Azja i OceaniaEuropaGospodarka

Rosja wciąż skupuje używane samochody z Japonii. Sankcje nie zahamowały handlu

Państwa wciąż utrzymują dynamiczną wymianę handlową.

W sierpniu ubiegłego roku Japonia ograniczyła sprzedaż samochodów z drugiej ręki do Rosji. Mimo to eksport aut do Rosji wciąż utrzymuje się na stabilnym poziomie. Ograniczenia doprowadziły co prawda do spadku sprzedaży nowych samochodów, jednak używane samochody z Japonii nadal są istotnym elementem handlu między dwoma krajami. Kolejnym jest rosyjski gaz, z którego Japonia nadal chętnie korzysta. W jaki sposób firmy obchodzą nowe regulacje i jak wygląda wymiana handlowa Japonii z Rosją w obliczu restrykcji?

  • Mimo restrykcji Rosja wciąż prowadzi intensywną wymianę handlową z Japonią.
  • Od stycznia do sierpnia do Rosji trafiło ponad 130 tysięcy używanych japońskich samochodów. 
  • Ograniczenia omijane są przy wykorzystaniu innych państw jako pośredników w sprzedaży.
  • Istotnym elementem wymiany handlowej są również części samochodowe oraz skroplony gaz ziemny.

Wymiana handlowa w 2024 roku

Wartość wymiany handlowej między Japonią a Rosją, mimo restrykcji, wzrosła o 22,78% we wrześniu 2024 roku w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Zgodnie z danymi agencji TASS osiągnęła aż 659 milionów dolarów. Głównymi kategoriami wymiany są używane samochody z Japonii i części samochodowe (stanowiące ponad 65% eksportu do Rosji) oraz rosyjskie surowce energetyczne. 

Zobacz także: Rosja zbuduje elektrownię jądrową w Uzbekistanie i zwiększy eksport gazu

Sankcje wpłynęły na japoński rynek

W odpowiedzi na rosnące napięcia międzynarodowe, Japonia najpierw zakazała eksportu luksusowych pojazdów oraz ciężarówek do Rosji w kwietniu 2022 roku. Z kolei w sierpniu 2023 roku zakaz został rozszerzony na większość samochodów osobowych, z wyjątkiem modeli małowymiarowych i miejskich (segment B). W wyniku tych sankcji japońscy eksporterzy musieli zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Nowe regulacje wpłynęły bowiem na ceny używanych samochodów w Japonii. Po wprowadzeniu sankcji ceny pojazdów spadły, co skłoniło dealerów do poszukiwania nowych miejsc sprzedaży. Spadek cen był korzystny jedynie dla niektórych firm zajmujących się recyklingiem baterii, które skorzystały na niższych kosztach zakupu.

Rosja nadal jest ważnym rynkiem zbytu używanych japońskich samochodów

Przed wprowadzeniem sankcji Rosja była głównym państwem, które importowało używane samochody z Japonii i odpowiadało za ponad 25% całkowitego eksportu w tej kategorii. Sytuacja ta zmieniła się nieco przez ograniczenia sprzedaży, ale Rosja wciąż jest ważnym rynkiem zbytu dla japońskich dealerów samochodów z drugiej ręki. 

używane samochody z Japonii; używane japońskie samochody eksport do Rosji

Zgodnie z danymi Japońskiego Stowarzyszenia Eksporterów Używanych Pojazdów (JUMVEA), od stycznia do sierpnia 2024 roku do Rosji trafiło ponad 130 tysięcy używanych aut, o czym poinformował portal Nikkei Asia. Oznacza to, co prawda, spadek o 20% w porównaniu z 2023 rokiem, ale jest to wciąż spora liczba. W samym sierpniu eksport wzrósł o 21,8%, w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku. Do Rosji sprzedano wtedy ponad 15 tysięcy używanych samochodów. Sankcje nie ograniczyły zatem handlu między dwoma państwami całkowicie. Rosja obecnie utrzymuje pozycję drugiego co do wielkości rynku zbytu, zaraz po Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zobacz także: Absurd! Rosjanie narzekają, że sankcje zagrażają bezpieczeństwu. Nie uwierzycie dlaczego…

W jaki sposób Rosja mimo sankcji wciąż skupuje używane samochody? 

W obliczu trudności związanych z handlem z Rosją japońskie firmy musiały dostosować swoje strategie eksportowe. Wielu eksporterów zaczęło poszukiwać nowych rynków zbytu w innych państwach Azji Południowo-Wschodniej czy w Afryce. 

Nowe realia zmusiły eksporterów także do szukania alternatywnych tras i pośredników – jednym nich stały się firmy koreańskie. Transportują one japońskie samochody przez porty w Korei Południowej, omijając w ten sposób bezpośrednie ograniczenia. Samochody te trafiają do rosyjskich miast formalnie jedynie jako do pośredniego punktu przed dalszym transportem do krajów Azji Centralnej. W praktyce pozostają w Rosji, czyli tam, gdzie znajdują się chętni kupcy. 

Eksport części samochodowych

Oprócz samochodów osobowych ważnym elementem handlu między Japonią a Rosją są części samochodowe. Mimo sankcji, od kwietnia do września 2024 roku wartość eksportu części i akcesoriów samochodowych z Japonii do Rosji wzrosła o 7,9% w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost ten może wynikać z utrzymującego się zapotrzebowania na części do japońskich samochodów, które są już użytkowane na terenie Rosji. Dodatkowo, jak wiemy, eksport samochodów z Japonii do Rosji nie został mocno ograniczony, co również wpłynęło na konieczność importowania części przez Rosjan.

Zobacz także: Opuszczone domy w Japonii szansą dla cudzoziemców. Są ich miliony!

Handel surowcami energetycznymi

Rosja jest dla Japonii kluczowym dostawcą surowców energetycznych, w tym skroplonego gazu ziemnego (LNG) i węgla, co stanowi około 70% całego importu z Rosji. We wrześniu 2024 roku Japonia zwiększyła import gazu ziemnego o 11,7%, choć zmniejszyła zakup węgla o 34,2%. Mimo globalnych ograniczeń związanych z rosyjską ropą naftową  Japonia kontynuuje część importu LNG z projektu „Sachalin-2”. Ograniczenie dostaw ropy i węgla z Rosji mogłoby wpłynąć na japońskie zapotrzebowanie na inne źródła energii, jednak LNG pozostaje ważnym elementem strategii energetycznej Japonii. 

Przyszłość eksportu

Patrząc w przyszłość, eksport używanych samochodów z Japonii do Rosji może napotykać dalsze wyzwania związane z regulacjami prawnymi. Przewiduje się jednak, że popyt na japońskie pojazdy w Rosji pozostanie silny ze względu na ich niezawodność i przystępność cenową. Nawet jeśli nałożone zostaną kolejne sankcje, państwa będą w stanie je ominąć dzięki pośrednim trasom handlowym lub alternatywnym hubom transportowym.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Martyna Paja

Miłośniczka języków i wschodoznawczyni. Interesuję się kulturą Azji Południowo-Wschodniej, ale inne tematy nie są mi straszne.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker