych.
  • Głównym czynnikiem niskiego poziomu uczestnictwa w wydarzeniach sportowych jest brak zainteresowania.

Wydarzenia sportowe przyciągają mniej kibiców w realu

W ciągu 7 lat odsetek osób, które w ciągu roku nie wzięły udziału w żadnym wydarzeniu sportowym jako kibice, wzrósł o 11 pkt proc. W 2015 r. było to 72 proc. osób powyżej 16 roku życia mieszkających w Polsce, zaś w 2022 r. już 83 proc. Tak wynika z danych Eurostatu, którym w Tygodniku Gospodarczym przyjrzał się analityk Jędrzej Lubasiński z Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Udział osób, które ani razu nie uczestniczyły w wydarzeniu sportowym, wzrósł we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Odsetek osób niebiorących udziału w żadnej imprezie w ciągu roku najwyraźniej wzrósł w Czechach – z 59 proc. w 2015 r. do 85 proc. w 2022 r. Po drugiej stronie znajdują się Hiszpanie, którzy przejawiają stabilne (nie)zainteresowanie rzeczywistym udziałem w wydarzeniach sportowych – tam wzrost był minimalny, z 74,5 proc. w 2015 r. do 75,5 proc. w 2022 r. 

Średnio w krajach UE odsetek osób niebiorących udziału w imprezach sportowych wzrósł między 2015 a 2022 r. o 11 proc.

wydarzenia sportowe

Zobacz też: Aktywność fizyczna na świecie. Co trzecia osoba zaniedbuje ruch

Wydarzenia sportowe przyciągają więcej mężczyzn niż kobiet

Nie jest specjalnie zaskakującym fakt, że wydarzenia sportowe cieszą się większym zainteresowaniem mężczyzn niż kobiet. Chociaż niemal we wszystkich państwach UE to mężczyźni częściej chodzą na imprezy sportowe „na żywo”, to jednak różnice między krajami są spore. W niektórych spora część kobiet także lubuje się w uczestnictwie w takich wydarzeniach.

W tym względzie wyróżniają się Czechy – jedyne państwo w UE, w którym to więcej kobiet (15,9 proc.) niż mężczyzn (14,2 proc.) chociaż raz w roku obejrzało wydarzenie sportowe w realu. 

Z kolei więcej niż co trzecia kobieta brała choć raz udział w imprezach sportowych w Irlandii (30 proc. wobec 50 proc. mężczyzn), Luksemburgu (31 proc. wobec 44 proc. mężczyzn) oraz Holandii (33 proc. kobiet wobec 42 proc. mężczyzn). 

Największa różnica między mężczyznami a kobietami na korzyść panów występuje na Cyprze (25 pkt proc.), w Chorwacji (24 pkt proc.), Słowacji (21 pkt proc.) i wspomnianej Irlandii (20 pkt proc.).

W Polsce chociaż raz w ciągu całego 2022 r. na imprezę sportową poszło 10 proc. kobiet oraz 24 proc. mężczyzn.

Zobacz też: Huragan Milton uderzył we Florydę! Czy rynek transportowy wytrzyma trzeci cios?

Powodem niskiego zainteresowania wydarzeniami sportowymi nie są pieniądze

Mimo że między 2015 a 2022 r. ceny biletów na wydarzenia sportowe wzrosły w UE średnio o 16 proc. a w Polsce o 25 proc., to jednak to nie to okazało się być decydujące dla niższej partycypacji społeczeństw w imprezach sportowych. Najważniejszym czynnikiem wskazanym przez respondentów we wszystkich krajach UE był… brak zainteresowania. Z powodów finansowych z uczestnictwa w imprezach sportowych zrezygnowało w 2022 r. jedynie 2 proc. badanych.

W Polsce 29 proc. badanych wskazało, że wolało oglądać wydarzenia sportowe w innej formie niż fizyczne stawienie się na arenie, hali lub stadionie. Aż 46 proc. po prostu nie interesowała taka rozrywka. Z kolei 7 proc. uważa, że nie ma na to czasu. 

Jak wskazuje Jędrzej Lubasiński, zmienia się sposób, w jaki ludzie chcą przeżywać wydarzenia sportowe. Najbardziej popularną formą oglądania imprez sportowych jest włączenie TV albo streamingu. Coraz częściej wyświetlamy je na telefonie. Rośnie także popularność skrótów meczowych, szczególnie wśród młodych.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker